سخنگوی انجمن روزنامه نگاران مسلمان در گفت و گو با دفاع مقدس مطرح کرد

مصادره زمین های فلسطینی واکنش صهیونیست ها به تسلیح کرانه باختری/ کارشکنی صهیونیست ها برای ادامه مذاکرات قاهره

سخنگوی انجمن روزنامه نگاران مسلمان و کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تحولات اخیر فلسطین و اقدامات صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی گفت: مصادره زمین های فلسطینی واکنش صهیونیست ها به تسلیح کرانه باختری است.
کد خبر: ۲۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷ - 02September 2014

مصادره زمین های فلسطینی واکنش صهیونیست ها به تسلیح کرانه باختری/  کارشکنی صهیونیست ها برای ادامه مذاکرات قاهره

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پس از انعقاد تفاهم نامه آتش بس در قاهره میان  دو گروه فلسطینی وهیئت صهیونیستی فلسطینی ها منتظر اجرای این توافقنامه هستند اما رفتارهای صهیونیست ها مانند همیشه در روز های اخیر موجب بی اعتمادی در طرف فلسطینی شده است. رژیمصهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد حدود 4000 هکتار از اراضی فلسطینیها در جنوب بیتلحم را به تلافی کشته شدن سه اسرائیلی در کرانه باختری، به نفع اسرائیل مصادره میکند. مخالفان شهرکسازیهای اسرائیل این اقدام را در صورت اجرا بزرگترین مصادره اسرائیل در 30 سال گذشته میدانند. از سوی دیگرعلیرغم گفتگوهای فعلی در مورد ادامه مذاکرات در همین روزها، احتمال قویتر آن است که نتانیاهو تصمیم ندارد مذاکرات با حماس را از سر بگیرد. چه بسا نتانیاهو به گامهای یکجانبه در این زمینه آنهم بدون دادن امتیازهایی به حماس در مورد گذرگاهها و گسترش شعاع صید و غیره روی آورد.

مهدی شکیبایی سخنگوی انجمن روزنامه نگاران مسلمان و کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مفاد توافق نامه رژیم صهیونیستی با گروه های فلسطینی به خبرنگار بین الملل خبرگزاری دفاع مقدس گفت: طرح آتش بس میان گروه های فلسطینی و اسراییلی با میانجیگری مصر منجر به انعقاد یک توافقنامه شد که مهمترین هدف آن توقف جنگ و درگیری میان طرفین بود.

وی ادامه داد: این توافقنامه در دوفاز نوشته شد که مرحله اول آن یک ماهه درنظر گرفته شده است.

شکیبایی اظهار داشت: در مرحله اول توافقنامه بازگشایی همه گذرگاه ها مورد توجه قرار گرفت. از 6 گذرگاه موردنظر 2 گذرگاه مرزی با مصر و بقیه در مرزهای فلسطین اشغالی قرار دارد. رژیم صهیونیستی تعهد داده است که در فاز اول توافقنامه این گذرگاه ها را باز کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بندهای دیگر این توافقنامه در مرحله اول گفت: همچنین رژیم صهیونیستی در این مرحله متعهد شده ورود و خروج کالا و انسان به ترتیب  از مرز العوده نزدیک مصر و رفح انجام شود.

وی با اشاره به مرحله دوم اجرای توافقنامه قاهره گفت: بعد از یک ماه و در فاز دوم توافقنامه نوع کالاها برای ورود و خروج به غزه مورد توجه قرار می گیرد چرا که در 8 سال گذشته که غزه در محاصره قرار گرفته بود رژیم صهیونیستی ورد هر کالایی را به غزه اجازه نمی داد اما در حال حاضر کمیته پیگیری دوطرف با میانجیگری مصر تشکیل شده  که چه کالاهایی وارد نوار غزه شوند از این رو از جمله شروط فلسطینی ها این است که هیچ کالایی نباید برای ورود به غزه ممنوعیت داشته باشد.

سخنگوی انجمن روزنامه نگاران مسلمان ادامه داد: یکی دیگر از درخواست های فلسطینی ها در این توافقنامه ایجاد بندر و فرود گاه در غزه است چراکه فرودگاه غزه در سال 2001 از سوی رژیم صهیونیستی تخریب شد .

وی در این باره تصریح کرد: ایجاد بندر و فرودگاه برای ارتباط با دنیای خارج برای ساکنان غزه ضروری است از این رو اگرچه رژیم صهیونیستی کلیات این طرح را پذیرفته اما برای اجرای جزییات آن مثل همیشه احتمال ماجراجویی اسراییلی ها وجود دارد که می تواند زمینه ساز جنگ دیگری باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به ضرورت تسلیح کرانه باختری و موضع گیری صهیونیست ها در این باره گفت: در شرایط کنونی و پس از پیروزی مقاومت در جنگ غزه فلسطینی ها بر این باور شدند تنها چیزی که با آن می توانند از صهیونیست ها امتیاز بگیرند داشتن سلاح مقاومت است.

وی در این باره تصریح کرد: بر اساس قرارداد اسلو فلسطینیان ملزم بودند که هیچ اقدامی علیه رژیم صهیونیستی انجام ندهند اما در حال حاضر ایده تسلیح کرانه باختری از سوی فلسطینی ها با اقبال عمومی رو برو شده است .

سخنگوی انجمن روز نامه نگاران مسلمان اظهار کرد: وقتی در نوار غزه با آن مساحت کم مقاومت به پیروزی دست می یابد احتمال پیروزی فلسطینی ها در کرانه باختری به مراتب بیشتر است چراکه فاصله غزه تا تل آویو 80 کیلومتر است ولی فاصله کرانه باختری تا این شهر 20 کیلومتر است که فرصت خوبی برای گروه های مقاومت محسوب می شود و برای هدف گرفتن تل اویو نیاز به موشک نیست بلکه با خمپاره نیز می توان سرزمین های اشغالی را هدف قرار داد.

شکیبایی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک امنیتی رژیم صهیونیستی با امریکا گفت: کمیته مشترک هماهنگی و امنیتی امریکا و اسراییل مدتی است با هدف خارج کردن ریشه های مقاومت از کرانه باختری تشکیل شده اما ملت فلسطین می دانند که تسلیح کرانه باختری و مسلح شدن مقاومت یک ضرورت است و رژیم صهیونیستی اخیرا و در مقابل این ایده از سیاست نخ نمای مصادره اراضی فلسطینی ها در کرانه استفاده کرده است.


 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار