امیر قادری :

فیلم باید پول خود را از مخاطب بگیرد نه از دولت / اگر هالیوود امام داشت، چه می کرد؟

اگر آمریکا در تاریخ معاصر خود شخصیت سیاسی اجتماعی فرهنگی بزرگی مثل حضرت امام را داشت مطمئن باشید که تا کنون صدها فیلم درباره آن ساخته بود و این شخصیت را به نحو احسن به همه مردم دنیا معرفی کرده بود.
کد خبر: ۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱ - 02June 2013

فیلم باید پول خود را از مخاطب بگیرد نه از دولت / اگر هالیوود امام داشت، چه می کرد؟

امیر قادری پژوهشگر و منتقد سینما در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: در سالهای اخیر سطح آثار سیاسی که قصه های مربوط به رهبران سیاسی هم در این راستا قرار می گیرد بسیار بالا رفته و این آثار تبدیل شده اند به آثارپیچیده ای که علاوه بر روایت زندگی یک رهبرسیاسی اوضاع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امروز را نیز تحلیل و بررسی می کنند.  

قادری افزود: فیلمهایی که قبلا درباره رهبران سیاسی تولید می شد عمدتا به دوشکل بود؛ این فیلمها یا در مدح رهبران سیاسی بود یا درمذمت آنها، یا رهبران سیاسی بد بودند و خونخوار وهم وطن های خود را به خاک سیاه نشاندند و یا بسیار خوب بودند و با رفتار و کردارشان موجبات آسایش و رفاه مردمشان را فراهم می کردند.

این منتقد سینما افزود: به نظرم با تولید فیلم لینکلن توسط اسپیلبرگ تولید فیلمهای سیاسی و مخصوصا فیلم هایی که درباره رهبران سیاسی ساخته می شود وارد شکل جدیدی شده و دنیای دیگری از این نوع فیلم را پیش روی تماشاگر باز می کند. فیلم های سیاسی امروز برخلاف فیلمهای سیاسی گذشته نه افشاگرانه است نه قهرمان پردازانه، بلکه کاملا مبتنی بر زندگی و تحلیل های سیاسی و اجتماعی مربوط به عصر حاضر است. ما در لینکلن یک سیاست مدار عملگرا را می بینیم که علاوه بر پایبند بودن به اخلاق انسانی تلاش می کند تا جایی که می تواند مرزها را بردارد و انسانها را به هم نزدیک کند.

امیر قادری تصریح کرد: فیلم "فرزند صبح " نمونه خاصی از فیلمهای سیاسی است که به هیچ وجه نمی شود آن را الگو قرار داد، این فیلم نگاه خاصی به زندگی امام خمینی (ره) دارد وبیشتر از آنکه با قواعد استاندارد فیلمهای سیاسی دنیا منطبق باشد، با نظرگاه شخصی آقای افخمی منطبق است.  با اینکه بودجه بسیار زیادی خرج فیلم شده اما فیلم در طیف آثار مستقل قرار می گیرد، بدون شک اگر این اثر در یک کمپانی حرفه ای فیلمسازی تولید می شد ما با فیلم دیگری طرف بودیم. من شخصا فیلم را دوست دارم و نوع روایت آقای افخمی را می پسندم اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ما با یک فیلم استاندارد که قرار است با عامه مردم ارتباط برقرار کند طرف نیستیم بلکه با یک فیلم کاملا شخصی طرف هستیم که با بودجه عمومی ساخته شده است .

امیر قادری تاکید کرد: اگر آمریکا در تاریخ معاصر خود شخصیت سیاسی اجتماعی فرهنگی بزرگی مثل حضرت امام را داشت مطمئن باشید که تا کنون صدها فیلم درباره آن ساخته بود و این شخصیت را به نحو احسن به همه مردم دنیا معرفی کرده بود. اگر قرار است که ما در این زمینه موفق باشیم باید در درجه اول زیر ساخت ها را درست کنیم، باید از تجربیات دیگر کشورها در زمینه تولید فیلم استفاده کنیم و تا جایی که می توانیم به سمت تولیدی برویم که مردم پسند باشد و پول خود را از مخاطب بگیرد نه از سازمانهای دولتی !

نظر شما
پربیننده ها