گزارش دفاع مقدس از آخرین تحولات سیاسی و میدانی عراق

پیشروی داعش به سمت ترکیه و کشورهای غربی؛ عراق در آستانه ثبات و آرامش

با توجه به مواضع العبادی، حمایت‌های مرجعیت، احزاب و جریان‌ها و شخصیت‌های برجسته عراقی از وی، اکنون عراق از نظر سیاسی "متحد" و "یکپارچه" به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۲۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲ - 03September 2014

پیشروی داعش به سمت ترکیه و کشورهای غربی؛ عراق در آستانه ثبات و آرامش

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری دفاع مقدس، انتخاب حیدر العبادی، نماینده حزب الدعوه به عنوان نخستوزیر جدید عراق، تحولات این کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است. العبادی که در سوابق خود کارنامهای قابل قبول در زمینه مبارزه با بعثیها دارد، هماکنون سکان هدایت کشوری را بر عهده گرفته که خطر تروریسم بیش از پیش آن را تهدید میکند.

انتخاب العبادی به عنوان نخستوزیر از سوی رئیسجمهور عراق، حرف و حدیثهایی را در محافل سیاسی این کشور بوجود آورد. ائتلاف دولت قانون معتقد بود به دلیل پیروزی در انتخابات پارلمانی، نمایندهای از این ائتلاف باید به عنوان نخستوزیر انتخاب میشد.

 

رئیسجمهور عراق اما اعتقاد دیگری داشت؛ وی معتقد بود که ائتلاف وحدت ملی که "دولت قانون" جزئی از آن محسوب میشود، حائز بیشترین تعداد کرسی پارلمان شده و به همین دلیل پس از رایزنی با احزاب مختلف، نخستوزیر را از این ائتلاف انتخاب کرد.

فؤاد معصوم درباره این انتخاب خود گفت: پس از رایزنیهای متعدد با احزاب و جریانهای مختلف عراقی و همچنین مرجعیت، سرانجام تصمیم گرفتم نوری المالکی را به عنوان نخستوزیر انتخاب نکنم. وی در ادامه افزود: انتخاب العبادی به عنوان نخستوزیر نقض قانون اساسی کشور نبود.

پس از کش و قوسهای فراوان، سرانجام نوری الماکی که بر لزوم پیگیری موضوع از طریق مجاری قانونی تأکید میکرد، در نطقی تلویزیونی از سمت خود استعفا و به تمامی حاشیهها پایان داد.

حیدر العبادی اکنون از حمایت مرجعیت عراق و شخصیتهای برجسته این کشور برخوردار است. نماینده آیت الله سیستانی در اولین سخنرانی خود در نماز جمعه پس از تعیین العبادی به عنوان نخستوزیر گفت: همه جریانها با حیدرالعبادی برای تشکیل دولتی شایسته همکاری کنند. "احمد الصافی"، افزود: انتخاب نخستوزیر، رئیسجمهور و رئیس پارلمان، دستاورد بزرگی برای عراق بود.

این مواضع نشان میدهد که مرجعیت عراق از سیر تحولات سیاسی در این کشور رضایت دارد. البته نباید از این موضوع غافل شد که مرجعیت، اتحاد هرچه بیشتر احزاب عراقی و برقراری آرامش در کشور برای یک هدف اساسی که مقابله با گروه تروریستی تا دندان مسلح داعش میباشد را نیز خواستار است.

از جمله شخصیتهای مهمی که از العبادی حمایت کردند، عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و مقتدی صدر، رئیس جریان صدر بودند.

 

العبادی به محض روی کار آمدن سعی کرد تا معادلات سیاسی و میدانی در مبارزه با داعش را به نفع دولت و ملت این کشور تغییر دهد. وی در اولین اعلام مواضع خود پس از نخستوزیری ضمن قدردانی از نیروهای مسلح به دلیل جنگ با گروه تروریستی داعش، گفت: امروز، نظامیان ارتش عراق ابتکار عمل در مبارزه با داعش را در دست گرفتند.

وی همچنین نوعی آرامش را در صحنه سیاسی عراق بوجود آورد و اظهار داشت: مالکی یکی از شرکای اصلی دولت در روند سیاسی کشور است.

با توجه به این مواضع العبادی، حمایتهای مرجعیت، احزاب و جریانها و شخصیتهای برجسته عراقی از وی، اکنون عراق از نظر سیاسی "متحد" و "یکپارچه" به نظر میرسد.

در این میان از مواضع نوری المالکی و حمایت وی از العبادی نیز به عنوان یکی از عناصر و عوامل مهم برقراری آرامش سیاسی در عراق، نمیتوان به سادگی عبور کرد.

از نظر تحولات میدانی، نظامیان ارتش عراق پس از روی کار آمدن العبادی؛ پیروزیهای بزرگی را در مبارزه با تروریستهای داعش در مناطق مختلف این کشور به دست آوردند که از جمله آن میتوان به بازپسگیری سد موصل اشاره کرد.

در شهر تکریت که از آغاز بحران عراق تاکنون همواره عرصه مقابله ارتش این کشور با تروریستهای داعش بوده است، عملیات گسترده ارتش طی هفتههای اخیر برای پاکسازی کامل آن هنوز ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش میدهد: نیروهای عراقی برای تسلط بر زادگاه صدام، با حملات شدید خمپارهای و سلاحهای سنگین از جنوب تکریت مواجه شده و در غرب این شهر نیز مینهای زمینی و تک تیراندازها سرعت پیشرویشان را کند کرده است.

 

در استان دیالی، ارتش به عملیات پاکسازی این استان از داعش ادامه داد تا اینکه پس از کشتن دهها تروریست، سرانجام کنترل شهر مقدادیه را بر عهده گرفت.

پایگاه سومریه نیوز، از بازگشت۴۰۰ خانواده آواره عراقی به این شهر پس از آزادسازی آن توسط ارتش عراق خبر داد.

در استان الانبار درگیریهای ارتش عراق و تروریستهای داعش سرانجام به تسلط نظامیان بر منطقه "الثمانی عشر" منجر شد. ارتش در عملیات پاکسازی این شهر، دهها تروریست را از پای درآورد.

در پی این دستاوردها، انفجاری مهیب، مسجد "مصعب بن عمیر" در استان دیالی را به لرزه درآورد که شمار تلفات آن از مرز 70 کشته گذشت.

گروه تروریستی داعش با صدور بیانیهای رسما مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت. تمامی مقامات عراق از جمله رئیسجمهور، این انفجار را "شدیدا" محکوم کردند؛ "فؤاد معصوم" این اقدام را "جنایتی فجیع" توصیف و تاکید کرد که "این جنایت را بدون تحقیق دقیق و عادلانه و محاکمه جنایتکاران رها نخواهد شد".

حیدر العبادی نیز ضمن محکومیت این انفجار، دستور تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای شناسایی و مجازات عاملان انفجار را صادر کرد. پس از مدتی استاندار استان دیالی از بازداشت سه نفر از عوامل آن خبر داد.

انجام چنین اقدامات تروریستی از سوی داعش، مانع پیشروی ارتش عراق نشد. نظامیان ارتش، چندین مواضع تروریستها را در شهر جلولاء در نزدیکی مرزهای ایران تحت کنترل خود درآوردند. ارتش به کمک نیروهای پیشمرگه، کنترل سه روستا در این شهر در اختیار گرفت.

"شیرکو میرویس"، عضو اتحادیه میهنی کردستان در این خصوص میگوید: جلولاء منطقه استراتژیکی است و در آن جنگندههای ارتش عراق حملات هوایی و پیشمرگه نبرد زمینی میکنند.

آنها همچنین پایگاه "سبایکر" واقع در استان صلاحالدین را که از سه ماه گذشته تحت محاصره اعضای داعش بود، از کنترل این گروه خارج کردند.

در همین حال روزنامه انگلیسی "گاردین" در مطلبی با اشاره پیشروی اعضای داعش به سمت مرزهای ترکیه، نوشت: عناصر "داعش" پیشروی خود را پس از سوریه و عراق به سمت مرزهای ترکیه آغاز کردند و کشورهای غربی در حال بررسی گزینههای مقابله با خطر این گروه هستند.

نظامیان ارتش عراق طی عملیاتهای نظامی اخیر خود، مناطق زومار و ربیعه در استان نینوا را بازپس گرفته و عناصر داعش را وادار به عقبنشینی کردند.

از مهمترین دستاوردهای ارتش طی روزهای اخیر، شکستن محاصره شهر شیعه نشین آمرلی بود. این شهر که از دو ماه گذشته تحت محاصره گروه تروریستی داعش بود، با کمک نیروهای مردمی آزاد شد.

نکته حائز اهمیت دیگر در تحولات میدانی عراق، تحرک دوباره تروریستهای داعش برای تسلط بر پالایشگاه بیجی است. طی روزهای اخیر بار دیگر شاهد انتشار اخباری مبنی بر حمله اعضای داعش به این پالایشگاه بودیم که تاکنون نتیجهای نداشته است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار