دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

زندگی در روستاهای زلزله‌زده غرب کشور جریان دارد

علی‌رغم همه مشکلات و سختی‌هایی که مردم زلزله‌زده در روستا‌های سرپل ذهاب دارند، زندگی در این روستا‌ها ادامه دارد.
کد خبر: ۲۷۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ - 17December 2017
گروه اجتماعی دفاع پرس: حدود یک ماه از وقوع زلزله در استان کرمانشاه می‌گذرد؛ زلزله‌ای که باعث جان باختن ۵۷۹ نفر از هموطنان عزیزمان شد و خسارات مادی بسیاری را هم بوجود آورد. این زلزله هرچند خسارات مادی و انسانی بسیاری داشت؛ اما این نکته را هم نشان داد که در مواقع بحرانی، مردم کشورمان با هر نوع گرایش سیاسی، قومی و مذهبی در کمک به کسانی که خسارت دیدند از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بواسطه آن که نیرویی برآمده از بطن مردم است، از همان نخستین ساعات اولیه وقوع حادثه به کمک و یاری مردم شتافت و برای تسریع در خدمات‌رسانی بهتر به مردم، روستا‌های سرپل ذهاب که در این زلزله دچار آسیب‌دیدگی بسیاری شده بودند، هر سپاه استانی معین چند روستای زلزله‌زده شد.

به این ترتیب بر اساس تقسیم‌بندی که صورت گرفت، سپاه استان تهران معین هفت روستای سرپل ذهاب شد و کار بازسازی این روستا‌ها را آغاز کرد؛ حال که حدود یک ماه از وقوع زلزله می‌گذرد، سپاه سیدالشهداء (ع) استان تهران تعدادی از خبرنگاران را برای بازدید از فعالیت‌هایی که در روستا‌های مورد اشاره انجام می‌دهد، با خود همراه می‌کند.

آنچه در ادامه آمده گزارش کوتاهی از سفر یک روزه خبرنگار دفاع پرس به تعدادی از روستا‌های تحت پوشش سپاه استان تهران در منطقه سرپل ذهاب است.

انتقاد مردم از نحوه کمک‌رسانی و بازسازی

یکی از هفت روستایی که سپاه سیدالشهداء (ع) استان تهران معین آن شده، روستای «کلاشی عبدالقادر» است که محل فرماندهی قرارگاه خدمت رسانی و سازندگی این سپاه هم در آنجا واقع شده، روستایی است که بر اثر وقوع زلزله بسیاری از خانه‌های روستایی تخریب شدند و یا آسیب‌های بسیاری دیدند.
 
در گفت‌وگو با برخی از اهالی روستا، آنها به موضوعات و مشکلاتی اشاره می‌کردند که وجود چنین مشکلاتی بعد از گذشت حدود یک ماه از وقوع زلزله نمی‌بایست مطرح می‌شد؛ یعنی کمک‌ها باید به نحوی می‌بود که مردم از بابت آن‌ها انتقاد نمی‌کردند.
 
زندگی در روستاها ادامه دارد
مردم عنوان می‌کردند که کار آوار برداری یا تعمیر منازل آن‌ها به کندی صورت می‌گیرد و یا اینکه هنوز با مشکل سرویس بهداشتی و حمام روبرو هستند.
 
برای روشن شدن و حل این مشکلات موضوع را با سرهنگ پاسدار «عبدالله اصغری» رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه سیدالشهداء (ع) استان تهران، درمیان گذاشتیم که وی در پاسخ اظهار داشت: امکانات و فعالیت‌هایی که سپاه در منطقه انجام می‌دهد با هماهنگی دهیار و شورای روستاست؛ بدین معنی که هر اقدامی که قرار باشد صورت گیرد، دهیار روستا به عنوان نماینده مردم در جریان قرار می‌گیرد و نظرات وی دریافت می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال سیمان و ماسه که مردم برای تعمیرات ساختمان‌هایشان تقاضا می‌کنند با نظر معتمدین روستا توزیع می‌شود؛ البته مردم به دلیل سختی که دارند به لحاظ روحی تحت فشار هستند و بعضا مواردی را عنوان می‌کنند که جزو ماموریت‌های سپاه نیست با این حال تا جایی که مقدور باشد سعی می‌شود مردم ناراضی نباشند.

اصغری با تاکید بر اینکه بعد از گذشت یک ماه از وقوع زلزله هنوز بخشدار منطقه را ندیدند، بیان داشت: آواربرداری توسط بنیاد مسکن صورت می‌گیرد هرچند در فعالیتی که انجام می‌دهند کندی کار را آن‌ها قابل مشاهده است و کمکی را هم از ما درخواست نمی‌کنند، با این حال هرکجا ضرورت ایجاد کند در این بخش هم به مردم کمک می‌کنیم.
 
زندگی در روستاها ادامه دارد
وی با اشاره به اینکه 33 گروه جهادی سپاه استان تهران در منطقه فعال هستند، گفت: هر هفته 80 نفر از نیرو‌های جهادی و پاسداران داوطلبانه به منطقه می‌آیند و جای خود را با گروه قبلی تعویض می‌کنند؛ این گروه‌ها هم گروه‌های فنی هستند که افرادی مانند جوشکار، روانشناس، معمار و ... همراه آن‌ها هستند.

وجود زباله در گوشه و کنار محلات روستا

یکی از مشکلاتی که در منطقه به چشم می‌آمد، وجود زباله در گوشه و کنار محلات روستا بود که در این رابطه به نظر می‌رسد باید تدبیر خاصی اتخاذ شود تا آلودگی محیط زیست منجر به تولید بیماری برای زلزله زدگان نشود.
 
روستای «قادری» سرپل ذهاب هم روستای دیگری است که در معین سپاه استان تهران قرار دارد؛ روستایی که 100 درصد آن تخریب شده و دارای 98 خانوار و 307 نفر جمعیت است که در زلزله 21 نفر آن‌ها فوت شده‌اند.
 
در این روستا نیز همانند روستای «کلاشی عبدالقادر» یکی از مشکلات اهالی روستا کمبود سرویس بهداشتی و حمام است.
 
زندگی در روستاها ادامه دارد
 
«ولی» اسم یکی از اهالی این روستاست که خانه‌اش تخریب شده و در کانکس زندگی می‌کند، از مجموعه فعالیت‌هایی که سپاه و بسیج در روستا انجام می‌دهد، ابراز رضایت داشت و علی‌رغم آن که یک دختر هفت ساله خود را در زلزله از دست داده؛ اما از همدردی مردم و کمک‌های مردمی قدردانی می‌کند و تنها مشکل خود را اسکان دایم می‌داند.
 
این روستا یکی از مناطقی بود که مقام معظم رهبری نیز در سفر اخیر خود به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به آنجا سفری داشتند؛ به همین خاطر این مرد روستایی داغ دیده، دیدار رهبری را خاطره انگیز و به یادماندنی می‌داند.

سختی زندگی در کانکس

روستای بعدی، «سرآب ذهاب» نام دارد که در این روستا نیز «رشیدی» از اهالی روستا عنوان کرد: چادر، مواد غذایی، لباس، دارو و ... را سپاه و ارتش آورده‌اند که به خاطر تلاش‌هایی که آن‌ها می‌کنند و نیز کمک‌های مردمی، از همه کمال تشکر را داریم؛ اما زندگی در چادر و کانکس سخت است به همین دلیل درخواست داریم ساخت واحد‌های مسکونی ما زودتر شروع شود تا از این وضعیت فعلی رهایی یابیم.

در مورد وضعیت کمبود سرویس بهداشتی و حمام در این روستا، «اصغری» گفت: در روستای «سرآب ذهاب» تاکنون 40 سرویس بهداشتی و 20 دوش سیار نصب شده؛ اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد امکان قرار دادن این سرویس‌ها برای هر واحد مسکونی میسر نیست و از سوی دیگر اهالی روستا نیز در استفاده از این نوع امکانات با یکدیگر همکاری نمی‌کنند.
 
یکی از مشکلات مردم این روستا هم تامین آب خوردن و مصارف عمومی بود که در این رابطه هم بنا به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه استان تهران قرار است با نصب تانکر 10 هزار لیتری و پمپ آب تا زمان اسکان دایم و تعمیر مخزن آب روستا که بر اثر زلزله خراب شده، این مشکل را هم بر طرف کنند.

تلف شدن دام‌ها به دلیل نبود دامپزشک

یکی دیگر از اهالی این روستا، «حسین اکبری» است؛ وی که در زلزله فرزند 9 ساله خود را از دست داده و خانه‌ای را هم که در آن سکونت داشته را بر اثر زلزله ویران شده و قابل سکونت نیست به خبرنگار دفاع پرس از بی‌اعتنایی مسئولان نسبت به مشکلات خود و سایر همسایگان گفت و افزود: راه امرار معاش من و چند خانواده دیگر در این روستا از طریق نگهداری دام می‌گذرد که با وقوع زلزله علاوه بر ویرانی خانه، محل نگهداری دام‌ها نیز از بین رفته که اکنون برای نگهداری دام‌ها در سرما با مشکل مواجه هستیم.
 
زندگی در روستاها ادامه دارد
وی ادامه داد: این در حالی است که بواسطه وجود نوعی بیماری در میان دام‌ها، تقریبا روزی شش بره بر اثر بیماری تلف می‌شوند به نحوی که طی 10 روز 42 بره از تلف شدند؛ لذا برای شناسایی بیماری دام‌ها و جلوگیری از تلف شدن آن‌ها نیاز به دامپزشک است که متاسفانه دامپزشکی در منطقه وجود ندارد.
 
اکبری همچنین با انتقاد از عملکرد دهیار روستا و متهم کردن وی به خیانت در حق مردم روستا، اظهار داشت: این فرد در حق مردم روستا خیانت می‌کند؛ زیرا داماد خود را از شهر آورده تا در اینجا برای او امکانات بگیرد؛ لذا وقتی قرار است امکاناتی از کمک‌های مردمی در روستا توزیع شود، بیشترین امکانات را برای خود و اطرافیانش بر می‌دارد.

کوچ زلزله زدگان شهری به روستا

وی ادامه داد: جمعیت این روستا قبل از زلزله 72 خانوار بود؛ اما بعد از زلزله 120 خانوار شده است؛ این خانوار‌هایی که اضافه شدند خانوار‌هایی هستند که در شهر ساکن بودند، اما چون در شهر توزیع امکانات به درستی صورت نمی‌گیرد، آن‌ها به روستا آمدند تا بتوانند از امکاناتی که در اینجا توزیع می‌شود، استفاده کنند.

اما یکی از روستا‌هایی که در منطقه بود و بنا بر ادعای «مروتی» عضو شورای این روستا، تاکنون ازکمک‌های هلال احمر چیزی به آن‌ها تعلق نگرفته، روستای «آینه‌وند» سرپل ذهاب است؛ این روستا دارای 30 خانوار است که مردم آن اهل حق هستند و از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند و در حادثه زلزله نیز دو نفر از اهالی روستا جان باختند.
 
وی توضیح داد: روستای ما بین دو منطقه تقسیم شده میان سپاه استان لرستان و تهران قرار داشت که این باعث شده بود امکاناتی به این روستا نرسد؛ به همین خاطر اهالی روستا، چون از چادر‌های اهدایی، چادری به دست شان نرسیده مجبور شدند به صورت سنتی از نی چادر و کپر برای خود درست کنند.
 
زندگی در روستاها ادامه دارد
 
این عضو شورای روستا ادامه داد: اما وقتی با بسیج سازندگی سپاه سید الشهدا (ع) صحبت شد، این روستا هم تحت پوشش خدمات رسانی آن‌ها قرار گرفت.

افزایش پلکانی قیمت مصالح ساختمانی در کرمانشاه

یکی از موضوعاتی که رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه سیدالشهداء (ع) به آن اشاره کرد، گرانی مواد اولیه ساختمانی مانند سیمان است.
 
وی معتقد است سیمان کرمانشاه که تا پیش از وقوع زلزله در حالت رکود قرار داشت، با وقوع زلزله سمیان تولیدی این کارخانه از زمان وقوع زلزله تاکنون چندین بار افزایش قیمت داشته است حتی قیمت کانکس‌ها هم دراین مدت چندین برابر افزایش یافته که برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم منطقه نیازمند ورود مسئولان مربوطه به این قبیل موضوعات است تا جلوی پدید آمدن بازار سیاه و قیمت‌های آنچنانی گرفته شود؛ لذا چنانچه این موضوع رفع و کنترل شود خدمت رسانی به مردم نیز با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

زندگی در روستاها ادامه دارد
در اینجا باید این نکته را هم اضافه کنم که متاسفانه برخی از اهالی این روستا‌های زلزله زده تلاشی برای آواربرداری و بازسازی منازل آسیب دیده خود نمی‌کنند و به نوعی منتظر هستند تا دیگران کارهایشان را انجام دهند؛ اما علی رغم همه مشکلات و سختی‌هایی که مردم زلزله زده در روستا‌های سرپل ذهاب دارند، زندگی در این روستا‌ها ادامه دارد؛ در گذر از روستا‌ها فعالیت روستاییان کشاورز که مشغول فعالیت بر روی زمین‌های کشاورزی بودند، قابل مشاهده است.
 
گزارش از رحیم محمدی

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار