خبرنگار صدا و سیما:

آزادی موصل بریدن سر افعی بود/ در سنگرهای داعش چیزی جز محرمات اسلام ندیدم

حسن شمشادی که هشت سال تجربه حضور در سوریه و عراق را داشته است، گفت: پایه بسیاری از عملیات‌های انتحاری در موصل بود، بیشترین کسانی که در موصل آزار دیدند و آواره شدند اهل سنت بودند؛ اما بیشترین کسانی که خون دادند، تا آن‌ها را آزاد کنند در ابتدا شیعیان بودند و بعد هم مسیحیان.
کد خبر: ۲۷۰۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ - 17December 2017

آزادی موصل بریدن سر افعی بود/ در سنگرهای داعش چیزی جز محرمات اسلام ندیدمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شب گذشته کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان میزبان نخستین اثر فیلم‌سازان اصفهانی پیرامون آزادسازی شهر موصل بود؛ «رویای خلافت» مستندی که بیش از 9 ماه محاصره این شهر را در طول 13 روز حضور عواملش در خط مقدم نبرد با داعش روایت کرده است.

مستند از زبان یک عراقی ایرانی‌تبار که پدرش در جنگ تحمیلی ایران به شهادت رسیده روایت می‌شود. کمیل در طول مستند با خانواده‌های آزادشده از چنگال داعش مصاحبه می‌کند و گاهی شدت جنایات آن‌ها چنان قلبش را آزرده می‌کند که اشک‌هایش هم بی‌پرده روان می‌شود، تصاویر مستند به کمک دو دوربین فیلم‌برداری شده و به خوبی توانسته فضای رعب و وحشت مردم شهر موصل از اسارت در دست داعش را به تصویر بکشد، آن زمان که زنی با پرچم سفید و دست‌های لرزانی بعد از رسیدن نیروهای عراقی، ملتمسانه از آن‌ها می‌خواهد یاری‌اش کنند تنها گوشه‌ای از تنفر و انزجار مردم و ترس آن‌ها از تروریست‌های تکفیری است.

سید مجتبی خیام الحسینی در مقام تهیه‌کننده و کارگردان «رویای خلافت» پیش از رونمایی از مستند از سختی‌های فیلم‌برداری و تحقیق و نگارش این اثر گفت و اظهار داشت: این کار در موصل قدیم و به سختی فیلم‌برداری شده است، هماهنگی کار بسیار سخت بود، موصل نزدیک مرز ترکیه و سوریه قرار گرفته است که بسیاری از بمب‌گذاری‌ها و پایگاه اصلی حزب بعث در این منطقه بود، این کار در گرمای طاقت‌فرسای تیرماه عراق فیلم‌برداری شده است.

وی با اشاره به اینکه برای مناطق جنگی نمی‌توان داستان نوشت، تأکید کرد: سعی کردیم در ابتدا تصاویر را جمع‌آوری کنیم و تا حد امکان داستانی برای آن تعریف کنیم که امید داریم نتیجه کار قابل‌قبول بوده باشد.

حسن شمشادی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما که بیش از هشت سال تجربه خبرنگاری در جنگ را دارد مهمان دیگر این رونمایی بود، او با تحسین و تقدیر از عوامل ساخت «رویای خلافت» فیلم‌سازی در جنگ را بسیار متفاوت از شرایط عادی می‌داند و معتقد است برای این کار باید پلان به پلان صحنه‌ها از نزدیک لمس شده باشد.

شمشادی با انتقاد از اهالی رسانه بر این باور است که پیام نابودی داعش از زبان سردار سلیمانی به درستی منتقل نشده است، او می‌گوید: از نظر کارشناسان، دولت خودخوانده داعش پایان یافت و این یعنی دولتی که وسعتش برابر چندین کشور اروپایی بود نابود شد اما این به معنای پایان تفکر داعش و پایان درگیری‌ها در سوریه نیست، چرا که همچنان گروه‌های تروریستی زیادی در این کشور وجود دارد حتی نبرد در سوریه همچنان ادامه دارد، اما نبرد کلاسیک مستقیم با داعش در عراق به پایان رسیده است اما گروه‌های پراکنده حامی آن‌ها همچنان زنده‌اند، داعش از نظر گروه‌های انتحاری تمام نشده اما از نظر حکومت و دولت پایان یافته است، اما تا صهیونیسم و ال سعود هست، تفکر جدیدی در جهان اسلام شکل می‌گیرد تا مسلمانان را به یکدیگر مشغول کند و قصه قدس را از یاد ببرند و مرزهای اسرائیل را امن‌تر کنند.

او معتقد است درباره داعش و چیستی و چرایی آن می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد و کتاب نوشت اینکه چه کسانی او را حمایت کردند و چه کسانی او را نابود کردند و بسیاری نکات دیگر می‌تواند مقدمه‌ای برای بحث‌های عمیق در این زمینه باشد، شمشادی تأکید دارد وقتی داعش شکل گرفت مقامات آمریکایی یک پروسه هفت و ده ساله را برای نابودی آن اعلام کردند اما داعش در موصل تنها نه ماه و در کل سوریه و عراق چهار سال به صورت یک حکومت وجود داشت و سرانجام به دست نیروهای مقاومت نابود شد.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به اهداف شکل‌گیری داعش اشاره می‌کند و می‌گوید:  ائتلاف آمریکایی که برای نابودی داعش تشکیل شد، موقع جشن پایان داعش کجا بود؟ یکی از اهداف شکل‌گیری داعش، گرفتن مجوز دوباره ورود نظامی به عراق و اسلام هراسی بود، در بسیاری از مدارس علمیه می‌پرسند که داعش چگونه یارگیری کرد؟ داعش پروژه یک‌شبه و خلق‌الساعه نبود، در سوریه بیش از 25 سال روی تفکر بسیاری از افراد به نام اسلام و به کام صهیونیست‌ها کار کردند تا توانستند چنین نیروهایی را به کار گیرند.

او اهمیت آزادسازی موصل را به زدن سر افعی تشبیه می‌کند و بیان می‌دارد: پایه بسیاری از عملیات‌های انتحاری در موصل بود، بیشترین کسانی که در موصل آزار دیدند و آواره شدند اهل سنت بودند اما بیشترین کسانی که خون دادند تا آن‌ها را آزاد کنند در ابتدا شیعیان بودند و بعد هم مسیحیان.

شمشادی که خود سنگرهای نیروهای داعش را از نزدیک دیده است می‌گوید: در سنگرهای داعش هر آنچه از محرمات اسلام بود را به چشم دیدیم اما بمباران رسانه‌ای اجازه تفکر را به افراد نمی‌دهد، بعضی از آن‌ها حتی یک‌رکعت نماز هم نمی‌خواندند اما با نوای الله‌اکبر تیراندازی می‌کردند.

صحبت بعضی افراد در داخل تعجب شمشادی را برانگیخته و در جواب به آن‌ها که می‌گویند داعش با کشور ما کاری ندارد، پاسخ می‌دهد: پس چگونه است که وزیر اطلاعات می‌گوید که در یک سال بیش از 130 گروه تروریستی مرتبط با داعش را در ایران کشف کرده است، چگونه است که خود آن‌ها در اعترافاتشان می‌گویند که ایرانی‌ها مرتد هستند و اگر آن‌ها را ببینیم با همین دست‌ها سرشان را می‌بریم، چگونه است که بعد از محاصره شهر موصل فرمانده آن‌ها آرزو می‌کند تا چای بعدی‌اش را در تهران بنوشد! کسانی که خطر داعش در ایران را مسخره می‌کنند نمی‌دانند وقتی تک تیراندازی پشت یک کودک سه‌ساله پنهان شود یعنی چه.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره رویای خلافت هم می‌گوید: این مستند نگاه کوتاهی دارد به آنچه در طول سه سال در موصل گذشت، توجه اصلی در این مستند به نیروهای عراقی است، حضور در میدان نبرد اصلی خط مقدم در موصل از نقاط قوت این مستند است، عوامل این فیلم بیش از 13 روز در موصل بوده‌اند و به گفته خودشان در تمام کوچه و پس‌کوچه‌های شهر از بوی تعفن اجساد داعش اذیت شده‌اند، عوامل این فیلم می‌توانستند یکی از شهدای رسانه جبهه مقاومت باشند اما امروز اینجا هستند و باید قدر آن‌ها را که اکنون شهید زنده‌اند بدانیم که با هزینه شخصی این فیلم را ساخته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها