رمان نویسی، فرزند عصر جدید است/ انتقال فرهنگ ایرانی از طریق رمان

نویسنده کتاب «بازی اخر بانو» گفت: در ایران امروز رمان نویسی خود را باز می‌یابد و حتی از مرزها فراتر می‌رود و این گونه ادبی بیش از هر نوع دیگری می‌تواند فرهنگ و رسوم ایرانی را به غرب بشناساند.
کد خبر: ۲۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰ - 04September 2014

رمان نویسی، فرزند عصر جدید است/ انتقال فرهنگ ایرانی از طریق رمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، آئیین افتتاحیه مدرسه رمان، صبح امروز در موسسه شهرستان ادب و با حضور علی محمد مودب رئیس این موسسه، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مهدی قزلی رئیس بنیاد ادبیات داستانی و جمعی از نویسندگان و هنرجویان برگزار شد. 

بلقیس سلیمانی از اساتید حاضر در مدرسه رمان در این مراسم اظهار کرد: هر زمانهای ژانرهای ویژه خود را تولید میکند. رمان فرزند عصر جدید است و اگر ما این ضرورت را درنیابیم که از ظرفیتهای آن استفاده کنیم دچار خسران شدهایم.

وی افزود: با توجه به شرایط ما به عنوان کشوری که در این 100 سال اخیر دچار تحولات همه جانبه شده است، ژانری مثل رمان این ظرفیت را دارد که این دگرگونی ها را بازنمایی کند. علت این است که شاید رمان یک گونه بیانی گشوده یا گسترش یافته است. رمان گرچه در غرب به بن بست رسیده است، اما درجهان ما این گونه نیست.

سلیمانی با بیان اینکه راهاندازی مدرسه رمان گامی رو به جلو است، تصریح کرد: در ایران این ژانر خود را باز مییابد و حتی از مرزها فراتر میرود و این گونه ادبی بیش از هر نوع دیگری میتواند فرهنگ و رسوم ایرانی را به غرب بشناساند.

این منتقد و داستان نویس اضافه کرد: زمانه ایجاب میکرد که این گونه ادبی را برای بیان خودمان، خودی که با غربیها متفاوت است را بشناسیم. رمان گرچه از غرب آمده است، اما منعطف است و خود را بر هر زبانی وفق میدهد.

مهدلی قزلی رئیس بنیاد ادبیات داستانی نیز در این مراسم به بیانی کوتاه بسنده کرد و اظهار کرد: یکی از آفتهای محافل ادبی که بیشتر هم در شهرستانها دیده میشود این است که هنوز نباید بالاتراز استاد در آسمان ادبیات به پرواز دربیاید.

وی افزود: نکته مهمی که شهرستان ادب در خصوص این مدرسه باید به آن توجه داشته باشد این است که پس این 9 ماه قرار است چه اتفاقی بیفتد. رابطه بین هنرجویان با یکدیگر با اساتید و با مدرسه چگونه خواهد بود.

در پایان این مراسم، پارسا یکی از هنرجویان مدرسه رمان گفت: سوال مهمی که به ذهن خطور میکند این است که هدف از راه اندازی این مدرسه چیست؟

وی افزود: این کار یک کار تجربی است، برای من خوشایند است که تجربی بودن کار لحاظ شود. به این معنا که شهرستان ادب، چهار چوبهایی را که برای دانشجویان و اساتید ترسیم کرده است، منعطف باشد.

گفتنی است؛ اولین دوره مدرسه رمان با حضور اساتید و دانشجویان از امروز کار خود را در موسسه فرهنگی شهرستان ادب آغاز کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار