حقوقدان و مدرس دانشگاه:

غرب حقوق بشر را با زرق و برق بیان می‌کند

رسول فلاح‌زرگران گفت: غرب حقوق بشر را با زرق و برق معرفی و با این روش جوانان را به خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۲۷۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ - 23December 2017

غرب حقوق بشر را با زرق و برق بیان می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رسول فلاح‌زرگران در شبکه قرآن در خصوص حقوق بشر، غرب و اسلام با اشاره به آیات متعدد درباره حفظ حقوق انسان در اسلام اظهار داشت: براساس آیات قرآن انسان حق انتخاب دارد، خلیفه خدا در زمین است و در نزدیک‌ترین جایگاه به خدا قرار گرفته است و تمامی مخلوقات در خدمت او هستند.

وی با اشاره به اینکه غرب در قرن ۱۸ مبانی حقوق بشر را مطرح کرده است، گفت: ما همه‌ی مبانی مربوط به حقوق بشر را در قرآن و کتب دینی خود داریم و اساتید دانشگاه و فعالان در حوزه باید آن‌ها را استخراج کنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه همه‌ی این مبانی در ادبیات فارسی ما نیز وجود دارد، ادامه داد: دانشجویانی که در خصوص حقوق بشر موضوعی را مطرح می‌کنند و به دلیل بیان حقوق بشر زرق و برق‌دار در غرب گمان می‌کنند آن‌ها بیشتر به این موضوع توجه دارند؛ بنابراین مبانی آن در غرب دنبال می‌کنند در حالی که حقوق بشر در مبانی ما بیان شده است که باید استخراج شود.

فلاح تفاوت عمده بین جهان اسلام و غرب را در تعریف انسان دانست و افزود: ما انسان را خدامحور می‌دانیم در حالی که آن‌ها انسان محور بیان می‌کنند که این منشا اختلاف دیدگاه ما و آنهاست.

وی با اشاره به بیان مبانی حقوق بشر در صحیفه سجادیه گفت: در رساله حقوق امام سجاد ۵۱ حق برای انسان تعیین شده است.

فلاح ادامه داد: در ماده ۱۳ اعلامیه حقوق بشر به حق همه‌ی افراد در خصوص تردد آزادانه به کشور‌ها و تعیین محل اقامت اشاره شده، اما آیا ترامپ این موضوع را رعایت کرده است؟

وی استاندارد‌های چندگانه را در نگاهشان به بشر از دیگر مشکلات موجود در غرب دانست و ادامه داد: آیا شهروندان غربی با شهروندان که کشته می‌شوند از نظر آن‌ها یکی است؟

این حقوقدان با اشاره به کشته شدن میانگین ۳۳ هزار نفر در سال به دلیل قانون آزادی حمل سلاح در آمریکا افزود: با کدام مبانی اسلام داعش را به جان مردم انداختند. در حالی که حتی اهل سنت هم آن‌ها را تایید نمی‌کنند.

وی تدوین اعلامیه حقوق بشر را در سال ۱۹۴۸ و پس از جنگ جهانی دوم اعلام کرد و گفت: این در حالیکه امام علی (ع) در بخش‌های مختلف نهج البلاغه در خصوص حقوق بشر صحبت می‌کند.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار