دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

جنگ دیپلماتیک میان کشورهای عربی

برخوردهای دیپلماتیک جدید میان چند کشور عربی بر سر مسائل سیاسی، تبدیل به بحرانی در غرب آسیا شده است.
کد خبر: ۲۷۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ - 25December 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، نزاع میان کشورهای عربی علاوه بر موضوع قدس و مخالفت بسیاری از این کشورها با حمایت دولت تروریست‌پرور سعودی از انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف، به مسائل دیگری میان این دولت‌ها از یک‌سو و ریاض و متحدان آن از سوی دیگر نیز کشیده شده است.

دولت امارات متحده عربی، که اختلافات زیادی با برخی کشورهای عربی مانند تونس و الجزایر در موضوعاتی مانند سوریه دارد، طی اقدامی غافلگیرانه، سفر اتباع زن تونسی به این کشور را ممنوع کرد. ابوظبی ضمن تأکید بر عدم ممانعت از سفر زنان تونسی ساکن امارات یا فعالان دیپلماتیک زن تونسی به این کشور، از اعلام دلیل خود در این مورد خودداری کرد.

این موضوع باعث خشم شدید مردم، دولت و گروه‌های سیاسی و اجتماعی تونس شد. دولت تونس در اولین اقدام خود، پرواز هواپیماهای اماراتی به این کشور را ممنوع اعلام و بر «اتخاذ راهکارهایی مناسب و در شأن تونس در برابر این عمل امارات» تأکید کرد.

حزب سوسیال دموکرات تونس نیز ضمن محکوم کردن این اقدام اماراتی‌ها و نام بردن از آن به عنوان «توهین به زنان ملت تونس»، از دولت این کشور خواست که تمام شرکت‌های هوایی امارات را تحریم کند.

اتحادیه کار تونس نیز ضمن رد این عمل دولت امارات، از دولت تونس درخواست کرد با برگزاری جلساتی با سازمان‌های بین‌المللی حقوق‌بشری، راهکارهای مقابله با این اقدام امارات را در سطح بین‌المللی شناسایی و اجرا کند.

این نخستین بار نیست که امارات و تونس در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دچار تنش می‌شوند. پیش از این نیز تونس بارها سفیر امارات در تونس (نام پایتخت این کشور) را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض خود به اقدامات ابوظبی در مورد تونس و دیگر کشورهای عربی و اسلامی، گوشزد کرده بود.

با این حال، تنش اخیر را باید شدیدترین نوع تقابل میان این دو کشور عربی در عرصه سیاسی و دیپلماتیک به حساب آورد. یکی از موضوعاتی که باعث تشدید این اختلاف شده است، مخالفت تونس با اقدامات امارات و سه کشور عربی دیگر علیه قطر است.

جنگ دیپلماتیک میان کشورهای عربی
تونس از ابتدای وقوع بحران در روابط قطر و چهار دولت عربی رژیم سعودی، امارات، بحرین و مصر، با رد هر نوع تحریم یا اعمال فشار از سوی سعودی‌ها و متحدان آنان، بر گفت‌وگو و مذاکره به عنوان تنها راه حل بحران قطر تأکید کرد.

این موضوع هم‌اکنون جنبه‌های جدیدی نیز پیدا کرده است. رژیم سعودی در راستای ادامه فشار بر قطر، این بار به جای اعمال تحریم بیشتر بر مقامات این کشور، در اقدامی سؤال‌برانگیز، از صدور روادید برای ورزشکاران این کشور برای سفر به عربستان خودداری کرد.

این ورزشکاران، اعضای تیم شطرنج قطر بودند که قصد داشتند در مسابقات بین‌المللی شطرنج سریع در ریاض شرکت کنند؛ اما به علت عدم صدور روادید و همچنین افراشته نشدن پرچم قطر در مکان برگزاری این مسابقات در ریاض، در این رقابت ورزشی شرکت نکردند.

دولت اردن نیز در این میان، دیدارهایی با مقامات دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و سوریه ترتیب داده است. این اتفاق همزمان با خروج این کشور از ائتلاف تحت فرماندهی رژیم سعودی به وقوع پیوست.

اگرچه به دلیل مواضع سابق پادشاه اردن، این موضوع با در نظر گرفتن مواضع دولت‌هایی مانند عمان و الجزایر، باعث شده است که رژیم سعودی نه‌تنها در زمینه سیاست‌های منطقه‌ای خود موفق نشود، بلکه در تلاش برای ایجاد یک اردوگاه عربی واحد علیه ایران و محور مقاومت با شکست مواجه شود. این موضوع در صورت تداوم سیاست کنونی رژیم سعودی، خود را در آینده نزدیک بیش از پیش آشکار خواهد کرد.


انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار