سردار جلالی:

برای تهییج مردم در حوادث اخیر از فضای مجازی استفاده شد

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اینکه برای تهییج مردم در حوادث 2 روز اخیر از فضای مجازی استفاده شده است، گفت:‌ این نشان می‌دهد در فضای مجازی نفوذ شکل گرفته و حتی بخشی از این فضا اشغال شده است.
کد خبر: ۲۷۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ - 31December 2017

برای تهییج مردم در حوادث دو روز اخیر از فضای مجازی استفاده شده استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشورمان امروز در پنجمین همایش ملی پدافند سایبری، اظهار داشت: حوادث 2 روز اخیر که از نارضایتی اقتصادی مردم روی داده، از فضای مجازی برای تهییج و سازماندهی اعتراضات مردم استفاده شد و این نشان می‌دهد در فضای مجازی نفوذ شکل گرفته و حتی بخشی از این فضا اشغال شده است.

وی افزود: پس اینکه در سند توسعه فناوری کشور همه چیز را در فضای مجازی صرفا فرصت بدانیم، اشتباه است؛ زیرا باید از استقلال سیاسی، امنیتی، اقتصادی، دفاعی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان در این فضا صیانت کنیم.

سردار جلالی ادامه داد: باید در استفاده از فضای سایبر رویکرد ملی سازی و رهبری همه زیر ساخت‌های حیاتی کشور ملی باشد و بتوانیم با بهره‌مندی از نرم افزارهای کنترلی، این فضا را کنترل کنیم؛ زیرا امروز امنیت ملی در فضای سایبر هم تعریف می‌شود.

وی گفت: 2 دسته تهدید در استفاده از فناوری وجود دارد که عبارتند از تهدیداتی که مستتر در ذات فناوری هستند و دوم تهدیداتی که مربوط به استفاده کنندگان فناوری می‌شود؛ به عنوان مثال در تهدیدات مستتر در فناوری می‌توان به دوربین‌های امنیتی اشاره کرد که وقتی این دوربین‌ها به اینترنت وصل شوند، تصاویر را که ضبط می‌کنند یک نسخه از آن را به صورت خودکار به آدرس آی پی سازنده ارسال می‌کند پس وقتی فناوری که در یک دوربین بکار رفته را می‌توانند کنترل کنند، در مباحث بلاتر هم این امکان بر ای سازنده و تولید کننده فناوری وجود دارد.

سردار جلالی در ادامه افزود:‌ آمریکا دشمنی خود را با ما هیچ‌گاه تغییر نداده، بلکه شیوه‌های آن تغییر یافته بر این اساس باید گفت که دولت قبل آمریکا یعنی در زمان اوباما، دولت این کشور در صدد تغییر رفتار ایران بود و اکنون دولت ترامپ در صدد تغییر نظام ایران است؛ ترامپ در تداوم تهدیدات دولت قبل علیه ایران از جنس تهدیدات سخت استفاده می‌کند و در این رابطه آنچه دنبال می‌کند این است که تعهدات کامل ایران را در بر جام می‌خواهد و در کنار آن در رابطه با نفوذ ایران در منطقه و توسعه موشکی به دنبال بر جام دیگری است و این در حالی است که اعتقادی برای عمل به تعهدات خود در بر جام ندارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: نکته بعدی که می‌توان در اینجا به آن اشاره کرد این است که آمریکایی‌ها چندین بار به صراحت اعتراف کردند، در برخورد با ایران راه حل نظامی جایی ندارد که این هم به دلیل ساختار منسجم بخش دفاعی کشورمان است که باعث شده در آمریکایی‌ها میل عدم تمایل به تهاجم نظامی به ایران ایجاد شود؛ اما سعی می‌کنند بستر سازی تهدید را انجام دهند؛ بر این اساس تمرکز جدی خود را بر روی حوزه سایبر گذاشته‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: در این رابطه آمریکا در لایحه بودجه 2017 وزارت پدافند غیر عامل خود تشکیل 117 یگان سایبری برای انجام تهاجم سایبری پیش‌بینی کردند تا بر روی زیرساخت‌های خاص تمرکز یابند؛ در واقع آنها با این اقدام خود را در بعد زیر ساختی برای تهاجم آماده می کنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت:‌ اینکه 100 درصد سهم شبکه اجتماعی برای شبکه‌ای باشد که تمام سرورهای آن در خارج از کشور باشد، باعث اشغال سایبری در شبکه اجتماعی شده است که این باعث می‌شود تا در نا آرامی‌های جده روز گذشته کنترلی بر این شبکه نداشته باشیم؛ اما در انگلستان وقتی ناآرامی‌هایی صورت گرفت، دولت این کشور مالک واتس آپ را مجبور کرد برای کنترل نا آرامی‌ها، با دولت این کشور همکاری کند و یا در آمریکا زمانی که نا آرامی‌هایی بعد از انتخاب ترامپ بوجود آمد، با اجبار دولت این کشور، شبکه اجتماعی در کنترل دولت قرار گرفت و بدین ترتیب نا آرامی‌ها کاهش یافت.

سردار جلالی بیان داشت:‌ نظام جنگ اطلاعاتی امروز غرق در دیتاهایی است که در آن پردازش اطلاعات با سرعت و کیفیت بالا صورت می‌گیرد و بدین ترتیب همه حوادث اجتماعی کنترل و مدیریت می‌شود؛ اشغال سایبری سیاسی هم می‌تواند در ظاهری زیبا در قالب توسعه فناوری روی دهد.

وی تصریح کرد:‌ بنابراین در این سرزمین پهناور بی در و پیکر سایبر باید قلمرو ملی تعریف کنیم و بتوانیم رگولاتوری ملی داشته باشیم به عبارت دیگر چنانچه می‌خواهیم هوشمندی را در فضای سایبر دنبال کنیم، الزام آن بهره مندی از زیر ساخت ملی است پس بایستی سرمایه گذاری جدی در تولید سامانه‌های بومی داشته باشیم و بتوانیم نظام جامع از سایبر را تعریف کنیم.

سردار جلالی گفت:‌ نیازمند پیمان دفاع سایبری با کشورهایی هستیم که نمی خواهند تحت سلطه سایبری آمریکا باشند لذا می توان با این گونه کشورها تشریک مساعی داشت و نظام دفاع سایبری با کشورهای همسو ایجاد کرد.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار