صالحی در اختتامیه سومین جایزه فیروزه:

واردات کالاهای فرهنگی استقلال ملی را به خطر می‌اندازد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به تولید کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی ـ اسلامی گفت: واردات کالاهای فرهنگی استقلال ملی را به خطر می‌اندازد.
کد خبر: ۲۷۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ - 07January 2018

واردات کالاهای فرهنگی استقلال ملی را به خطر می‌اندازدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین اختتامیه سومین جایزه کالا‌های فرهنگی با الگوی ایرانی ـ اسلامی، موسوم به «فیروزه» صبح امروز (یکشنبه ۱۷ دی ماه) با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوستان «گفت‌وگو» برگزار شد.

صالحی با بیان اینکه کالا‌های فرهنگی مهم اند، چون از زاویه‌های مختلف می‌توان به آن‌ها نگاه کرد، اظهار داشت: کالا‌های فرهنگی، استراتژیک هستند چرا که در درازمدت تاثیرگذارند. از این رو یک ساعت فیلم دیدن و یا چند ساعت کتاب خواندن و یا بازی کردن با اسباب بازی می‌تواند تا آخر عمر بر روند زندگی یک فرد، تاثیر بگذارد.

وزیر فرهنگ با تاکید بر تاثیرگذار بودن کالا‌های فرهنگی تصریح کرد: اگر استفاده از کالا‌های فرهنگی قطع شود، اثرات مخربی در پی خواهد داشت. کسی که کتاب نخواند، فیلم نبیند و موسیقی گوش ندهد، سلامت روحی آن در معرض خطر است.

وی گفت: کالا‌های استراتژیک کالا‌هایی هستند که اگر مورد استفاده قرار نگیرند تاثیر بدی بر بنیان انسان خواهند گذاشت لذا اگر کالای فرهنگی از بیرون وارد شود استقلال ملی را به خطر می‌اندازد. ویژگی دیگر کالای فرهنگی دیپلماسی بودن آنهاست از این رو این دیپلماسی مهم‌تر از دیپلماسی رسمی است چرا که کالا‌های فرهنگی مهم‌ترین عرصه ایجاد دیپلماسی فرهنگ عمومی هستند.

صالحی با اشاره به ورود کالا‌های فرهنگی خارجی به کشور گفت: اینکه می‌بینیم دور و بر ما پر است از کالا‌های فرهنگی فردی، نمونه همین مساله است. ویژگی سوم کالا‌های فرهنگی موضوع اقتصادی آنهاست. چرا که این کالا‌ها درآمدآفرین و ارزش‌آفرین اند. به نظر من پایه اقتصاد مقاومتی نیز بر تولید کالا‌های فرهنگی بنا شده است، چون این حوزه بیشترین خلاقیت و درون‌زایی را دارد.

وزیر ارشاد افزود: این حوزه با سرمایه‌ای اندک ارزش افزوده بیشتری را ایجاد می‌کند بنابر این حوزه کالا‌های فرهنگی را باید جدی بگیریم. کالا‌های فرهنگی ارزش‌ها و باور‌ها را جابجا می‌کنند به همین خاطر هدایای فرهنگی ایرانی ـ. اسلامی می‌تواند هویت ایرانی و اسلامی را به دیگران منتقل کند.

وی از حمایت وزارت ارشاد از دوره چهارم این جایزه در سال آینده خبر داد و گفت: دوره چهارم جایزه فیروزه از لحاظ موضوعات و حمایت، گستره بیشتری را در بر خواهد گرفت؛ البته ورود دولت به معنی دولتی کردن کالا‌های فرهنگی نیست بلکه، چون این حوزه متولی روشنی ندارد و ما باید تکلیفمان را با آن روشن کنیم، باید ورود کنیم؛ لذا معتقدم نباید وزارت ارشاد را به وزارتخانه‌ای نظارت‌گر تقلیل داد.

صالحی بیان کرد: نیازمند سیاستگذاری در حوزه صنایع فرهنگی هستیم که برای این امر باید نهادسازی را در دستور کار قرار دهیم که در این امر بخش مردمی کالا‌های فرهنگی ایرانی ـ اسلامی باید پنج عنصر خلاقیت، برندسازی، تبلیغات، افزایش پیوست مهارت و استفاده از سرمایه بومی را جدی‌تر بگیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار