حجت الاسلام و المسلمین زائری مطرح کرد:

اقتصاد و هویت ملی دو مولفه تعیین کننده در سبک زندگی

نویسنده کتاب «سبک زندگی؛ نگاهی به زندگی دینی مسلمانان ایرانی» گفت: به نظر بنده دو مسئله‌ی اقتصاد و هویت ملی در حوزه سبک زندگی بسیار تعیین کننده هستند که البته این مقوله ربطی به نظام آن کشور ندارد.
کد خبر: ۲۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲ - 08September 2014

اقتصاد و هویت ملی دو مولفه تعیین کننده در سبک زندگی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب «سبک زندگی؛ نگاهی به زندگی دینی مسلمانان ایرانی» نوشته حجتالاسلام محمدرضا زائری عصر روز گذشته در برنامه «نونشر» فرهنگسرای سرو بازخوانی و بررسی شد.

حجت الاسلام و المسلمین زائری به عنوان سخنران این مراسم، در تبیین علت انتخاب موضوع «سبک زندگی؛ نگاهی به زندگی دینی مسلمانان ایرانی»، اظهارداشت: موضوع دین یکی از دغدغههای بنده است و احساس کردم که در این مقوله متاسفانه بسیار شعار میدهیم. بعنوان مثال؛ اگر چنانچه در خصوص بحث حجاب بناست با شخصی حرف بزنیم باید بتوانیم آن را قانع کنیم نه اینکه صرفا شعار دهیم که در این صورت شرایط را بدتر و آن شخص را از موضوع حجاب و عفاف دورتر کردهایم.

وی بحث مهارتهای زندگی را یکی از موضوعات مطرح در دنیا معرفی کرد و افزود: این کتاب نه آکادمی و تئوریک است ونه اینکه بخواهم مدعی باشم که حرف آخر را زدهام، بلکه وقتی حرف از سبک زندگی میزنیم تعارف و فرمایش نیست بلکه واقعیت زندگی ماست بدین معنا که سبک زندگی یعنی گزینشها و انتخابهای ما براساس علاقهمان.

این استاد دانشگاه ادامه داد: موضع ما در سبک زندگی ارزش گذاری نیست، بلکه فقط بعنوان یک مطالعه کننده پژوهش میکنیم و قرار است که دستورالعمل ارائه و به مردم بگوییم که چه طور باشند و این به معنای فرمایش برداری نیست.

حجت الاسلام و المسلمین زائری به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه رهبری موضوع سبک زندگی را مطرح کردند این موضوع هم از نظر فکری و نظری به طور جدی دنبال شد و همچنین در حوزه عملیاتی برای تولید، توانستیم به پیشرفتهای خوبی دست پیدا کنیم که البته به زمان بیشتری نیاز داریم تا به شرایط مطلوب برسیم.

این استاد دانشگاه دو مسئلهی اقتصادی و هویت ملی را در حوزه سبک زندگی تعیین کننده برشمرد و افزود: بعنوان مثال؛ کشور ژاپن اگر چنانچه به این نتیجه برسد که لباس ملیاش در قبال لباس غرب کمرنگ شده است سریعا مراسمی برگزار میکند که لباس سنتی خود را بپوشد ویا بعنوان مثال دیگر در کشور خودمان، اگر جمهوری اسلامی وجود نداشت و ما سازمان میراث فرهنگی داشتیم آیا مهم بود که به معماری فکر کنیم یا خیر؟ در نتیجه هویت ملی ربطی به نظام ندارد و باید اعتراف کنیم که بسیاری از سازوکارهای ما حساب و کتاب ندارد.
 
حجت الاسلام و المسلمین زائری ادامه داد: در سبک زندگی گزینش و انتخاب براساس علایق است. یعنی کسی که گروه مرجع را پیدا میکند همانند ماهواره که اثرگذار هم است بدون اینکه متوجه شود همانند آن میشود؛ متاسفانه حتی انتخاب همسران نیز به نحوی به الگو برداری از غرب تبدیل شده است.

وی با تاکید براینکه خلاء تلاش گروههای مرجع و خلاء آگاهی و آموزش باعث شده تا در انتخاب سبک زندگی خودمان با مشکل مواجه شویم، تصریح کرد: متاسفانه در تلویزیون ما هر خانمی که خلافکار است را با چادر نشان دادیم یا در خیابانها متکدیان محجبه هستند، خوب کاملا طبیعی است که دختری که میل به جذابیت در ذات اوست با دیدن چنین صحنههایی دیگر گرایشی به سمت حجاب نخواهد داشت و در مقابل خانمهایی  که حجاب درستی ندارند در فیلمهایمان انسانهایی شاداب و موفق دیده شدهاند در نتیجه سبک زندگی براساس انتخاب علایق صورت میگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین زائری به آفتهایی که به سبک زندگی مربوط میشود اشاره کرد و گفت: بعنوان مثال دختر خانم جوانی که روزی چند ساعت را تنها در منزل به سر میبرد و امکان دسترسی هم به اینترنت دارد درنتیجه زمینه برای انحراف او فراهم است حال اگر مادر این خانواد در منزل باشد و مدیریت کند قطعا جلوی بسیاری از معذلات گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: لازم می دانم یکی از تجربیات خودم را بیان کنم، یک خانم آمریکایی که با یک جوان مسلمان ایرانی ازدواج کرده بود میگفت که بنده به دودلیل این جوان را به همسری انتخاب کردم یکی اینکه گفت سرکار نروم ودیگری اینکه رانندگی نکنم و همیشه همسرم به دنبالم میآید و همانند یک پرنسس زندگی میکنم در حالیکه اگر این دو شرط را به خانمهای ایرانی گفته شود طرف مقابلشان یک انسان عقب افتاده و دیکتاتور دیده میشود.

این استاد دانشگاه در خصوص حجاب و عفاف گفت: از نظر بنده چادر حجاب برتر و اگر ما اهتمام بیشتری به عدالت اقتصادی میدادیم عفت و حیای بیشتری تعمیم میشد؛ تا ریشهها را درست نکنیم نمیتوانیم شرایط را بهبود دهیم و اگر محیط جامعه را درست نکنیم عفت به وجود نخواهد آمد.

وی عدم گفتگو میان روحانیون با خانمهای بی حجاب را یکی از خلاءهای موجود در حوزه عفاف و حجاب برشمرد و خاطرنشان کرد: تا زمانیکه نتوانیم با کسانی که بی حجاب هستند حرف بزنیم نمیتوانیم شکاف به وجود آمده را برطرف کنیم؛ ما نباید از اسلام و دینمان تندتر برویم و باید به آن چیزی که در باورهای دینی ماست عمل کنیم در اسلام برخورد خشنی وجود ندارد که از طریق آن بخواهیم حجاب را ترویج دهیم ویا در عین حال کسی  برخورد قانونی را منکر نمیشود.

وی با بیان اینکه در هر بخش که نگاه میکنید دولت قیم و دخالت میکند در حالیکه باید نظام مندتر و قانون مندتر وارد شود، خاطر نشان کرد: در هر کشوری روال است که دولت باید در مسائل ورود پیدا کند وکاملا امری طبیعی بوده ولی مهم آن است که بررسی شود که کجا ورود پیدا کند تا بتواند مشروعیت خود را در بین مردم حفظ کند و باید با توجه به سه مولفه سیاست گذاری، نظارت و حمایت حرکت کند.

حجت الاسلام زائری در پایان سخنان خود در خصوص موسیقی افزود: اسلام برای کرامت انسان آمده و اگر موسیقی به کمال انسان، هویت اسلام و هدف متعالی کمک کند پسندیده است و اگر برعکس عمل کند، مناسب نیست.
 

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها