به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال بهانه ای شد برای پرداختن به گزارشی در این حوزه ی مهم که در خط مقدم مقابله با جنگ نرم و تجاوز فرهنگی کشورهای بیگانه قرار دارد.
دیجیتال مفهومی است که از سال های ابتدایی دهه ی هفتاد و مصادف با ورود کنسول های بازی به کشور مانند: آتاری، میکرو و سگا وارد فرهنگ لغات مردم ایران شد. در ادامه این واژه ی غربی با پیشرفت تکنولوژی، ارتقاع کیفی دوربین های عکاسی و فیلمبرداری و ترویج رایانه های خانگی به نمادی از پیشرفت تکنولوژی خاصه در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات بدل گشت.
با توجه به نقش گسترده ای که امپریالیسم فرهنگی در حوزه ی تسخیر اذهان نسل جوان کشورهای در حال توسعه بازی می کند، واژه ی دیجیتال بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از شرکت های تولید محتوا در حوزه ی رسانه ای را بر این داشته تا با استفاده از تکنولوژی دیجیتال به سوی جذب مخاطبین عمدتا جوان داخلی و خارجی بروند.
در این راستا برنامه نویسان رایانه ای با ایده هایی که از سوی بنگاه های قدرت دریافت می کنند، بازی های رایانه ای نوینی را طراحی کرده و بسیاری از شرکت های فیلم سازی که تحت سلطه ی بنگاه های قدرت از جمله هالیوود قراردارند، با تولید انیمیشن های بسیار با کیفیت و جذاب، مضامین و محتوای مورد نظر خود را به مخاطبین جهانی ارائه می دهند و با قصه های قهرمان محوری که از طریق رسانه های دیجیتال تعریف می کنند، ذهنیت مخاطبین را به مسیر مورد نظر خود رهنمون می سازند.
پس از به شهرت رسیدن انیمیشن ها و بازی های کنسولی و رایانه ای خارجی بین نوجوانان و جوانان داخل کشورکه در بسیاری از موارد ارزش های مذهبی و ملی ما را نیز هدف قرار داده، مسئولین فرهنگی و رسانه ای، با سرمایه گذاری در جهت تولید انیمیشن ها و بازی های وطنی و با محوریت استکبارستیزی و ترویج مضامین مذهبی در تلاش برای مقابله با این نزاع گسترده ی فرهنگی برآمدند.
نمایشگاه رسانه های دیجیتال نیز با هدف، جریان سازی و ایجاد بستر مناسب جهت تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملّی و اسلامی در حوزه رسانه های دیجیتال، ایجاد جایگاهی برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتال در کشور، فراهم کردن فضای همدلی و هم افزایی میان پدید آورندگان آثار در حوزه ی این نوع رسانه ها، توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزار های دیجیتال، کاهش هزینه و توسعه ی دسترسی عمومی به میراث مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور، حمایت از افراد، مراکز، موسسات، تشکل ها و شرکت های فعال در حوزه ی تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال، بستر سازی و فراهم نمودن زمینه ی لازم جهت تحقق جنبش نرم افزاری در حوزه ی محتوای دیجیتال، ایجاد بستر رقابت میان تولید کننده رسانه های دیجیتال داخلی در جهت رشد، شکوفایی و همچنین رونق بخشی به بازار داخلی و خارجی محصولات ایرانی در این صنعت و فراهم نمودن بستر لازم برای توسعه و صادرات نرم افزار های رایانه ای، در تهران برگزار شد.
اما نکته ی مهم این است که، تولید کنندگان داخلی با وجود پیشرفت هایی که در حوزه ی رسانه های دیجیتال داشته اند، همچنان به لحاظ کیفی و تولید محتوا نتوانستند، گوی سبقت را از رقبای خارجی بربایند و نیازمند کسب تجربیات بیشتر و تربیت نیروهای جوان، با استعداد و خلاق در تولید محصولات دیجیتالی هستند.
به قلم: پوریا بهراد کیان