به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، فاطمه صالحی در یادداشتی نوشت:
اعلام پروژه خط راه آهن مشترک با کشورهای مذکور بهترین راه برای تحقق عادی سازی روابط سیاسی است و متاسفانه دولتهای این کشورها برای رفتن به سوی اسرائیل و برقراری ارتباط با آن با نام همزیستی با دولت اشغالگر بسیار عجله دارند.
«خالد الجیوسی» تحلیل گر و فعال سیاسی فلسطینی در این خصوص عنوان داشت: رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا روابط خود را با کشورهای دارای ثقل اقتصادی مانند عربستان و امارات تقویت کند. تل آویو به اجرای این پروژه برای متصل شدن به این کشورها بسیار امیدوار است چرا که قصد دارد کالاهای خود را از این طریق صادر کند و چه بسا سفر شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس به اراضی اشغالی را تسهیل بخشد؛ کشورهایی که با این رژیم رابطه ندارند.
وی در ادامه افزود: اسرائیل به یک مساله بسیار مهم بی توجه بوده و آن را در حساب و کتابهای خود نگنجانده است. عربستان و امارات وارد مرحله تحمیل مالیات به شهروندان و ریاضت اقتصادی شده اند و اوضاع این روزهای آنها مانند گذشته نیست. تل آویو به کشورهایی امید بسته که مانند قبل از درآمدهای نفتی بهره نمی برند و امید این رژیم بر اجرای پروژه مذکور برای تبادل کالاهای اسرائیلی که مشخصا مارک عبری بر روی آنها درج شده پیامدهای منفی به دنبال خود خواهد داشت.
این تحلیل گر تاکید کرد: «اسرائیل کاتس» وزیر ترابری اسرائیل زمانیکه با روزنامه عربستانی ایلاف مصاحبه کرده و در خصوص این پروژه صحبت می کند در واقع اهداف تجاری به اندازه عادی سازی روابط سیاسی از طریق رسانه برایش مهم نیست.
وی یادآور شد: اعلام پروژه خط راه آهن مشترک با کشورهای به اصطلاح اسلامی نیز بهترین راه برای تحقق این هدف است. متاسفانه دولتهای این کشورها برای رفتن به سوی اسرائیل و برقراری ارتباط نامشروع با آن با نام همزیستی با دولت اشغالگر بسیار عجله دارند.
وی در ادامه افزود: اسرائیل برای تحقق این پروژه به موافقت اردن نیز نیاز دارد چرا که احیای خط راه آهن حجاز به موافقت عربستان، امارات و بحرین منحصر نمی شود و اردن باید این خط را از استان اربد به سمت مرزهای عربستان تکمیل کند و آن را به کشورهای حوزه خلیج فارس متصل کند. اسرائیل در هر صورت تلاش دارد تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند و برای تحقق این هدف به دنبال عناصر و عوامل اقتصادی است. این پروژه می تواند کشورهای حوزه خلیج فارس را از تنگه هرمز که به زعم کاتس ناامن است دور کرده و انتقال ارزان تر کالاها را تضمین کند.
الجیوسی هم چنین افزود: به هر حال این موضوع در چارچوب یک نبرد بزرگ می گنجد که می تواند آثار منفی بر کشورهای حوزه خلیج فارس بگذارد. این مساله بر ایران نیز صدق می کند البته تحریم های اعمال شده بر این کشور باعث شده تا برای تحقق منافع اقتصادی اش به راه کارهای خلاقانه دست یابد.
این تحلیلگر در ادامه تأکید کرد: اجرای پروژه خط راه آهن به ۲ سال زمان نیز دارد و در مسیر اجرا ممکن است با موانع زیادی رو به رو شود که در رأس آنها می توان به میزان پذیرش این مساله از سوی ملتهای حوزه خلیج فارس از بُعد اقتصادی اشاره کرد. البته طوفان ریاضت اقتصادی که رفاه شهروندان سعودی و اماراتی را در برگرفته از نظر نباید دور کرد.
وی تاکید کرد: در صورت موافقت کشورهای حوزه خلیج فارس با ساخت این راه آهن که قصد دارد اسرائیل را به یک غده خوش خیم به جای محو آن از کشورهای عربی تبدیل کند ترکیه و مصر نیز جزو کشورهایی قرار می گیرند که از این پروژه تاثیر منفی خواهند گرفت چرا که به همکاری های اسلامی و عربی ضربه وارد می کند.
وی در پایان گفت: این پروژه که اسرائیل را وارد کشورهای عربی و اسلامی می کند با اهداف سیاسی قبل از اهداف اقتصادی صورت می گیرد. ایران هدف اول این پروژه است چرا که حامی جنبش های مقاومت در منطقه به شمار آمده و کشوری است که بزرگترین نه را در برابر نقشه های آمریکا و اسرائیل در منطقه گفته است.
منبع: مهر