سرسنگی:

غفلت نظام هنری در زمینه تربیت نیروی مسلمان در عرصه هنر/ سهم حضور بین‌المللی هنر ایران تقریبا «هیچ» است

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: نظام هنری در زمینه تربیت نیروی مسلمان در عرصه هنر غفلت کرده است و به همین دلیل نیروهای متعهد به هنر انقلاب، به بهانه عدم توانایی در فرم کنار گذاشته می‌شوند.
کد خبر: ۲۷۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳ - 22January 2018

غفلت نظام هنری در زمینه تربیت نیروی مسلمان در عرصه هنربه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست تبیین و تحلیل کتاب «منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای» به قلم عبدالحسین خسروپناه عصر امروز (دوشنبه، ۲ بهمن ماه) در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

«مجید سرسنگی» معاون فرهنگی دانشگاه تهران در این نشست اظهار داشت: جای خالی منظومه‌نویسی در دانشگاه‌های ما به چشم می‌خورد. یکی از جفا‌هایی که طی این سال‌ها به مقام معظم رهبری شده، این بوده که بیانات ایشان را هنوز تئوریزه نکرده‌ایم.

وی گفت: درست است دشمن امروز جنگ اقتصادی را به ما تحمیل کرده است، اما جنگ اصلی ما جنگ اندیشه است. جنگ اندیشه‌ای که مبتنی بر تفکر اسلامی و اندیشه مخالف آن است. پس زمینه اتفاقات اقتصادی نیز فرهنگی است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بیان کرد: هرچند شعار‌های اغتشاشات اخیر اقتصادی بود، اما زمینه آن فرهنگی بود. چند سال پیش رهبر انقلاب هشدار دادند که به اقتصاد بپردازیم؛ اما ما فقط شعارنویسی کردیم.

سرسنگی افزود: مدیران فرهنگی امروز تریبون‌هایی را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که اصل نظام را مورد هجمه قرار می‌دهند؛ این هم یکی از مظلومیت‌های نظام اسلامی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

وی با طرح این سوال که آیا رهبر انقلاب به موضوع هنر توجه داشته اند، اظهار داشت: رهبر انقلاب مجموعه کاملی از فردی است که عالم در موضوعات متعدد است. ایشان یک مرجع دینی ممتاز، سیاستمدار، مدیری توانا، روشنفکر و با واقعیات فرهنگ آشنا هستند. رهبر انقلاب در فقه، شرع و اصول دینی ممتاز هستند و می‌توان به رای ایشان اعتماد کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: رهبری به مساله هنر آگاه و منتقد هنری هستند و بر خلاف ما که در یک رشته تخصص داریم، ایشان به مساله هنر احاطه دارند. رهبر انقلاب به تمام حوزه‌های هنری دقت دارند، اما به برخی از موضوعات توجه بیشتری دارند.

سرسنگی تاکید کرد: عدم تبیین اصول هنری از سوی علما یکی از مشکلات ماست؛ یعنی حدود برخی از هنر‌ها را نمی‌دانیم. متاسفانه در حوزه هنر‌های تجسمی، تئاتر و سینما بعد از انقلاب معیار‌های نظری مبتنی بر اصول اعتقادی تبیین نشده است.

وی ادامه داد: ما در سطوح بالای سیاست‌گذاری هنری، به یک سیاست جامع دست نیافته ایم. در تعریف هنر رهبر انقلاب نگران تحریف هستند و اینکه نسل آینده نداند در جنگ چه گذشت و انقلاب بر چه پایه‌ای استوار بود. یکی از تقصیر‌های هنرمندان این است که نتوانسته‌اند درست تبیین کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: رهبر انقلاب محتوا را در هنر خیلی مورد توجه قرار می‌دهند. هنر می‌تواند جذاب و سرگرم کننده هم باشد؛ اما محتوای خوب یکی از شروط هنر اسلامی است. متاسفانه امروز زیر سوال بردن حیا در جامعه مد شده است.

سرسنگی خاطرنشان کرد: نظام هنری در زمینه تربیت نیروی مسلمان در عرصه هنر غفلت کرده است و به همین دلیل نیروهای متعهد به هنر انقلاب، به بهانه عدم توانایی در فرم کنار گذاشته می‌شوند. رهبر انقلاب بین هنر مسلمانان و هنر اسلامی فرق قائل هستند.

وی گفت: مرز بین هنر مطلوب و غیر مطلوب سخن رهبر انقلاب اسلامی است که می‌فرمایند «هنر مطلوب در خدمت خلق خداست.» سهم حضور بین المللی هنر ایران تقریبا هیچ است؛ یعنی نتوانسته ایم آثار هنری را به عرصه بین‌المللی ارسال کنیم و اگر فیلمی در عرصه بین المللی داریم، نقطه سیاهی را از کشور نشان داده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری و رهبری به هنر علاقه نشان داده اند. دیدگاه‌های ایشان از نظر یک مرجع تقلید و مدیر ارشد قابل تامل است.

سرسنگی تصریح کرد: مشکل اصلی ما مدیریت فرهنگی است. انتصاباتی که براساس معیار‌های سیاسی انجام شده‌اند، باعث شد تا ما در ۴۰ سال گذشته کسانی را در منصب مدیریت فرهنگی ببینیم که شناختی نسبت به مبانی اسلامی نداشتند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها