سرمقاله/

سه رکن اساسی باور‌های شیعی

سه رکن اساسی باور‌ها و معارف دینی پیروان اهل بیت (ع) «عقلانیت، عدالت و معنویت» است.
کد خبر: ۲۷۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ - 27January 2018

سه رکن اساسی باور‌های شیعیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شاید سال‌ها قبل که جامعه حاکمیت دینی نداشت، به طور طبیعی خانواده‌های متدین و معتقد برای تبیین معارف دینی و انتقال آن‌ها به نسل بعد از سازوکار‌های سنتی بهره می‌بردند و در عین حال عوامل مختلفی مانند رسانه‌های جدید و فضای مجازی یا عملکرد غلط برخی مدعیان دینداری هم فرصتی برای سیاه نمایی و تخریب فراهم نمی‌کرد.

اکنون با وجود صدا‌های متنوع و متفاوت از یک سو و رفتار‌های منفی و نادرست برخی مدعیان و ارائه تصویری مغشوش و آشفته و گاه حتی معکوس از بنیان‌های دینی و عقیدتی از سوی دیگر، حقیقت و اساس باور‌های دینی چنان که باید و شاید برای بسیاری از مخاطبان گسترده و متنوع روشن نیست. دردمندانه باید اعتراف کنیم که گاهی حتی بدتر از این، برخی مسائل حاشیه‌ای و کم اهمیت که در بهترین حالت مسائل ظاهری و سلیقه‌ای دینداران هستند، در چنین فضایی به عنوان اصول و مبادی به شمار می‌آیند. آیا دریغ و درد ندارد که یک جوان مسلمان با افتخار پیروی از خاندان پیامبر پس از سال‌ها نداند مبنای دینداری و اعتقاد او چیست؟ گرچه در نخستین نگاه معمولا از احکام شرعی و مسائل مربوط به مناسک به عنوان دین یاد می‌شود یا در نگاهی دقیق‌تر اصول و فروع دین مطرح می‌شود، اما حقیقت آن است که در فهمی عمیق تر سه رکن اساسی باور‌ها و معارف دینی پیروان اهل بیت «عقلانیت، عدالت و معنویت» است.

بدین ترتیب قرآن، نهج البلاغه «اخ القرآن» و صحیفه سجادیه «اخت القرآن» ریشه‌های اساسی و سرچشمه‌های ناب معرفت و هدایت در شناخت بنیادین اسلام خواهند بود، نه برخی سخن‌ها و حرف‌ها که به عنوان دینداری عرضه می‌شود.

آیا به راستی آن قدر که در طول این سال‌ها خواب و خرافات تعریف کردیم، به این کتاب‌ها پرداخته ایم؟ امسال هزار و چهارصدمین سال صدور عهد مالک اشتر بود، برای تبیین و معرفی این سند افتخارآمیز به جهان و انسان چه کردیم؟ گرچه فقه و اصول اساس نظام درسی حوزه‌های علمیه را تشکیل می‌دهند، اما در واقع علوم اسلامی زمینه و بهانه فهم صحیح‌تر و تبیین دقیق‌تر همان سه اصل اساسی هستند.

البته القای صحیح و درست آن مبانی آسان نیست و پذیرش اسلام معقول و نظام‌مند و مستحکم چنان که به نظر می‌رسد ساده نخواهد بود. به راستی اگر بزرگانی، چون شیخ مفید و شیخ طوسی امروز بودند، شاید برخی مدعیان حتی تحمل اسمشان را نداشتند! کافی است فقط نگاهی به ارشاد مفید و امالی طوسی بیندازید تا ببینید در این چند صد سال از اصالت فکر و معرفت شیعی چقدر فاصله گرفته ایم و چه اندازه گرفتار سلیقه‌ها و علاقه‌های خویش شده ایم!

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما
پربیننده ها