به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمدرضا دهشیری، عضو هیأت علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه با حضور در گفتوگویی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در فضای دو قطبی نظام بینالملل و با حضور دو اردوگاه شرق و غرب، شکل گرفت، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران تلاش کرد تا با شعار نه شرقی و نه غربی جبهه سومی را در نظام بینالملل ایجاد و زمینه ورود بازیگران دیگری را در نظام بینالملل از جمله جنبشهای آزادیبخش و ضد استکبار جهانی فراهم کند. از همه اینها مهمتر تمدن اسلامی به عنوان بازیگری در عرصه بینالملل وارد عرصه بینالملل مطرح شد.
امام (ره) با طرح دوگانههای مفهومی به جنگ مکاتب سیاسی دنیا رفت
نگارنده کتاب «بازتاب مفهومی و نظری انقلاب اسلامی ایران در روابط بینالملل» تأثیر مفهومسازی امام خمینی (ره) بر نظامات سیاسی و اجتماعی دنیا را بیبدیل معرفی کرد و گفت: انقلاب اسلامی توانست درباره مفهومسازی کار کند، لذا گفتمان معنایی اهمیت پیدا کرد و این گفتمان توانست در توزیع قدرت اثر بگذارد. به گونهای که قدرت تنها در انحصار قدرتهای دنیا نباشد. همچنین توانست یک ساختاری را طراحی کند که نقش بازیگران نوین از جمله ایدئولوژیستهای اسلامی را برجسته کند و درباره فرآیند تصمیمگیری اثر بگذارد. امام خمینی (ره) با طرح دوگانههای مفهومی مثل استضعاف در مقابل استکبار، جنگ فقر و غنی، اسلام ناب محمدی (ص) در مقابل اسلام آمریکایی، اسلام با روحانیت در مقابل اسلام منهای روحانیت، کاخنشینی در مقابل کوخنشینی و ... به جنگ با نظامات سیاسی و مکاتب سیاسی دوران خود بروند و این مفاهیم تاکنون اثرگذاریهای فراوانی در سطح جهان گذاشته است.
انقلاب اسلامی پلی بین اسلام و مدرنیته برقرار کرد
معاون اسبق نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو با طرح این سؤال که چه شد برخی تأثیرات انقلاب اسلامی ایران در سطح بینالملل نادیده گرفته شد و کمتر روی ابعاد تأثیرگذاری بینالمللی آن توجه شد، تصریح کرد: به نظرمیرسد انقلاب اسلامی ایران از ناحیه چند گروه به جهانیان شناسایی شد؛ اولین گروهی که مانع نادیدهانگاری تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در سطح بینالملل و تقلیل مفهومی آن شد، غربیها بودند. آنها با نگاهی مادیگرایانه و سکولار انقلاب را تحلیل کردند؛ به این صورت که انقلاب اسلامی باعث عقبگرد ملت ایران به سنتها شده است و این به معنای پشت پا زدن به مدرنیته است؛ لذا سعی کردند انقلاب را یک جریان واپسگرا و ارتجاعی معرفی کنند. اما باید گفت: انقلاب اسلامی پلی بین اسلام و مدرنیته برقرار کرد؛ به این معنا که اسلام و انقلاب اسلامی مخالف مدرنیته نیست بلکه مدرنیته ابزاری برای پیشرفت آموزههای دینی و فرهنگ عمومی معرفی شد. اینکه امام خمینی (ره) فرمودند: ما مخالف سینما نیستیم و با فساد مخالفیم ناظر بر این نگاه عمیق بود.
دهشیری افزود: دومین گروهی که برای تقلیل اصل و مفهوم انقلاب اسلامی تقلا کرد، سلطنتطلبها بودند. این گروه وابسته به رژیم پهلوی درصدد القای مانعآفرینی انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت ایران شد و جمهوری اسلامی را نظام دیکاتور معرفی کردند و تلاش داشتند شخصیتهای رژیم پهلوی را تطهیر کنند.
معاون سابق پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعراب را یکی دیگر از گروههایی معرفی کرد که سعی در کمرنگ کردن اثرگذاری انقلاب اسلامی در سطح بینالملل داشتند و در این باره گفت: سومین گروهی که ضد جریان انقلاب اسلامی ایران و در راستای جلوگیری از جهانی شدن گفتمان انقلاب عمل کردند، اعراب بودند. به این صورت که انقلاب اسلامی را جریان تندروی شیعی معرفی کردند که دارای روحیه تهاجمی است و قصد دارد در امور داخلی کشورها دخالت کند و با صدور انقلاب قصد ناامنی منطقهای دارد.
تلاش ضد انقلاب در تقلیل آموزههای انقلاب اسلامی
این دانشآموخته رشته دکترای سیاسی دانشگاه تولوز فرانسه افزود: چهارمین گروه افرادی بودند که در مقاطع مختلف از نظام و انقلاب جدا شدند؛ مثل منافقین و برخی افراد سیاسی که به صف دشمن پیوستند. این گروه سعی کردند انقلاب اسلامی را چهرهای خشن و اخلالگر معرفی کنند که قصد دارد با ابزارهای نظامی به سرکوب مردم بپردازد. تلاش کردند نارضایتی عمومی مردم ایران علیه نظام را ایجاد کنند.
در ادامه این نشست علاوه بر اینکه اهداف این چهار گروه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، روی موضوعاتی مثل نظام و روشهای مفهومسازی امام خمینی (ره)، وظیفه فعلی فعالان سیاسی و فرهنگی کشور نسبت به بازتولید و ارتقای مفاهیم اصیل انقلاب، اثرگذاری ایران در تغییر نظامات سیاسی و اجتماعی دنیا، انقلاب به عنوان الگوی پیشرفت مادی و معنوی با تکیه بر توان داخلی، آسیبشناسی بازگشت برخی احزاب و سیاسیون از درسهای انقلاب اسلامی از جمله تکیه بر توان داخلی و بیاعتمادی به نظام سلطه بحث و گفتوگو شد.
منبع: تسنیم