وقتی طرح شهید شوشتری تروریست ها را آچمز می کند

چند سال قبل سردار شهید نورعلی شوشتری جانشین شهید احمد کاظمی در فرماندهی نیروی زمینی سپاه متولی یک طرح مهم در جنوب شرق ایران می شود.
کد خبر: ۲۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹ - 10September 2014

وقتی طرح شهید شوشتری تروریست ها را آچمز می کند

به گزارش دفاع پرس، یکی از اصلی ترین محورهای این طرح مهم در این گزاره قابل خلاصه شدن بود که امنیت سیستان و بلوچستان به خود مردم این استان یعنی بسیجی های سیستانی و بلوچ واگذار شود.

شوشتری در کنار این طرح امنیتی موضوعات مهمی همچون محرومیت زدایی و درمان روستا به روستای مردم محروم سیستان و بلوچستان به وسیله احداث بیمارستان های صحرایی، کمک به کشاورزی روستاهای محروم در بلوچستان با احداث چاه آب و... ده ها طرح دیگر را دنبال کرد.

اما با فعالیت های گسترده آن زمان گروهک ریگی و سرویس های اطلاعاتی برای ناامن کردن جنوب شرق در ایران یکی از بزرگترین خدمات نورعلی شوشتری اجرایی کردن طرح مردمی کردن امنیت در سیستان و بلوچستان بود.
 


شهید شوشتری در شرایطی که برخی گروه های وهابی و سیاسی مخالف اجرایی شدن این طرح در منطقه بودند، این مسأله را با جدیت پیگیری کرد.

گرچه شوشتری تنها چند ماه پس از آغاز اجرایی کردن این طرح مهم و مؤثر توسط گروهک عبدالمالک ریگی در کنار بسیاری از مردم بلوچ ـ که به استقبال وی در منطقه پیشین بلوچستان آمده بودند ـ توسط عامل انتحاری به شهادت رسید ولی وی تنها در همان چند ماه حضور موفق به تشکیل یک ساختار مهم امنیتی ـ مردمی شده بود.

این ساختار امنیتی مردمی به قدری تأثیر گذار بود که برخی تحلیلگران امنیتی در اروپا آن را زمینه ساز ضربات بسیار سنگین به گروه های وهابی و تروریست منطقه می دانند.


پس از دستگیری عبدالمالک ریگی یکی از کارشناسان امنیتی در غرب در مصاحبه با یکی از رسانه های وابسته به سازمان سیا در بررسی عملکرد شهید شوشتری اظهار داشت: سپاه در استان سیستان و بلوچستان موفق به تشکیل یک ساختار امنیتی ـ مردمی مؤثر شده است.

وی با اشاره به اینکه این ساختار امنیتی و مردمی سپاه سبب شد که حوزه عملیاتی گروه [تروریستی] جندالله – گروه عبدالمالک ریگی- بسیار تنگ شود افزود: اصلاً پایگاههای اصلی گروهک ریگی در آن سوی مرزها قرار داشت و فقط گه گاه از طریق مرز مشترک نفوذ میکردند و در خاک ایران عملیاتی انجام میدادند، بنابراین طبیعی است که نیروهای محلی و مردم عادی منطقه به دستگاههای امنیتی کمکهای بسیاری بکنند.

این کارشناس مرکز ضد تروریسم لندن در این گفتگو حتی اذعان کرد: عملکرد سپاه پاسداران در حوزه امنیتی منطقه آن چنان که رسانههای غربی وانمود میکنند منفی نبوده و سعی کرده است با دخالت حداکثری عوامل مؤثر محلی یک ساختار امنیتی در آنجا ایجاد کند.


این در حالی است که شهید شوشتری علی رغم مخالفت ها و سنگ اندازی های برخی از خواص آلوده سلفی و در اوج مظلومیت با تلاش پیگیر، مردمی کردن امنیت در سیستان و بلوچستان را آغاز کرد.

اما امروز در حالی مسؤولین ارشد امنیتی کشور از اجرای موفق مردمی شدن امنیت در سیستان و بلوچستان سخن می گویند که شهید شوشتری بی شک از جمله کسانی بود که باید از وی به عنوان یکی از مؤثرترین افراد در پایه گذاری طرح جدید تأمین امنیت آن هم توسط خود مردم در سیستان و بلوچستان نام برد.

شهید شوشتری اعتقاد فراوانی به مرزداران بلوچ داشت و معتقد بود امنیت پایدار در سیستان و بلوچستان زمانی تحقق خواهد یافت که به خود مردم واگذار شود.

مجموع اقدامات فرهنگی و امنیتی شوشتری تا به آنجا مؤثر و مفید بود که کارشناسان امنیتی در غرب حتی به این نکته نیز اذعان کردند که مجموع اقدامات امنیتی و مردمی او در سپاه منجر به منزوی شدن گروهک های تروریستی و وهابی شد.


با این وجود موفقیت نظامی در حادثه دیروز در مرز سراوان بی شک یکی از برکات همین طرح مردمی کردن امنیت توسط شهید شوشتری است.


بر اساس آنچه روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاع رسانی کرده است؛ در ساعات اولیه بامداد دیروز گروهی از اشرار و تروریستهای مسلح با حمله به یک پاسگاه مرزی در منطقه سراوان قصد تصرف آن را داشتند که با هوشیاری و مقاومت دلیرانه رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و نیروهای بومی بهویژه بسیجیان دلاور بلوچ منطقه مواجه و عملیات مذبوحانه آنها درهم شکسته شد.

 


بر اساس پیگیری های خبرنگار جهان نیوز در این حادثه بسیجی های بلوچ از خود رشادت بی نظیری به نمایش می گذارند و نه تنها عامل ماشین حاوی ده ها کیلو مواد منفجره را قبل از ورود به این پاسگاه مرزی از بین می برند بلکه حتی با دادن یک شهید و پنج نفر زخمی نیز مانع سقوط این پاسگاه مرزی می شوند.

گفتنی است تروریست ها نیز که با مقاومت جانانه بسیجی های بلوچ مواجه می شود در این بین با چند کشته و زخمی مجبور به فرار و بازگشت مجدد به خاک پاکستان می شوند.

 

منبع:جهان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار