احتمال اقدام تلافی جویانه رژیم صهیونیستی

هر اقدام تلافی جویانه پنهانی و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی می‌تواند به یک بحران منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود که هزینه‌های آن در وهله نخست متوجه این رژیم و متحدان منطقه‌ای و غربی‌اش باشد.
کد خبر: ۲۷۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰ - 15February 2018

احتمال اقدام تلافی جویانه رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، اوایل هفته جاری یک فروند جنگنده رژیم‌ صهیونیستی در حمله‌ هوایی به اهدافی در سوریه، هدف موشک‌های سوری قرار گرفت و پس از ورود به اراضی اشغالی، در شمال آن سقوط کرد.  

این جنگنده در حالی هدف قرار گرفت که در چند هفته گذشته شاهد سخنان تند مقامات صهیونیستی درباره لبنان و سوریه بودیم. کابینه امنیتی این رژیم هفته گذشته در منطقه جولان تشکیل جلسه داده بود. بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن در این جلسه، تهدیداتی را علیه حضور ایران در سوریه مطرح کرده بودند. به نظر می‌رسد، آمریکا هم از این موضع اسرائیل حمایت می‌کند، زیرا این سخنان تند مقامات صهیونیستی علیه سوریه و لبنان همزمان بود با اقدام آمریکا به بمباران موضع ارتش سوریه و متحدانش. بنابر برخی گزارش‌ها بر اثر این حملات ۱۵۰ نفر در استان دیرالزور قتل عام شدند.  

برخی رسانه‌های منطقه و منابع خبری صهیونیستی ماجرای هدف قرارگرفتن جنگنده صهیونیستی را این‌گونه تشریح می‌کنند: یک فروند هواپیمای بدون سرنشین از سوریه وارد شمال اراضی اشغالی شد و یک فروند بالگرد آپاچی ارتش این رژیم با شلیک چند موشک این هواپیمای بدون سرنشین را سرنگون کرد. چند دقیقه پس از آن به جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دستور داده شد تا پایگاهی را که این هواپیمای بدون سرنشین در عمق خاک سوریه از آن به پرواز درآمده بود، بمباران کنند و بیش از یکی از جنگنده‌های ارتش صهیونیستی که در این حمله مشارکت داشتند هدف قرار گرفتند. البته منابع نظامی و خبری رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند که تنها یکی از این جنگنده‌ها هدف قرار گرفته است.  

پس از هدف قرارگرفتن جنگنده صهیونیستی ابتدا تل آویو بر ضد ارتش سوریه و مقاومت اسلامی شاخ و شانه کشیدند و تهدید کردند و هشدار دادند. اما در نهایت شاهد مواضع مسالمت‌آمیز‌تر مقامات صهیونیستی بودیم گویی تل‌آویو می‌داند که وضعیت منطقه به گونه‌ای است که به طرف عیان منازعه در سوریه تبدیل شود. به عنوان مثال روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با ادامه عملیات نظامی «بر اساس نیاز» موافقت کرد. کانال دوازدهم تلویزیون اسرائیل هم گزارش داد تل‌آویو پیامی برای روسیه و آمریکا ارسال کرده است تا از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری کنند. در ادامه نیز فرمانده سابق منطقه شمال در ارتش اسرائیل ابراز امیدواری کرد دولت اسرائیل توصیه‌های ستاد ارتش را درباره آرام کردن اوضاع در نظر بگیرد، منابع صهیونیستی هم اعلام کردند اسرائیل از روسیه و واشنگتن درخواست کرد تا برای توقف اوضاع وخیم منطقه دخالت کنند و در پایان نیز رژیم صهیونیستی صراحتاً اعلام کرد از نظر ما عملیات در سوریه به پایان رسیده است.

اما این همه مطالب نیست و در این میان روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت تاکید کرد این رژیم معادله سرنگون کردن جنگنده اف ۱۶ این رژیم در برابر سرنگون شدن هواپیمای بدون سرنشین را نخواهد پذیرفت، زیرا معادله بازدارندگی بدی برای اسرائیل است. این مطلب چیزی نیست که بشود به سادگی از کنار آن گذشت.  

ممکن است رژیم صهیونیستی جرأت و جسارت حضور مستقیم و عیان در منازعه سوریه را نداشته باشد، ولی این بدان معنا نیست که به صورت غیرمستقیم و پنهان از متوسل شدن به اقدامات تلافی جویانه نیز منصرف شده است. برخی تحولات تازه در سوریه می‌تواند از این منظر ارزیابی گردد: 

مقامات آمریکا روز سه‌شنبه گفتند یک پهپاد ارتش آمریکا روز یکشنبه یک تانک تی ۷۲ ساخت روسیه را در سوریه هدف گرفت و منهدم کرد. این دومین حمله تهاجمی علیه نیرو‌های حامی دولت سوریه در کمتر از یک هفته است. این حمله در نزدیکی منطقه الطبیه صورت گرفت.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز روز سه‌شنبه تاکید کرد در صورتی که فرانسه «اسنادی به دست آورد که تایید کننده استفاده حکومت سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه غیر نظامیان» باشد ما حمله خواهیم کرد». وی همچنین افزود: فرانسه برگزاری نشستی را درباره سوریه در هفته‌های آتی با هدف ریشه‌کنی فعالیت‌های بالستیک در داخل این کشور خواستار است.
مرکز هماهنگی روسیه در حمیمیم در استان لاذقیه سوریه به نقل یکی از شاهدان در شهر سراقب در استان ادلب اعلام کرد تروریست‌های جبهه النصره و نیز تروریست‌های فعال در اقدامات تروریستی تحت عنوان امدادرسانی موسوم به «کلاه سفیدها» برای حمله جدید شیمیایی علیه غیرنظامیان در ادلب و سپس انداختن مسئولیت آن به گردن ارتش سوریه آماده می‌شوند.

اما آنچه باید بیش از همه مدنظر مقامات رژیم صهیونیستی و متحدانش قرار گیرد این است که همانطوری که هدف قرار گرفتن جنگنده صهیونیستی برای آن‌ها قابل پیش بینی نبوده ممکن است روند آینده تحولات در سوریه و واکنش‌های آینده ارتش سوریه و متحدانش به اقدامات پنهانی و غیرمستقیم کنونی این رژیم نیز آنگونه نباشد که آن‌ها پیش بینی می‌کنند در نتیجه تحولات کنونی در سوریه به یک بحران منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود که هزینه‌های آن در وهله نخست متوجه رژیم اسرائیل و متحدان منطقه‌ای و غربی‌اش باشد.

شاید نگرانی از از کنترل خارج شدن تحولات سوریه سبب شده که سازمان ملل متحد دیروز خواستار آتش بس فوری در سوریه شود.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار