«گوانتانامو» نماد حقوق بشر آمریکایی باقی خواهد ماند

همزمان با نطق سالانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره، کاخ سفید نسخه‌ای از دستور اجرایی او را منتشر کرد که طبق آن بازداشتگاه گوانتانامو باز می‌مانَد. با صدور این دستور، فرمان رئیس جمهور پیشین در خصوص بستن بازداشتگاه گوانتانامو لغو شد.
کد خبر: ۲۷۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ - 15February 2018

گوانتانامو؛ نماد حقوق بشر آمریکایی باقی خواهد ماندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، همزمان با نطق سالانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره، کاخ سفید نسخه‌ای از دستور اجرایی او را منتشر کرد که طبق آن بازداشتگاه گوانتانامو بسته نخواهد شد. با صدور این دستور، فرمان رئیس جمهور پیشین آمریکا در خصوص بستن بازداشتگاه گوانتانامو لغو شد. باراک اوباما که این بازداشتگاه را «فصل غمگین تاریخ آمریکا» توصیف کرد، نتوانست در دوران ریاست جمهوری خود به وعده بستن آن عمل نماید. فعالیت بازداشتگاه گوانتانامو به عنوان نماد «شکنجه و بازداشت نامحدود، بدون تفهیم اتهام یا محاکمه» از 16 سال قبل تاکنون مورد انتقاد مجامع بین‌المللی قرار دارد.

نخستین زندانیان 11 ژانویه 2002 به گوانتانامو رسیدند. از آن زمان تاکنون 780 نفر، حضور در این بازداشتگاه را تجربه کرده‌اند. بیشتر این زندانیان به دیگر کشور‌ها انتقال داده شدند، اما کماکان 41 نفر دیگر در این بازداشتگاه بسر می‌برند. از آنجا که گوانتانامو خارج از سرزمین آمریکاست، مقررات این کشور شامل حال زندانیان نمی‌شود؛ از سوی دیگر، چون از سوی دولت خاصی پشتیبانی نمی‌شوند، مشمول کنوانسیون ژنو نیز نیستند. این موضوع به علاوه استفاده سیستماتیک از شکنجه روحی و جسمی از جمله (تحقیر کردن، غرق مصنوعی، استفاده از سگ برای ایجاد رعب و وحشت، شوک الکتریکی و...) محور اصلی اعتراض به فعالیت این بازداشتگاه است.

موافقان بستن گوانتانامو می‌گویند کسانی که می‌خواهند به امنیت ملی آمریکا صدمه بزنند، از فعالیت این بازداشتگاه به عنوان ابزاری برای دستیابی به هدف خود بهره می‌برند.

برخی از موافقان همچنین به اقدام داعش در پوشاندن لباس نارنجی (همرنگ لباس زندانیان گوانتانامو) به تن قربانیان اشاره می‌کنند و بر این باورند که این زندان علاوه بر اینکه نماد جهانی رفتار غیر انسانی است، به عنوان ابزار داعش برای جذب نیرو نیز عمل کرده است.

بن کاردین، سناتور دمکرات تاکید می‌کند وجود این مکان، آفت ادعا‌های حقوق بشری آمریکا در سراسر جهان است. اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا هم اعتراف کرد «گوانتانامو به همکاری آمریکا با متحدان و دیگر کشور‌هایی که آمریکا به همکاری آن‌ها نیازمند است، آسیب می‌زند.»

در مقابل، جمهوری‌خواهان و بعضی از دموکرات‌های مخالف بسته شدن گوانتانامو معتقدند زندانیان گوانتانامو، تروریست هستند و نباید در خاک آمریکا باشند. از دید مخالفان حتی انتقال آن‌ها به دیگر کشور‌ها هم خطرناک است؛ زیرا توان کنترل این زندانیان را ندارند. دونالد ترامپ که در دوره تبلیغات انتخاباتی از شیوه بازجویی و شکنجه در این بازداشتگاه حمایت کرد، اکنون صدور دستور باز بودن بازداشتگاه را عمل به وعده انتخاباتی عنوان و به آن افتخار می‌کند. او که تصمیم بازنگری در روابط با کوبا را نیز نادیده گرفته است، اکنون دیگر بهایی برای سخن رئیس جمهور کوبا که اعلام کرده مناسبات با آمریکا تنها با بازگرداندن منطقه اشغال شده گوانتانامو به کشورش عادی خواهند شد، قائل نیست.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار