پایگاه خبری العهد لبنان:

«رژیم صهیونیستی» بازیگر فعال در بحران روابط کشور‌های خلیج فارس است

پایگاه خبری العهد نوشت: آمریکا با بهره‌برداری از بحران منطقه خلیج فارس لابی صهیونیستی را به خط بحران کشانده تا حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس را تقویت کند.
کد خبر: ۲۷۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ - 16February 2018

«رژیم صهیونیستی» بازیگر فعال در بحران روابط کشور‌های خلیج فارسبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، جدال رسانه‌ای میان قطر و کشور‌های تحریم کننده آن با بحران خلیج فارس که به دهمین ماه خود وارد شده است همچنان ادامه دارد.

پایگاه خبری العهد با بیان این مطلب، نوشت: آخرین قسمت این مجموعه همان چیزی است که توسط رسانه‌های ائتلاف چهارگانه به رهبری عربستان سعودی صادر شد و در آن قطر را متهم کردند که از طریق عادی سازی با رژیم صهیونیستی و نزدیکی به اسرائیل به دنبال کاستن از فشار‌ها بر روی خویش است به گونه‌ای که آمریکا را وادار کند این چهار کشور را برای لغو تحریم‌هایی که از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ علیه دوحه اعمال شده تحت فشار قرار دهد.

العهد نوشت: سریال اتهامات متقابل بین این ۲ گروه رقیب تقریبا خنده‌دار است؛ برای مثال سعودی‌ها، قطری‌ها را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند و قطری‌ها هم سعودی‌ها و اماراتی‌ها را به تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی متهم می‌کنند.

ناظر تحرکات ۲ طرف در خصوص توسعه روابطشان با تل آویو به خوبی می‌داند که همه آن‌ها در موقعیتی نیستند که به آن‌ها اجازه دهد اتهام عادی سازی را به یکدیگر تحمیل کنند، چون هر کدام از ریاض، دوحه و ابوظبی و منامه در مسیر عادی سازی روابط خود با صهیونیست‌ها زیاد جلو رفته‌اند.

هنگامی که نتانیاهو از پیشرفت بی سابقه‌ای در روابط کابینه خود با کشور‌های عربی سخن می‌گوید، منظور او عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و بحرین است. لازم به ذکر است که طرف‌های بحران خلیج (فارس) به رژیم صهیونیستی و گروه‌های یهودی در ایالات متحده به عنوان واسطه و وسیله‌ای می‌نگرند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از حمایت دولت آمریکا برخوردار شوند.

کشور‌های عربی رقیب یکدیگر در حاشیه خلیج (فارس) بخوبی می‌دانند روابط عمومی و به کارگرفتن لابی‌های آمریکایی در کنگره و رسانه‌ها برای دستیابی به حمایت‌های آمریکا کافی نیست و لابی صهیونیستی بازوی راست اسرائیل در آمریکا قوی‌ترین بازیگر در ساز و کار تصمیم گیری‌های دولت آمریکا محسوب می‌شود.

روزنامه هاآرتص ماه گذشته گزارشی را از سفر‌های رهبران آژانس‌های یهودی و صهیونیستی به دوحه منتشر کرد که یکی از آن‌ها «مورتن کلین»، رئیس سازمان صهیونیست آمریکاست که در اوایل ژانویه گذشته به قطر سفر کرده و با امیر آن دیدار کرد. وی در گفت: وگو با هاآرتص گفته که دعوت‌های پیشین قطر برای سفر به این کشور در ماه‌های سپتامبر اکتبر و نوامبر و دسامبر رد کرده بود.

قبل از سفر کلاین گروه بزرگی از شخصیت‌های صهیونیستی-آمریکایی طی ماه‌های گذشته به دوحه سفر کردند که از جمله آن‌ها «مایک هوکابی»، «ألان دیرشویتز» و «مالکولم هوینلن»، نائب رئیس اجرایی کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ یهودی-آمریکایی و خاخام «مناحیم جیناک»، رئیس سازمان اتحاد یهودیان ارتودکس و «مارتن اولینر» رئیس سازمان صهیونیست‌های مذهبی در آمریکاست.

علاوه بر این سفر‌ها دوحه نیز فرستاده ویژه‌ای را تابستان گذشته به واشنگتن فرستاد تا با مقاماتی آمریکایی و شخصیت‌هایی نزدیک به راست‌گرا‌های صهیونیست در آمریکا دیدار کنند.

در بیستم دسامبر گذشته شرکت مرکوری که گروه لابیگری سفارت قطر در واشنگتن است، گزارشی را تقدیم وزارت دادگستری آمریکا کرد که درباره برگزاری نشستی در دوازدهم ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی بین «مطلق القحطانی» فرستاده ویژه وزیر خارجه قطر در امور مبارزه با تروریسم و چهار پژوهشگر آمریکایی معروف به ارتباط با لابی صهیونیستی در آمریکا بود که برجسته‌ترین آن‌ها «ماتیو لیفت»، پژوهشگر معروف موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک است.

در آغاز نشست القحطانی به کنفرانس موسسه دفاع از دموکراسی‌ها اشاره می‌کند که قطر را به اتهام حمایت از تروریسم به باد انتقاد می‌گیرد این نشست همان روزی برگزار شد که بحران خلیج فارس کلید خورد، وی تاکید کرد که امارات و عربستان موسسه دفاع از دموکراسی‌ها را برای حمله به قطر اجیر کرده و این موسسه به ارتباط با حزب لیکود اسرائیل مشهور است.

آنچه در نشست بین قحطانی با پژوهشگران آمریکایی گذشت آن زمان در رسانه‌ها منتشر نشد و این امر زمانی قابل فهم است که محتویات آنچه دیپلمات قطری در این نشست اشاره داشت، قابل درک است.

در این جلسه «دانیل گلیزر»، معاون سابق وزیر خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تامین مالی تروریسم از قحطانی می‌پرسد آیا قطر از اسرائیل خواسته در تشکر از دوحه برای کار در نوار غزه بیانیه‌ای صادر کند این دیپلمات قطری جواب داد اگر این قضیه را از آن‌ها نمی‌خواستیم باید بعدا آن را طلب می‌کردیم.

وی افزود: دریافت ستایش اسرائیل برای ما شرم آور نیست بلکه تا زمانی که ما کار‌های خوب انجام می‌دهیم از آن استقبال می‌کنیم.

القحطانی همچنین به سوال‌هایی درباره رابطه با اخوان المسلمین پاسخ داد و گفت: تا وقتی که سازمان ملل اخوان را تروریستی می‌داند دوحه نیز آن‌ها را تروریستی به حساب می‌آورد.

این دیپلمات قطری هر گونه توسعه در رابطه کشورش با ایران را رد کرد و گفت: اگر دبی نبود ایران نمی‌توانست از تحریم‌های واشنگتن و سازمان ملل عبور کند.

القحطانی درباره یادداشت تفاهمی که دوحه با آمریکایی‌ها در اواخر جولای گذشته امضا کرد، نیز با اشاره به محرمانه بودن بند‌های آن گفت: مقامات قطر نمی‌توانند محتوای آن را تا زمان مناسب فاش کنند، اما اطلاعات حساسی به سرویس‌های اطلاعاتی امریکا انتقال داده شده است.

به موازات ملاقات‌ها و نشست‌هایی که دوحه برای تخریب حملات چهار کشور تحریم کننده آن ترتیب داده بود، تلاش‌هایی در واشنگتن برای کلید زدن آنچه گفت‌وگوی راهبردی قطر و آمریکا نامیده شد، صورت گرفت گفت‌وگویی که دو هفته قبل در واشنگتن برگزار شد.

در حاشیه گفت: وگویی که وزیران خارجه و دفاع قطر هم حضور داشتند، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نیز در سمیناری شرکت کرد که موسسه پروژه‌های آمریکا که به رابطه قوی خود با احزاب راست گرای صهیونیست معروف است، ترتیب داده بود.

این گفت‌وگو همزمان شد با اینکه نیروی هوایی نیرو‌های مرکزی آمریکا (که مرکز آن در قطر است) در صفحه توئتیر خود خبر داد برای اولین بار ىو هواپیمای ترابری استراتژیک (سی ۱۷) نیروی هوایی پادشاهی قطر در حالی که حامل چندین تن محموله برای کمک به عملیات نظامی در افغانستان بود فرستاده شد و این اتفاق در نوع خود پیشرفتی قابل توجه در ورود مستقیم نیرو‌های قطر به جنگ آمریکا در خارج از منطقه خلیج فارس است.

این تحولات به وضوح سوء استفاده آمریکا از بحران منطقه خلیج (فارس) در سطوح مختلف را نشان می‌دهد و بی تردید ورود لابی صهیونیستی به خط بحران می‌تواند حضور رژیم اشغالگر اسرائیل را در منطقه خلیج (فارس) قوت بخشد بخصوص که علائم گفت‌وگوی محرمانه اسرائیل و عربستان روز به روز روشن‌تر می‌شود و اخیرا هم محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی تلاش می‌کند موافقت تل آویو را با برنامه هسته‌ای عربستان به دست آورد چرا که ریاض می‌خواهد پس از دستیابی به قراردادی در این خصوص که احتمالا در سفر ماه آینده محمد بن سلمان به واشنگتن منعقد می‌شود از واشنگتن بخواهد ساخت نیروگاه هسته‌ای را در عربستان آغاز کند.

انتهای پیام/ 111

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار