گزارش دفاع پرس از آخرین تحولات منطقه

ائتلاف غربی -عربی برای دفع داعش/نشست جده و اهداف پشت‌پرده/تقویت گزینه ریاست جمهوری عون در لبنان

نشست جده در عربستان و اهداف پشت‌پرده شرکت‌کنندگان در آن، تقویت گزینه ریاست جمهوری «میشل عون» در لبنان و احتمال ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه در 2 هفته آینده مهمترین تحولات منطقه‌ای طی روزهای گذشته است.
کد خبر: ۲۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳ - 14September 2014

ائتلاف غربی -عربی برای دفع داعش/نشست جده و اهداف پشت‌پرده/تقویت گزینه ریاست جمهوری عون در لبنان

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، مهمترین تحولات منطقه در 2 روز گذشته نشست جده در عربستان و اهداف پشتپرده شرکتکنندگان در آن، تقویت گزینه ریاست جمهوری «میشل عون» در لبنان و احتمال ازسرگیری مذاکرات آتشبس غزه در 2 هفته آینده است.
 
ترکیه
 
ترکیه به ائتلاف بینالمللی مبارزه با داعش نخواهد پیوست

یکی از مقامات دولتی ترکیه اعلام کرد ترکیه اجازه نخواهد داد که ائتلاف بینالمللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا از پایگاههای هوایی آن برای حمله به مواضع این گروه تروریستی در عراق و سوریه استفاده کند. وی همچنین از عدم مشارکت ترکیه در ائتلاف بینالمللی علیه داعش نیز خبر داد.
 
۵۰۰۰ شهروند ترکیه در گروهک تروریستی داعش حضور دارند

«یوسف حلاج اوغلو» نماینده مجلس ملی ترکیه از حزب مخالف «حرکت ملی» و رییس سابق «بنیاد زبان ، فرهنگ و تاریخ» این کشور از حضور 5 هزار شهروند ترکیه در صفوف گروهک تروریستی داعش خبر داد. حلاج اوغلو در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره گروهک تکفیری داعش گفت: از شمار واقعی تروریستهای داعش که در خاک ترکیه پراکنده شده اند خبری نداریم و این مسئله تهدید بزرگی برای ترکیه است.
 
عربستان

فیصل: محدودیتی برای کمک به طرح اوباما نداریم

نشست خبری مشترک «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که به جده سفر کرده، روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با «سعود الفیصل» همتای سعودی خود شرکت کرد. این نشست خبری در پایان نشست «مبارزه با تروریسم» در جده برگزار میشود. «جان کری» در ابتدای این نشست با بیان اینکه کشورهای عربی نقش مهمی در ایجاد ائتلاف مد نظر آمریکا برای مبارزه با داعش ایفا میکنند، گفت: «وحشیگری داعش هیچ مرزی نمیشناسد و باید متوقف شود». وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: «عراق ارتش بزرگی دارد، اما این ارتش باید بار دیگر سازماندهی شود. در طرحی که رئیسجمهور اوباما در مورد آن صحبت کرد، قرار نیست نیرویی به این کشور اعزام شود».

 

سعود الفصیل که بنا بر گزارشهای متعدد گستردهترین حمایتها را از گروههای تروریستی فعال در سوریه انجام داده، در نشست خبری مشترک با کری، خواستار توقف ارسال منابع مالی و تسلیحات به سوریه شد و گفت: «ما توافق کردیم که با طرح جامع مبارزه با داعش همکاری کنیم و برای نابود کردن این گروه، مسئولیتهایی به عهده بگیریم. وی افزود: «عربستان همواره بر لزوم مقابله با تروریستها تأکید کرده... عربستان سعودی برای پیشبرد این چارچوب و ارائه کمک، هیچ محدودیتی قائل نخواهد بود».
 
شرکتکنندگان در نشست جده بر حمایت از مبارزه با داعش تأکید کردند

شرکتکنندگان در نشست «ضدتروریسم» جده در پایان این کنفرانس بیانیه مشترک صادر کردند. بر اساس این بیانیه، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همراه با عراق، اردن و لبنان، تعهد خود بر حمایت از ائتلاف مدنظر آمریکا برای مبارزه با داعش را اعلام کردهاند. در این بیانیهای اشارهای به نام ترکیه نشده است. در این بیانیه آمده است که وزرای کشورهای مصر، عراق،اردن و لبنان به عنوان وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و همچنین نماینده ایالات متحده آمریکا، بر تعهد خود به مقابله با تهدیدهای ناشی از تمامی (شکلهای) تروریسم از جمله تهدید «دولت اسلامی عراق و شام» به عنوان تهدیدی برای منطقه و جهان، تأکید کردند.
 
آموزش تروریستهای النصره و عشایر سنی توسط سعودیها به بهانه مبارزه با داعش

یک منبع ارشد دیپلماتیک عراقی با بیان اینکه نشست جده که روز گذشته برگزار شد، اهداف پنهانی در بردارد، تاکید کرد یکی از این اهداف آموزش تروریستهای گروه «جبهه النصره» و عشایر سنی توسط سعودیها به بهانه مبارزه با «داعش» است. وی تصریح کرد: دلایل چندی در پس این توافقات حاصله در کنفرانس ریاض وجود دارد که مهمترین آن تلاش برای بهبود وجهه برخی از طرفهای شرکت کننده در این کنفرانس از جمله آمریکا و عربستان سعودی است که خود در شکلگیری گروه تروریستی تکفیری «داعش» نقش داشتند یا شرایط مناسب را برای آن فراهم کردند.

 
اردن
 
اخوانالمسلیمن اردن خواستار عدم همکاری دولت با ائتلاف ضدتروریسم شد

حزب «جبهه کار اسلامی» در طی بیانیهای از دولت خواست تا نسبت به مشارکت در هرگونه ائتلافی علیه تررویستهای داعش خودداری کند. در این بیانیه آمده است: جنگ علیه تروریستها جنگ ما نیست و نباید خود را در آن درگیر کنیم و دولت نباید بر خلاف قانون اساسی عمل کرده و اراضی و سربازان خود را در اختیار آمریکا برای مبارزه با داعش قرار دهد.
 
بحرین
 
دیدهبان حقوق بشر بحرین خواستار توقف اعطای تابعیت به افراد غیر بحرینی شد

«شیخ میثم سلمان» مسئول بخش آزادیهای دینی دیدهبان حقوق بشر بحرین، متوقف ساختن اعطای تابعیت سیاسی به شهروندان این کشور را خواستار شد. سلمان در بیست و هفتمین دوره نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو تأکید کرد که  تابعیت بحرینی باید محفل ملی و جامعی برای همه مؤلفههای مذهبی و اجتماعی در بحرین باشد.
 
«مریم الخواجه» به قافله اعتصابکنندگان غذا در بحرین پیوست

«مریم الخواجه» از فعالان حقوق بشر بحرین و دختر «عبدالهادی الخواجه» اعلام کرد که از جمعه (امروز) اعتصاب غذای خود را اعلام میکند. پدر مریم الخواجه از 20 روز گذشته در اعتراض به رویکرد و سیاستهای نظام منامه در برخورد با معترضان و زندانیان سیاسی، اعتصاب غذا کرده بود. مریم الخواجه تاکید کرد که تا زمانی که اجازه ملاقات با پدرم داده نشود، به اعتصاب غذای خود ادامه میدهد.
 


سوریه
 
بازگشت پناهندگان سوری حاضر در الجزایر به دمشق

شبکه خبری المیادین از بازگشت پناهندگان سوری حاضر در الجزایر به کشور خود خبر داد. بنابر این گزارش، خانوادههای سوری اعلام کردهاند که به خاطر برقراری امنیت در کشور خود، خواسته اند که به سوریه بازگردند.
 
ارتش سوریه کنترل کامل شهر «حلفایا» را به دست گرفت

نیروهای ارتش سوریه کنترل کامل شهر «حلفایا» واقع در ریف شمالی «حماه» را به دست گرفتند. به گزارش این پایگاه خبری،  نیروهای ارتش سوریه پس از اینکه تروریستهای مسلح از شهر حلفایا عقب نشینی کردند، توانستند کنترل این شهر را به صورت کامل به دست گیرند. این عقب نشینی پس از حملات مستقیم ارتش سوریه صورت گرفت که مراکز تجمع و مخفیگاههای آنان در این شهر را هدف قرار داد.
 
جان کری خواستار کمک ۵۰۰ میلیون دلاری برای سوریه شد

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در بیانیهای، امروز، جمعه، درخواست کمک 500 میلیون دلاری برای آندسته از سوریهایی که تحت تأثیر ناآرامیهای سوریه قرار گرفتند شد. در این بیانیه آمده است که این بسته کمکی شامل بیش از 250 میلیون دلار برای کمک به پناهندگان و جوامعی که میزبان این پناهندگان سوری که تحت تأثیر بحران سوریه قرار گرفتند، میشود.
 
سرزمینهای اشغالی
 
استقبال مشعل از دولت وحدت ملی و رد مذاکره مستقیم با رژیم صهیونیستی

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در گفتوگو با خبرنگاران وجود هرگونه دولت سایه در غزه را رد کرد و از ایجاد دولت وحدت ملی در مشارکت با حماس و دیگر گروههای سیاسی فلسطینی استقبال کرد. این سخنان پس از دیدار با رئیسجمهور تونس «المنصف المرزوقی» بیان شد.
 
با شهادت دو تن دیگر، شمار شهدای جنگ غزه به 2155 نفر رسید

اشرف قدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که چهارشنبه شب دو مجروح دیگر جنگ غزه در اثر شدت جراحات در بیمارستان به شهادت رسیدند. این دو شهید که یک مسن و یک زن از اهالی رفح واقع در جنوب نوار غزه بودند و در بیمارستان قدس اشغالی بستری شده بودند. بر اساس این گزارش تعداد شهدای غزه تا کنون به 2155 نفر رسید که بیش از 570 نفر آنها کودک هستند.
 
جهاد اسلامی: دولت توافق ملی یا به مسئولیت خود در قبال غزه عمل کند یا برود

در ادامه اعتراضها به کمکاری دولت توافق ملی فلسطین در مورد غزه، «خالد البطش» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین از این دولت خواست یا به وظایفی که در قبال غزه دارد عمل کند یا اینکه برود و جای خود را به دولت توافقی دیگری بدهد. البطش در ادامه بر ضرورت احترام به فداکاریها و خون ملت فلسطین و خودداری از اظهارات منفی در مورد اختلافات میان دو جنبش فتح و حماس تاکید کرد.
 
یورش خاخامهای افراطی صهیونیست به مسجدالاقصی/شهادت کودک فلسطینی

صبح پنجشنبه گروههای افراطی یهودی به رهبری چندین خاخام به مسجدالاقصی هجوم بردند. بر اساس گفتههای شاهدان عینی این یورشها که با حمایت امنیتی نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی صورت گرفت از ساعت هفت و نیم صبح آغاز شد و تا ظهر ادامه داشت. منابع بیمارستانی فلسطینی اعلام کردند که یک کودک 11 ساله که در جنگ غزه مجروح شده بود امروز در اثر شدت جراحات شهید شد. این کودک 11 ساله از اهالی رفح بود و والدین خود را در جنگ از دست داده بود.


 
تمایل شمار زیادی از جوانان عضو فتح برای عضویت در حماس فلسطین

منابع آگاه در جنبش «فتح» فلسطین اعلام کردند که قشر گشتردهای از جوانان عضو این گروه، تمایل خود را برای پیوستن به جنبش «حماس» به ویژه گردانهای «عزالدین قسام» اعلام کردهاند. به گزارش این منابع، پس از اینکه گردانهای عزالدین قسام توانستند در جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه این رژیم را شکست دهند و به «ارتش ملی» فلسطین تبدیل شوند، این تمایل در جوانان جنبش فتح پدید آمد.
 
مقامات فلسطینی از احتمال از سرگیری مذاکرات آتشبس غزه در طول 2 هفته آینده خبر دادند

2 عضو هیئت فلسطینی مذاکرات آتشبس غزه در قاهره پیشبینی کردند که در طول 2 هفته آینده مذاکرات غیرمستقیم آتشبس غزه در قاهره از سر گرفته شود. «موسی ابومرزوق» از اعضای ارشد حماس در نشست سیاسی این جنبش که چهارشنبه شب در غزه برگزار شد گفت: انتظار میرود که مذاکرات در هفته آینده از سر گرفته شود اما حماس تا کنون زمان مشخص این امر را دریافت نکرده است.
 
سوزاندن یک مدرسه توسط صهیونیستها و بازداشت 14 فلسطینی

باشگاه «الاسیر» ویژه امور اسرا اعلام کرد که رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب 14 فلسطینی دیگر ساکن کرانه باختر را بازداشت کرد، این 14 نفر از مناطق «فحمه» و «یعبد» بودند. در همین راستا پایگاههای خبری آگاه اعلام کردند که شهرکنشینان صهیونیست صبح امروز پنجشنبه یک دبیرستان در روستای «الساویه» واقع در جنوب نابلس کرانه باختری را آتش زدند.
 
نشستهای پشتپرده شورای امنیت برای صدور دستور آتشبس غزه پس از توافق فعلی

با وجود اینکه 2 هفته از امضای توافق آتشبس غزه در قاهره میگذرد شورای امنیت در پشت پرده، طرح صدور دستور یک آتشبس از طرف خود پس از توافق آتشبس فعلی را دنبال میکند. بر اساس گزارش پایگاه خبری صهیونیستی «nrg» به نظر میرسد که رژیم صهیونیستی و دولتهای غربی به دنبال دستور یک آتشبس از سوی شورای امنیت هستند تا آتشبس فعلی را تحکیم بخشد و احتمال از سرگیری دوباره جنگ در وار غزه را کاهش دهد.
 
عاموس یادلین: «اسرائیل» به اهداف خود در جنگ غزه دست نیافت

«عاموس یادلین» رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و رئیس پژوهشگاه امنیت ملی دانشگاه تلآویو در اظهاراتی گفت: «اسرائیل» به اهداف مورد نظر «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیم صهیونیستی از جمله جلوگیری از افزایش قدرت نظامی حماس در جنگ اخیر غزه دست نیافت .
 
 
عراق
 
رئیسجمهور عراق: از ایران برای شرکت در نشست پاریس دعوت خواهد شد

«فؤاد معصوم» رئیسجمهور عراق در گفتوگو با روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به برگزاری نشست ضد تروریسم پاریس گفت: هفته آینده این نشست در پاریس و بنا به دعوت «فرانسوا اولاند» رئیسجمهور فرانسه برگزار خواهد شد که در رأس آن اتحادیه اروپا و آمریکا حضور دارند و همچنین از کشورهای منطقه و همسایه عراق همچون عربستان، ترکیه، ایران، اردن، امارات و کویت نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت بعمل خواهد آمد.


 
حیدر العبادی: بعضی کشورهای منطقه از تروریسم حمایت میکنند

رئیس جمهور فرانسه که به بغداد سفر کرده است در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق شرکت کرد. حیدرالعبادی در این کنفرانس خبری گفت: گفت گروههای تروریستی از سوی برخی از کشورهای منطقه حمایت مالی میشوند بنابراین جامعه بین المللی در مبارزه با تروریستها مسئول هستند. تروریستها دارای یک شبکه اعزام نیرو هستند و لازم است این شبکه مورد هدف قرار بگیرد تا از ورود تروریستها به عراق و سوریه جلوگیری شود.


 
مرجعیت عراق منطقه کردستان را به همکاری با دولت مرکزی فراخواند

حجتالاسلام و المسلمین احمد الصافی امام جمعه کربلا و نمانده آیتالله سیستانی در خطبههای نماز جمعه امروز خود حکومت منطقه کردستان عراق را به همکاری با دولت بغداد در جهت حل مشکلات کشور دعوت کرد. وی گفت: مسئولان کردستان باید اختلافات خود با دولت مرکزی را از طریق گفتو گو حل کنند و هیچ گونه فرصتی برای متشنج شدن اوضاع ندهند.
 
یمن
 
اعلام حمایت مجدد ریاض و واشنگتن از «عبدربه منصور هادی»

کاخ سفید در بیانیه روز چهارشنبه خود اعلام کرد که «باراک اوباما» رئیسجمهور آمریکا و ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی طی یک تماس تلفنی توافق کردند که همچنان از «عبدربه منصور هادی» رئیسجمهور یمن حمایت کنند. در این بیانیه آمده است: اوباما و ملک عبدالله تحولات اخیر در یمن را بررسی کردند و بار دیگر بر تداوم حمایت مشترک از هادی تاکید کردند.
 
القاعده یمن: نبرد را به صنعا میکشانیم

القاعده یمن که ساخته و پرداخته آمریکا و «علی عبدالله صالح» رئیسجمهور برکنار شده یمن است، همواره ثابت کرده در شرایط دشوار به داد همپیمانان خود میرسد. این روزها که صنعا شاهد خیزش مجدد مردمی و حمایت حوثیها از این خیزش است، القاعده اعلام کرده که درگیریها را به صنعا خواهد کشاند تا با انقلابیونی که آنها را خوارج میخواند مقابله کند.
 
حوثیها خبر توافق با صنعا را تکذیب کردند

«علی البخیتی» از رهبران حوثی اعلام کرد: تا به این لحظه هیچ توافقی میان صنعا و انقلابیون امضا نشده است. وی اظهار داشت: آنچه که در برخی شبکهها و پایگاههای خبری در اینباره منتشر شده صحت ندارد. هرچند که مذاکرات و میانجیگریهای متعددی در جریان است و در صورت توافق، انصارالله آن را از طریق رسانهها علنی خواهد کرد.
 
کشته شدن «ابویوسف الفیشی» یکی از رهبران معترضین «حوثی» در «جوف»

«ابویوسف الفیشی» یکی رهبران انقلابیون «حوثی» در درگیریهای منطقه «جوف» کشته شده است. این در حالی است که تا کنون هیچ منبع دیگری این خبر را تأیید نکرده است.
 
جنبش «انصار الله» توافق میان ریاست جمهوری یمن و معترضان را تکذیب کرد

جنبش «انصار الله» یمن خبر توافق میان ریاست جمهوری یمن با معترضان را تکذیب کرد. این جنبش در ادامه تأکید کرد که مذاکرات با مقامات یمن ادامه دارد ولی تا کنون به توافقی ست نیافتهاند. در همین زمینه، «علی البخیتی» از رهبران حوثی نیز صبح امروز اعلام کرده بود که تا به این لحظه هیچ توافقی میان صنعا و انقلابیون امضا نشده است.


 
تروریستهای بستری شده در بیمارستان الحریری، به مکان نامعلومی منتقل شدند
6 نفر از عناصر گروه تروریستی- تکفیری داعش دو روز پیش در جریان حمله به نیروهای ارتش لبنان در شهرک عرسال در شمال شرق این کشور زخمی و برای درمان به بیمارستان دولتی «رفیق الحریری» در بیروت، پایتخت این کشور منتقل شدند. شبکه الجدید لبنان پنجشنبه گزارش داد، این تروریستها که عضو گروهکهای جبهه النصره و داعش بودند، شبانه از این بیمارستان به مکان نامعلومی منتقل شدند.
 
«جنبلاط» خواستار دیدار فوری «حریری» با «سید نصر الله» شد

«ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه لبنان با اشاره به ورود عناصر گروهک «داعش» به کشورش، با بیان اینکه این موضوع ساده نیست، هشدار داد که در صورتی که این گروهک بتواند منطقه «عکار» را به «عرسال» مرتبط سازد، در آن صورت در مقابل یک مشکل بزرگ قرار خواهیم گرفت.
 
«میشل عون» ارابه ریاست جمهوری لبنان را هدایت میکند

روزنامه لبنانی «المستقبل»، نزدیک به جریان ۱۴ مارس،«سعد الحریری» رهبر جریان المستقبل و نخست وزیر پیشین لبنان به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد که در دیدار اخیر «سید حسن نصر الله» دبیر کل حزب الله لبنان و «میشل عون» رئیس حزب «جریان آزاد ملی» سید حسن نصر الله بار دیگر از ریاست جمهوری عون حمایت کرده است.

نظر شما
پربیننده ها