دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

هراس صهیونیست‌ها از افزایش توان نظامی حزب الله

حزب الله لبنان با رهبری سید حسن نصرالله یکی از موانع جدی در برابر سیاست‌های سلطه‌جویانه اسرائیل محسوب می‌شود به‌طوری‌که پدر خوانده اسرائیل (آمریکا) و متحدانش، حزب الله را در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه بندی کرده‌اند.
کد خبر: ۲۷۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ - 18February 2018

توان بالفعل حزب الله لبنان در عرصه مبارزهبه گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل دفاع پرس، اوایل دهه 1980 سازمان سیاسی-نظامی اسلام‌گرای شیعه به نام حزب الله در لبنان با الهام‌ گرفتن از ایدئولوژی اسلام سیاسی امام خمینی (ره) به وجود آمد. حزب الله لبنان اهداف خود را در سه مورد عمده خلاصه کرده که عبارتند از: برپایی حکومت اسلامی، محو امپریالیسم غرب در لبنان و مجازات فالانژ‌های لبنان که بدین منظور عزم خود را برای بسیج نیرو به کار برد.

شاخه مقاومت اسلامی حزب الله همان بخش نظامی حزب الله است. موفقیت حزب الله در آزاد سازی جنوب لبنان در سال 2000 میلادی و راهیابی نمایندگان حزب الله به مجلس لبنان بیانگر قدرت این حزب هم در حوزه نظامی و هم در حوزه سیاسی است.

هم‌اکنون حزب الله بیش از پیش توان نظامی خود را بهبود بخشیده است و با رهبری سید حسن نصرالله یکی از موانع جدی در برابر سیاست‌های سلطه جویانه اسرائیل محسوب می‌شود به طوریکه پدر خوانده اسرائیل (آمریکا) و متحدانش، حزب الله را در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند. توان نظامی حزب الله در جنگ‌های چریکی به چنان پیشترفتی رسیده است که تاکنون نمونه آن در دنیا مشاهده نشده است. حزب الله در دنیا تبدیل به یک نیروی بسیار کارآمد نظامی شده است. اکثر نیرو‌های آموزش دیده آن نیرو‌های داوطلب هستند و نیرو‌های تمام وقت حزب الله، تعداد اندکی هستند.

رزمندگان حزب الله لبنان در مدت زمان نزدیک به 18 سال جنگ با اسرائیل با تاکتیک‌های نظامی اسرائیل مانوس شده‌اند؛ لذا در جنگ‌های غیر منظم چریکی با اسرائیل از توان بسیار بالایی برخوردار هستند.

در جنگ‌های متعارف حزب الله لبنان به چنان سطحی از توانمندی رسیده است که «دیوید هیزونی» مدیر اجرایی صندوق نوآوری اسرائیل و ویراستار مجله آمریکایی- اسرائیلی تاور در مقاله‌ای در همین روزنامه نوشته است: «حزب الله احتمالا یکی از بزرگ‌ترین، پیچیده‌ترین (ماهرترین)، ثروتمندترین و نظامی‌ترین سازمان دنیاست. در طی 10 سال اخیر، زرادخانه حزب الله رشد چشمگیری کرده است؛ در جنگ سال 2006 لبنان، حزب الله کمتر از 15 هزار موشک در زراد خانه‌های خود داشت و در خلال 34 روز حدودا 4 هزار موشک شلیک کرد که به طور متوسط 100 موشک در روز بود؛ امروزه تخمین زده شده است که حزب الله در حدود 120 تا 150 هزار موشک دارد.» این اظهارات از یک آمریکایی صهیونیست (در آمریکا به دنیا آمده است و در اسرائیل کار می‌کند) بیانگر توان بسیار بالای رزمی حزب الله می‌باشد.

با توجه به مساحت اسرائیل که 27 هزار کیلومتر است، موشک‌های حزب الله به راحتی قادرند دورترین اهداف را در خاک فلسطین اشغالی (اسرائیل) هدف بگیرند. موشک زلزال 2 حزب الله 250 کیلومتر، موشک‌های خیبر 1، 2، و 3، حزب الله به ترتیب 70، 120 و 250 کیلومتر و حتی کاتیوشا‌ها نیز 30 کیلومتر برد دارند. هم اکنون هواپیما‌های بدون سرنشین هم به خیل ادوات نظامی حزب الله افزوده شده است.

پیشرفت شگرف حزب الله در حوزه نظامی و تکنولوژی مدیون «حسن القیس»، مسئول ارتقا تسلیحات و ساختار تکنولوژیک حزب‌الله است. او یکی از نخبه‌های فکری حزب الله در بالا بردن سطح دانش نظامی حزب الله بود که توسط اسرائیل در سال 1393 به شهادت رسید. حسن القیس عمدتا در زمینه ساخت راکت و موشک‌های بسیار دقیق حزب الله کار می‌کرد، وی از‌سویی در پی پیچیده‌تر کردن سیستم‌های ارتباطی دور برد در تلاش بود و نیز اقداماتی را برای توسعه هواپیما‌های بدون سرنشین (UAV) جهت استفاده در جمع آوری اطلاعات و یا عملیات تهاجمی انجام داده بود.

قدرت موشکی حزب الله یکی ازدغدغه‌های مهم اسرائیل شده است به طوریکه روزنامه صهیونیستی هآرتص نوشته است: «موشک‌های حزب الله بسیار قوی‌تر از حماس هستند و قدرت تخریب آن‌ها نیز بسیار شدیدتر است. آن‌ها قادر هستند به هر نقطه از اسرائیل که بخواهند ضربه بزنند» و نیز ایهود بارام نخست وزیر اسبق اسرائیل هم بیان داشته است که تهدید حزب الله را نباید دست کم گرفت به همین منظور اسرائیل به دنبال افزایش توان نظامی خود جهت مقابله با حزب الله لبنان است. در 15 شهریور سال‌جاری اسرائیل اقدام به برپایی یک رزمایش نظامی کرد تا علاوه بر به رخ کشیدن آمادگی رزمی ارتش خود، واکنش سریع نیرو‌های امدادی خود را نیز محک بزند.

منیر جاودان فر، کارشناس اسرائیلی علت اصلی این رزمایش را قدرت موشکی حزب الله و حضور ایران در سوریه خواند و اذعان داشت: «در آخرین نبرد حزب الله لبنان و اسرائیل (نبرد غزه) روزانه 100 موشک از سوی حزب الله به اسرائیل شلیک شد و هم اکنون نهاد‌های امنیتی اسرائیل تخمین زده‌اند که احتمال دارد 100 هزار تا 120 هزار موشک در جنگ بعدی از سوی حزب الله به اسرائیل شلیک شود. یکی از مقامات اسرائیلی بیان کرده است که به منظور نابودی حزب الله، اسرائیل باید بر تسلیحات پیشترفته ضد هوایی و ضد کشتی آن غلبه کند، همچنین باید تله‌ها و کمین‌گاه‌ها و در نهایت موشک‌های ضد تانک و بسیاری از چالش های دیگر را در این رابطه برطرف کند.

شکست اسرائیل در غزه توسط حزب الله لبنان، جایگاه منطقه‌ای حزب الله را ارتقا بخشید و مردم فلسطین و لبنان را به این باور رساند که می‌توان یک قدرت صهیونیستی که از حمایت بی‌قید و شرط آمریکا و متحدانش برخوردار است را شکست داد. هم‌اکنون افزایش توان نظامی حزب الله لبنان به زعم مقامات ارشد نظامی و سیاسی اسرائیل به کابووسی بزرگ برای آنان تبدیل شده است به طوریکه اسرائیل و هم‌پیمانانش تمام توان خود را در خدشه‌دار کردن چهره حزب الله در ابعاد سیاسی-نظامی معطوف می‌دارند. تصمیم اتحادیه اروپا در تروریست خواندن شاخه نظامی حزب الله یکی از حربه‌های به کار گرفته شده توسط اسرائیل و هم‌پیمانانش است که در پاسخ آن، سید حسن نصرالله این تصمیم را ناشی از فشار‌های آمریکا و اسرائیل دانست که در راستای منافع آنان می‌باشد. هم اکنون توان نظامی حزب الله چنان است که تهدیدی جدی برای اسرائیل محسوب می‌شود و زنگ خطری است که در صورت حمله اسرائیل به لبنان، سوریه و یا یکی از متحدان حزب الله کابووس اسرائیل را به واقعیت تبدیل می‌کند.

انتهای پیام/431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار