به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، در همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس که صبح امروز (یکشنبه ششم اسفندماه) با حضور سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سردار سرتیپ احمد وحیدی رییس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و فرماندهان نظامی و انتظامی، بیرانوند رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رییس و مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مدیران این بنیاد، اساتید دروس و معارف دفاع مقدس در دانشگاهها، ریاست و مدیران موسسه فرهنگی راهیان کوثر سپاه پاسداران و معاونین و مدیران کل ادارات آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه فرهنگیان، مادر شهیدان مهدی و مجید زین الدین، مدیران و معلمان مدارس و سرگروه های درس آمادگی دفاعی و اعضای شورای راهبردی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حال برگزاری است، سردار محمدعلی رودکی رئیس پژوشگاه ملی علوم و معارف دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطرات شهدای دفاع مقدس با اشاره به ایثار، ازخودگذشتگی و جانفشانی معلمان در طول هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس شرایط به گونه ای بود که معلمان برای حضور در کلاس های آموزش در جبهه های غرب، جزیره مجنون و مناطق از همدیگر سبقت میگرفتند و تعدادی از همین معلمان ایثارگر در حال آموزش دادن به رزمندگان در سنگرها مورد آتش دشمن قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: 36 هزار دانش آموز و چهار هزار شهید معلم سند افتخار وزارت آموزش و پرورش در طول هشت سال جنگ تحمیلی هستند.
سردار رودکی در ادامه به تشریح گزارش از عملکرد برگزاری همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس پرداخت و گفت: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برای سال 96 برگزاری این همایش ملی را به پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ابلاغ کرد و شورای راهبردی پژوهشگاه بعد هر بررسی با توجه به ضرورت انتقال مفاهیم دفاع مقدس به کتاب های درسی عنوان این همایش را همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش تعیین کرد. به همین منظور جلسات شورای سیاست گذاری انتقال مفاهیم دفاع مقدس با حضور معاون وزیر حجتالاسلام محمدیان و جانشین سازمان بسیج مستضعفین سرتیپ پاسدار علی فضلی و مرکز اسناد و تحقیقات جنگ سپاه و سازمان انقلاب و دفاع مقدس در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تشکیل جلسه داد که بخشی از نتایج جلسات شورای سیاست گذاری به شرح زیر است:
. برگزاری جلسه با وزیر آموزش و پرورش در آذرماه سال جاری جهت هماهنگی همایش امروز
. به درخواست ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در مرحله اول 30 صفحه از تاریخ دفاع مقدس توسط پژوهشگاه با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) تهیه و تدوین شد و جهت درج در کتاب های درسی تاریخ معاصر ایران در پایه یازدهم و درس تاریخ ایران و جهان در پایه دوازدهم تحویل مولفین کتاب های درسی شد تا بخشی از آن در سال 97 و 98 به کتاب های درسی آموزشی دانش آموزان اضافه شود.
. برگزاری تور علمی برای مولفین کتاب های درسی که عبارت است از: بازدید مولفین کتاب های درسی و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی از مرکز اسناد و تحقیقات جنگ سپاه، اعزام مولفین کتاب های درسی و سرگروه و مربیان درس آمادگی دفاعی به اردوی پژوهشی راهیان نور دریایی بوشهر، اعزام سرگروه ها و مربیان درس آمادگی دفاعی به اردوی های راهیان نور بندر عباس که در ماه گذشته انجام شد
. تشکیل گروه پژوهش آموزش و پرورش در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس
. معرفی نماینده پژوهشگاه برای عضویت در شورای برنامه ریزی درس آمادگی
. انتشار نمای راهبردی دفاع مقدس با موضوع آموزش و پرورش
. سایر نشست ها و برنامه های تحقیقی و پژوهشی که به مرور زمان محقق خواهد شد
وی ادامه داد: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه جلسه 646 مورخ 1388/4/30 شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع ماده واحده پیش بینی و اختصاص درس آشنایی با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس برای تدریس در دانشگاه و مدارس و همچنین ماده 64 قانون استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورخه 1370/7/21 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن در خصوص درس آمادگی دفاعی با توجه به اهداف تربیت سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش بر اساس معیار های اسلامی شامل تربیت انسان مومن، ظلم ستیز، جهادگر، شجاع، ایثارگر، وطن دوست، مهرورز میباشد برای تحقق اهداف تربیتی ذکر شده، شایسته است که دستاوردهای دفاع مقدس که شامل روحیه فداکاری، ایثار، خلاقیت، ابتکار، مدیریت جهادی، بصیرت دینی، ولایت مداری است را از طریق کتاب های مقاطع مختلف تحصیلی به نسل های بعد منتقل کنیم.
انتهای پیام/ 151