قاسمی در نشست خبری:

آتش‌بس منجر به کاهش خشونت‌ها در سوریه می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع سوریه پیچیده است و بازیگران زیادی در این موضوع حضور دارند، گفت: امیدواریم آتش‌بس اجرایی و منجر به کاهش خشونت‌ها شود.
کد خبر: ۲۸۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ - 26February 2018

امیدواریم آتش‌بس در سوریه اجرایی شود/ آمریکا مانع منافع برجام استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه هفتم اسفندماه) برگزار شد، پیرامون شرایط  سوریه اظهار داشت: موضوع سوریه پیچیده است و بازیگران زیادی در این موضوع حضور دارند و این نا آرامی‌ها و جنگ برای هیچ یک از طرف‌ها خوشایند نیست.

وی تصریح کرد: امیدواریم قطعنامه جدید بتواند آتش‌بس را در تمام نقاط سوریه حکم فرما کند و شرایط از طریق سیاسی به سرانجام برسد. ما در دمشق هم شاهد آتش پراکنی‌هایی هستیم که امیدواریم آتش‌بس اجرایی و منجر به کاهش خشونت‌ها شود.

قاسمی همچنین درباره قدرت منطقه‌ای ایران و اینکه رفتار کشورمان با همسایگان منطقه‌ای خود در حال حاضر چگونه است، گفت: ایران رفتاری متعادل و توأم با احترام متقابل با کشورهای همسایه خود دارد و به‌عنوان کشوری قدرتمند و کهن می‌تواند نقش به‌سزایی در ثبات و امنیت منطقه داشته باشد و مبتکر تلاش‌های صلح جویانه‌ای در منطقه به حساب می‌آید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره جذب سرمایه‌گذار در خصوص سواحل مکران نیز عنوان کرد: مباحث زیادی در خصوص خطوط انرژی و انتقال آن وجود دارد و موضوع جدیدی نیست. هرچند که تاکنون شرایط منطقه‌ای به گونه‌ای بوده که اجازه پیشرفت پروژه‌ها را در این خصوص نداده‌اند، اما امیدواریم بستر لازم برای این موضوع فراهم شود.

وی یادآور شد: در سفر اخیر آقای روحانی به هند نیز توافقات خوبی درخصوص همکاری‌های میان ایران و هندوستان در خصوص موضوع چابهار و دیگر حوزه‌های مرتبط با انرژی صورت گرفت.

قاسمی در ادامه درباره آینده برجام با توجه به کارشکنی‌های متعدد آمریکا در این خصوص تأکید کرد: ما در برجام نقطه قوت زیادی داشتیم اما با کارشکنی‌های آمریکا نتوانستیم منافع کامل آن را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تمام تلاش ما این بوده که با سایر اعضای 1+5 رایزنی‌های خود را در این خصوص ادامه دهیم تا آنها در مقابل سیاست اشتباه آمریکا در قبال برجام که مغایر با قطعنامه شورای امنیت هم است، ایستادگی کنند تا بلکه آمریکا از این سیاست عقب‌نشینی کند.

وی با بیان اینکه برجام در حوزه‌هایی توانسته برای ما منفعت داشته باشد، اظهار داشت: ما از جانب آمریکا، صدای واحدی را نمی‌شنویم و مشخص است که آنها در این خصوص هنوز به جمع‌بندی کاملی نرسیده‌اند و صرفاً هدف آنها محروم کردن ایران از مزایای برجام است.

قاسمی افزود: در خصوص رفتار آینده آمریکا به طور قطعی نمی‌توان قضاوت کرد اما آنچه مشخص است آنها هنوز در این رابطه اجماعی ندارند و در پی تحت فشار قراردادن ایران و جلوگیری از دسترسی به دیگر مزایای برجام برای ما هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره برخی اتهام زنی‌های مقامات آمریکایی علیه ایران تصریح کرد: این موضوع دیگر تکراری شده و جای تعجبی هم ندارد و با توجه به زیاده‌خواهی‌های آن کشور و سیاست‌ها و رویکردهای ایران، این قبیل رفتارها دیگر نتیجه‌بخش نخواهد بود و ما نیز به آنها اعتنایی نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال تفاوت رفتار و عمل دولت انگلیس در خصوص مسئله یمن چیست، تأکید کرد: در سفر اخیر آقای عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به انگلیس، رایزنی‌های مختلفی را با دولت آن کشور در خصوص روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم و با توجه به اهمیت موضوع بحران یمن از منظر جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرایط نابسامان آن کشور و وضعیت وخیم مردم یمن، یکی از موضوعات مورد گفتگوی دو طرف در آن سفر  مسئله یمن بوده است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار