دریادار سیاری:

توسعه سواحل مکران ما را به تمدن دریایی نزدیک می‌کند

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورتیکه بنادر چابهار و جاسک توسعه یابد، کریدور شمال به جنوب راه می‌افتد و این ظرفیت بزرگی برای توسعه دریامحور کشور محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۸۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳ - 28February 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی در اختتامیه همایش دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلتیک غرب آسیا با اشاره به اهمیت داشتن، کشوری دریایی با سواحل و پس کرانه‌های متعدد اظهار داشت: داشتن ساحل برای یک کشور هم یک نوع تهدید و هم یک نوع فرصت محسوب می شود.

وی افزود: کشوری که بتواند از سواحل خود به خوبی بهره‌برداری کند توانسته است از فرصت‌های موجود در سواحل دریایی بهره‌برداری کند و در واقع اجازه تعدی و بروز تهدید را نداده است.

وی با اشاره به اهمیت دریاها و خطوط مواصلاتی آبی گفت: امروز بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریاها انجام می‌شود و دریا ارزانترین روش حمل و نقل کالا در دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین بنادر منطقه در دوبی قرار دارد و کالاهایی که به کشور ما حمل می‌شود، ابتدا به آنجا رفته و سپس به کشور ما می‌آید. این در حالی است، که بنادر جاسک و چابهار می‌بایست از چنین جایگاهی برخوردار می‌بودند. اما متاسفانه ما بواسطه استعمار دریایی سال‌های متمادی از آب دور افتادیم.

دریادار سیاری تصریح کرد: در صورتیکه بنادر چابهار و جاسک توسعه یابد، کریدور شمال به جنوب راه می‌افتد و این ظرفیت بزرگی برای توسعه دریامحور کشور محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نزدیک شدن به دریا سبب اقتدار کشورهای دارای منابع آبی می شود، گفت: متاسفانه استعمار طی سالیان متمادی با تلاش خود سعی کرد تا ما را از دریا دور نگه دارد تا نتوانیم از منابع ثروت و قدرت بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اهمیت آب و شهرهای ساحلی در توسعه یک کشور گفت: مهمترین شهرهای دنیا در همه جای دنیا در کنار دریا هستند و در گذشته نیز در کشور ما بنادری مانند چابهار وجود داشت که انگلیس آنرا از بین برد.

وی افزود: با توجه به اینکه مهمترین عامل توسعه دریا حرکت در راستای استفاده از ذخایر و ظرفیت های دریایی است. امیدواریم دولتمردان تمرکز بیشتری بر توسعه سواحل کشور داشته باشند و در سیاست های خود در این جهت همسان‎سازی کنند.

معاون هماهنگ کننده آجا با اشاره به اینکه امروز ما با 3 کشور مرز زمینی و با ۸ کشور مرز آبی و ۴ کشور مرز دریایی و زمینی مشترک داریم، گفت: امروز حدود 93 درصد از صادرات و 83 درصد از واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود و تنها 7 درصد از صادرات و واردات ما از مرزهای زمینی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر نقش و اهمیت منطقه به لحاظ ژئوپلتیکی و ژئو استراتژیکی گفت:‌ امروز در منطقه‌ای قرار گرفتیم که بیشترین حجم مبادلات جهانی در آن از طریق دریا در آن انجام می‌شود و دارای ذخایر انرژی قابل ملاحظه ای است که همه این مولفه ها می‌تواند مولد قدرت و ثروت باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار