گزارش دفاع پرس؛

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور صبح امروز و با حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
کد خبر: ۲۸۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ - 08March 2018

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، صبح امروز (پنج‌شنبه 17 اسفندماه) و در آستانه روز ملی راهیان نور (20 اسفند)، نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور با حضور مسئولان لشکری و کشوری در سالن شهید صیاد شیرازی ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور برگزار شد

این نشست به میزبانی ستاد مرکزی راهیان نور کشور و با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس ستاد مرکزی راهیان نور، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حسام‌الدین آشنا نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد مرکزی راهیان نور، سردار علی فضلی جانشین رئیس ستاد مرکزی راهیان نور، سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور، سردار محمد جواد زاده کمند نماینده ستاد کل نیروهای مسلح، سردار محسن فتحی زاده فرمانده قرارگاه راهیان نور ناجا، حجت الاسلام محمود ملک دار رئیس ستاد حوزه علمیه، دکتر پیرحسین کولیوند نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت، دکتر غلامرضا غفاری نماینده تام الاختیار وزارت علوم، علی فروغی اصل فرمانده قرارگاه رسانه ای راهیان نور، محمد ابراهیمی نماینده تام الاختیار مجلس، حجت الله ترشیزی نماینده تام الاختیار وزارت جهاد کشاورزی، امیر محمد فهمیده جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سردار محمد تقی عصار معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سردار محمد قاسم ناظر معاون مهندسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، حجت الاسلام محرابی جانشین قرارگاه فرهنگی راهیان نور، سردار یعقوب سلیمانی دبیر قرارگاه سپاه و بسیج، سرهنگ یونس عبدی دبیر قرارگاه راهیان نور ناجا، سردار علی محمد نائینی رئیس کمیته تامین محتوای راهیان نور، دکتر شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، رمضانی نماینده تام الاختیار وزارت آموزش و پرورش، دکتر طبیبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، دکتر تاجیک و معاون حقوقی و امور پارلمانی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در این نشست حرکت عظیم فرهنگی «راهیان نور» را موجب تقویت «توان بازدارندگی» کشور دانست و گفت: حضور جوانان در مناطق عملیاتی هشت سال دوران دفاع مقدس، موجب می‌شود تا دشمنان نسبت به دشمنی‌های خود دچار تردید شوند که اکنون نیز در تردید هستند.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور برگزار شد

+ مشروح سخنان سرلشکر باقری

و همچنین سردار کارگر رییس ستاد مرکزی راهیان نور در این نشست با بیان اینکه «دفاع مقدس» کلید وحدت در کشور است، عنوان کرد: دست‌اندرکاران راهیان نور با روحیه دفاع مقدسی فعالیت می‌کنند.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور برگزار شد

+ مشروح سخنان سردار کارگر

«علی اصغر مونسان» معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از  ثبت 34 اثر فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس طی 5 سال گذشته خبر داد و گفت: در دولت یازدهم 22 اثر فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثبت شد که این روند در دولت دوازدهم ادامه یافت و 12 اثر فرهنگی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به ثبت رسید. 

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

+ مشروح سخنان مونسان

«حسام الدین آشنا» نماینده تام الاختیار رییس جمهور در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد مرکزی راهیان نور کشور نیز گفت: راهیان نور در دولت و نظام یکی از مهمترین ستادهای پیشگیری از بحران‌های فرهنگی است و بزرگترین فعالیت فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. 

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

+ مشروح سخنان آشنا

بخش دیگر این نشست به ارائه گزارش توسط دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور و فرماندهان و نمایندگان قرارگاه‌های راهیان نور و نهادها گذشت.

سردار ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در بیان گزارشی ضمن اعلام خبر حضور زائران از 53 کشور جهان در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، گفت: در سال گذشته آمار زائران راهیان نور 10 درصد افزایش یافته است و سامانه جامع آماری در منطقه عملیاتی نسبت به سال گذشته سیر صعودی را نشان می‌دهد. 

+ مشروح سخنان سردار ادیبی

امیر خرم طوسی: نمایشگاه‌های دفاعی توسط ارتش در راهیان نور برپا می‌شود

امیر سرتیپ «رضا خرم‌طوسی» فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش در این نشست به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط ارتش در راهیان نور پرداخت و گفت: در این رابطه نشست‌های تخصصی برگزار شده تا به تبیین ارزش‌های دفاع مقدس بپردازیم که در این راستا بر وحدت و هم‌افزایی هم تاکید شده است.

وی افزود: مسئولان و راویان راهیان نور ارتش در مناطق عملیاتی دفاع مقدس جنوب کشور استقرار یافته و آماده همکاری با رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون و خبرگزاری هستند. همچنین اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس در فضای مجازی و از طریق کتاب و نرم‌افزار انجام شده است.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

امیر خرم‌طوسی گفت: امسال نیز نمایشگاه‌های مختلفی توسط ارتش در اندیمشک با موضوع شهدای گمنام، در دزفول با موضوع نقش نیروی هوایی و پدافند در دفاع مقدس و در خرمشهر با موضوع توانمندی‌ها، تجهیزات و نقش نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس برپا خواهد شد. همچنین مدیریت یادمان‌های عملیات رمضان، دهلاویه و چذابه را برعهده داریم.

فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش عنوان کرد: همچنین عملیات رزمی شبانه توسط ارتش در میشداغ با حال و هوای شب‌های عملیات اجرا می‌شود. تلاش ما این است تا از یادگاران دفاع مقدس به طور حداکثری بهره ببریم و از چشمه دفاع مقدس جوانان را سیراب کنیم.

وی بیان کرد: کار ابتکاری که امسال انجام شده ایجاد دفاتری برای جذب نیروی انسانی ارتش است تا از بین نیروهای متعهد و انقلابی که در راهیان نور حضور پیدا می‌کنند و آن‌هایی که استعداد نظامی دارند بهره ببریم.

سردار فضلی: جشنواره رهاورد سرزمین نور از فرداشب آغاز می‌شود

سردار سرتیپ پاسدار «علی فضلی» فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج نیز در این نشست گفت: در طول سال قریب به 200 هزار نفر درگیر موضوع راهیان نور هستند که در اداره یادمان‌ها، اعزام کاروان‌ها، اجرای نمایش‌های رزمی و... فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هر زائر به طور میانگین 5 الی 6 روز در سفر راهیان نور حضور دارد، گفت: جشنواره مردمی رهاورد سرزمین نور از فرداشب آغاز می‌شود و به مدت 10 شب برگزار خواهد شد که در این جشنواره از زائرینی که آثارشان در این جشنواره برتر شناخته شده، تقدیر می‌شود.

سردار فضلی با اشاره به دیدار سال گذشته دست‌اندرکاران راهیان نور با رهبر معظم انقلاب گفت: رهنمودها و بیانات امام خامنه‌ای توسط هیات اندیشه‌ورزی قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج مورد تفکر قرار گرفته و راهکارهایی برای پیاده‌سازی آن رهنمودها در نظر گرفته شده که عملیاتی خواهند شد.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

سردار «یعقوب سلیمانی» دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج در ادامه سخنان سردار فضلی گفت: در سپاه و بسیج اقدامات خوبی در رابطه با راهیان نور انجام گرفته است که یکی از آن‌ها اسکان زائران و کاروان‌های راهیان نور است. در این رابطه ظرفیت‌های بسیاری ایجاد شده و زائران به جای اینکه در حسینیه و مدارس اسکان یابند، در اردوگاه‌های ایجاد شده مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: در بحث ایمنی و سلامت زائران نیز اقدامات خوبی انجام شده است. یکی از کارهای نویی که انجام شده یک شب زندگی به سبک رزمندگان است که در منطقه هورالعظیم انجام می‌گیرد.

سردار سلیمانی گفت: در بحث تداوم و ارتباط خادمان نیز دستورالعمل‌هایی تهیه شده است.

سردار فتحی‌زاده: یادمان شهید سبحانی پذیرای زائران راهیان نور است

سردار فتحی زاده فرمانده قرارگاه راهیان نور ناجا هم در این نشست به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: اداره 4 یادمان از مجموعه 57 یادمان دفاع مقدس بر عهده نیروی انتظامی است که در ایام اوج سفرهای راهیان نور در جنوب کشور، یادمان شهید سبحانی در شهر سوسنگرد میزبان زائران خواهد بود.

وی در خصوص این یادمان گفت: این یادمان تجهیز شده و برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص توسعه کیفی آن انجام شده است. همچنین عملیات‌های عمرانی برای بهبود وضعیت یادمان صورت گرفته است.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

فرمانده قرارگاه راهیان نور ناجا خاطرنشان کرد: ظرفیت اعزام کاروان‌های راهیان نور ناجا افزایش یافته که این کاروان‌ها متشکل از کارکنان، ایثارگران و بازنشستگان ناجا و پلیس‌های افتخاری است که جمعیتی حدود 4 هزار نفر را شامل می‌شود.

سردار فتحی‌زاده در خصوص درس آشنایی با معارف دفاع مقدس برای دانشجویان انتظامی دانشگاه امین نیز گفت: حدود 925 دانشجو دوره عملی این درس را در مناطق عملیاتی هشت سال دوران دفاع مقدس گذراندند. همچنین سعی شده است، دانشجویان جدید دانشگاه علوم انتظامی امین در راهیان نور حضور پیدا کنند.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا در خصوص مباحث امنیتی و انتظامی سفرهای راهیان نور بیان کرد: این کار جزو مسئولیت‌های ذاتی نیروی انتظامی است و دستورالعمل‌های لازم ابلاغ شده و سعی شده امنیت سفرها تامین شود البته در این راستا نیازمند مشارکت هستیم و تاکید می‌کنیم که دستورالعمل‌های ابلاغی توسط ناجا برای سفرهای راهیان نور حتما مورد توجه قرار گیرد و ایمنی خودروها رعایت شود و بر رفتار رانندگان نظارت شود تا شاهد حادثه‌ای نباشیم.

وی اضافه کرد: به ماموران تاکید شده مراقبت‌ها صورت گیرد تا شاهد سفری با کیفیت و امنیت باشیم.

ملکدار: 6 هزار مبلغ به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام می‌شوند

حجت الاسلام ملکدار رئیس ستاد حوزه علمیه با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط حوزه‌های علمیه گفت:‌ این اقدامات به دو دسته ستادی و اجرایی تقسیم می‌شود. در بخش ستادی تفاهم‌نامه حوزه با سازمان نشر اثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس تجدید شده و بندهای آن از سه به دوازده رسیده که آثار خوبی به همراه داشته است. این آثار شامل تصویب دو واحد درسی آشنایی با دفاع مقدس برای طلاب، تصویب رشته جهاد در حوزه‌های علمیه، پشتیبانی از ارائه پایان نامه‌هایی با موضوع دفاع مقدس و تشکیل کمیته‌های دفاع مقدس در مدارج عملی حوزه است.

وی یکی دیگر از اقدامات ستادی را انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان بسیج اساتید و طلاب برشمرد و اظهار داشت: طی این تفاهم‌نامه طرح‌های خوبی به اجرا رسیده که 15 هزار مبلغ در بحث راهیان نور آماده همکاری هستند.

تدوین دایرة المعارف شهدای روحانی، ساخت دو فیلم درباره نقش روحانیت در دفاع مقدس، اختصاص بخشی از موزه دفاع مقدس در قم به نقش روحانیت، شرکت در کمیته‌های فرهنگی راهیان نور و معرفی شهید شاخص برای حوزه‌های علمیه از دیگر اقدامات ستادی حوزه علمیه است که حجت الاسلام ملکدار به آن اشاره داشت.

وی در خصوص اجرا نیز گفت: امسال 6 هزاز مبلغ همراه با کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی 8 سال دوران دفاع مقدس اعزام می‌شوند؛ البته این رقم باید افزایش یابد و امید است هیچ کاروانی بدون روحانی به راهیان نور اعزام نشود.

رئیس ستاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: روحانیون در اردوگاه‌ها و یادمان‌ها حضور داشته و غرفه‌های پاسخگویی در یادمان‌ها تقویت شده است. در بحث اعزام نیز جمع بسیار زیادی از اساتید و حوزه‌های علمیه به همراه خانواده‌هایشان به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام ملکدار گفت: از سال آینده هر طلبه تا پایان سطح 6 حداقل یکبار به راهیان نور اعزام می‌شود.

رئیس ستاد حوزه علمیه تدفین شهدای گمنام در مدارس علمیه، زمینه‌سازی برای اعزام طلبه‌ها با خودروهای شخصی به راهیان نور و مشارکت در جشنواره رهاورد سرزمین نور را از دیگر اقدامات این ستاد برشمرد.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

اعزام دانشجویان دانشگاه‌های وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به راهیان نور

پیرحسین کولیوند نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن تقدیر از سردار کارگر به دلیل اینکه در زلزله کرمانشاه محلی مربوط به راهیان نور را برای استقرار بیمارستان صحرایی در اختیار وزارت بهداشت قرار داد از آمادگی این وزارتخانه برای حضور تیم‌های پزشکی در راهیان نور و پوشش اورژانسی سرزمین‌های نور خبر داد.

وی افزود: اگر خدای ناکرده حادثه‌ای رخ بدهد، اورژانس با سرعت به درمان و انتقال مصدومان خواهد پرداخت. همچنین کار جدیدی که امسال صورت گرفته اتصال سامانه اطلاعات درمانی به سامانه راهیان نور است.

کولیوند همچنین از اعزام اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس خبر داد و گفت: دانشگاه‌های استان‌های مقصد راهیان نور نیز آماده همکاری هستند.

وی همچنین از تشکیل کمیته طب رزم با هدف بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان دفاع مقدس در شرایط بحران خبر داد و گفت: این پیشکسوتان از تجارب بسیار خوب و ارزشمندی برخوردارند که باید ثبت و منتقل شود.

غلامرضا غفاری نماینده وزارت علوم نیز در این نشست از اعزام اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها به راهیان نور خبر داد و گفت: وزارت علوم آماده همکاری هرچه بیشتر در خصوص راهیان نور و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

ترشیزی: پل بعثت بر روی رودخانه اروند احداث می‌شود

حجت الله ترشیزی نماینده وزارت جهاد کشاورزی هم در این نشست از تشکیل جلسات سیاستگذاری قرارگاه راهیان نور جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: برگزاری این جلسات موجب احیای فرهنگ جهاد شده است.

وی در ادامه از آموزش 250 راوی طی سه دوره عمومی و یک دروه تخصصی، آموزش راویان جوان و پیگیری احداث پل بعثت بر روی رودخانه اروند خبر داد و عنوان کرد: در رابطه با این پل به همت رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و با همکاری نیروی دریایی و قرارگاه سازندگی خاتم کارهای خوبی انجام شده و امیدواریم در ایام اوج سفرهای راهیان نور مورد بازدید و توجه کاروان‌های راهیان نور قرار گیرد. مهندس بنی هاشمی طراح پل نیز در چند نوبت از مراحل ساخت آن بازدید کرده است.

برپایی نمایشگاه رزمی، نمایشگاه خلاقیت‌های جهاد سازندگی در دفاع مقدس، اعزام کارکنان وزارت جهاد به راهیان نور، مشارکت در جشنواره رهاورد سرزمین نور، چاپ کتاب، برگزاری مسابقات فرهنگی، چاپ مجله پل و همکاری با آموزش و پرورش جهت ارائه فعالیت‌های جهاد در کتب درسی از دیگر اقداماتی بود که ترشیزی به آن اشاره کرد.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

پوشش رسانه‌ای راهیان نور توسط صدا و سیما

علی فروغی اصل فرمانده قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور نیز با بیان اینکه ریاست سازمان صدا و سیما دستور ویژه‌ای در خصوص پوشش رویداد عظیم راهیان نور داده است، گفت: رادیو بهاران و همه شبکه‌های پرمخاطب رادیویی به پوشش رسانه‌ای سفرهای راهیان نور می‌پردازند.

وی گفت: در حوزه استان‌ها 9 قرارگاه رسانه‌ای داریم؛ این قرارگاه‌ها در صعب‌العبورترین نقاط حضور دارند که حرکت عظیم راهیان نور را پوشش می‌دهند. شبکه‌های برون مرزی سازمان صدا و سیما نیز این رویداد عظیم را انعکاس می‌دهند.

فرمانده قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور بیان داشت: قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور که نقطه اتصال راهیان نور و سازمان صدا و سیما است، می‌تواند نقش مهمی را در فناوری عظیم راهیان نور برعهده داشته باشد.

در ادامه این نشست شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی نیز گفت: رادیو بهاران به مدت یک ماه به صورت 24 ساعته رویداد عظیم راهیان نور را پوشش خواهد داد و 734 ویژه برنامه روی آنتن می‌برد و 6 ساعت در روز برنامه زنده دارد. معرفی مکان‌ها و یادمان‌ها از جمله برنامه‌های این رادیو است. 4 مستند رادیویی آماده است که در طول این ایام پخش می‌شود. 5 شبکه رادیویی دیگر نیز برنامه‌هایی را در قالب مستند پخش خواهند کرد. اعزام گزارشگرها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. رادیو بهاران برای لحظات تحویل سال نو ویژه برنامه‌ای را در نظر گرفته است تا حال و هوای عید در دوران دفاع مقدس را به نمایش بگذارد.

رمضانی نماینده آموزش و پرورش نیز گفت: این وزارتخانه 20 درصد از اردوهای دانش آموزی را به اردوهای جهادی و راهیان نور اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تاثیرپذیری در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه دوره اول و دوم ابتدایی و دوره متوسطه اول، مورد غفلت قرار گرفته است. هم اکنون فقط دوره دوم متوسطه به راهیان نور اعزام می‌شوند؛ از این رو انتظار داریم برای دیگر دانش آموزان نیز ظرفیتی ایجاد شود.

رمضانی تاکید کرد: اگر در استان‌ها و شهرستان‌ها موزه دفاع مقدس داشته باشیم، ما می‌توانیم دانش آموزان را با فرهنگ دفاع مقدس آشنا کنیم.

محرابی: سند مهندسی فرهنگی راهیان نور تدوین شده است

حجت الاسلام محرابی جانشین فرمانده قرارگاه فرهنگی راهیان نور هم اظهار داشت: سند مهندسی فرهنگی راهیان نور در قرارگاه فرهنگی تدوین شده است. امسال در بحث تحول در برنامه‌های کودک و نوجوان کار ویژه‌ای را آغاز کردیم. سنگرهای آسمانی را گسترش می‌دهیم. محتوای ویژه اتوبوس‌ها را با محوریت سبک زندگی انقلابی‌گری و استکبارستیزی نیز ارتقا می‌دهیم.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

وی گفت: مطالعه اولین یادمان تخصصی کودکان و نوجوان آغاز شده است، طرح اولیه آن هم آماده شده است. 5 سرود برای راهیان نور پیش‌بینی شده که یکی از آن‌ها آماده است.

رونمایی از تولیدات فرهنگی راهیان نور

همچنین در پایان این نشست از تولیدات فرهنگی ستاد مرکزی راهیان نور کشور و اسناد ثبت ملی 12 یادمان دفاع مقدس رونمایی و شهدای شاخص سال 97 معرفی و شعار سال راهیان نور اعلام شد.

بنابر این گزارش، کتاب «ما توانستیم» برگرفته از بیانات حضرت امام خامنه‌ای، نقشه راهنمای مناطق عملیاتی جبهه جنوب کشور (استان خوزستان)، کتاب «انقلابی گری، شاخص ها و راهبردها» برگرفته از بیانات حضرت امام خامنه ای، کتاب «زیارت با معرفت» (یادمان های دفاع مقدس مناطق عملیاتی جنوب کشور- استان خوزستان)، لوح فشرده «قطره تشنه» یادمان های مناطق عملیاتی جنوب کشور به روایت راویان هشت سال دفاع مقدس و «قبله نور» مجموعه بیانات امام خامنه ای در جمع کاروان راهیان نور و بازدید مناطق عملیاتی دفاع مقدس رونمایی شد.

همچنین با رونمایی از اسناد ثبت ملی 12 یادمان دفاع مقدس، محوطه یادمانی قلاویزان، محوطه یادمانی شرهانی، محوطه یادمانی عملیات سیدالشهدا (ع)، محوطه یادمانی والفجر یک، محوطه یادمانی شهید حسن باقری، محوطه یادمانی سه راه جندالله، محوطه یادمانی شهید احمد کشوری، محوطه یادمانی پادگان دوکوهه، بیمارستان صحرایی امام رضا (ع)، محوطه یادمانی کانال کمیل و حنظله، محوطه یادمانی عملیات بیت المقدس و یادمان شهید سبحانی در استان‌های خوزستان و ایلام در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار گرفتند.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

و شهیدان «محمدحسن کسایی»، «مرتضی جاویدی»، «مصطفی صدرزاده»، «یوسف حیدری»، حجت الاسلام والمسلمین «عباس شیرازی» و «جواد حاج خداکرمی» و شهیده «زینب کمایی» به عنوان شهدای شاخص سال ۹۷ معرفی شدند.

تمثال شعار سال راهیان نور و مناسبت‌های دفاع مقدس در سال 97 با عنوان «ما توانستیم» نیز توسط سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح رونمایی شد.

آغاز به کار رادیو بهاران

پس از برگزاری نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور و رونمایی از محصولات، مراسم آغاز به کار رادیو بهاران با حضور سرلشکر باقری، دکتر مونسان، سردار کارگر، سردار فضلی و شاه‌آبادی برگزار شد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در این مراسم با اشاره به دستاوردهای دفاع مقدس گفت: دشمنان باید بدانند که هیچ قدرتی توان غلبه بر مردم ایران ندارد.

+ مشروح سخنان سرلشکر باقری

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم گفت: «گردشگری دفاع مقدس» محل ارائه بزرگترین داشته‌های فرهنگی و اجتماعی کشور است.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

+ مشروح سخنان مونسان

رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور نیز گفت: «یادمان‌های دفاع مقدس» محل نمایش عظمت ملت ایران و دفاع مقدس است.

+ مشروح سخنان سردار کارگر

جانشین رئیس ستاد مرکزی راهیان نور نیز در این مراسم با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: با اراده امام امت و امت مطیع امام، همه بر آن شدند که از کشور دفاع کنند. دشمنی که آمده بود انقلاب نوپای اسلامی ما را ساقط کند، در همان روز‌های اول جنگ به دردسر افتاد.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

+ مشروح سخنان سردار فضلی

معاون صدای رسانه ملی هم از پخش روزانه 6 ساعت برنامه زنده در رادیو بهاران خبر داد و گفت: 734 ویژه برنامه در قالب‌های مختلف رادیویی در رادیو بهاران تولید شده که از طریق این رادیو پخش خواهد شد.

+ مشروح سخنان شاه‌آبادی

سرلشکر باقری: ملت ایران در دفاع مقدس سرافکندگی‌های گذشته را به سربلندی تبدیل کردند

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان نشست شورای سیاست‌گذاری راهیان نور در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار «ما توانستیم» که شعار سال ۹۷ راهیان نور است، اظهار داشت: شعار امسال برگرفته از عبارت پر معنی و عمل شده «ما توانستیم» در دفاع مقدس است. این یک واقعیت است که ملت بزرگ ایران در برابر تهدیدات بی نظیر استکبار جهانی علیه خود در دوران دفاع مقدس ایستادگی کردند و ما توانستیم را به معنی واقعی تعبیر کرد؛ این در حالی است که دشمن سعی داشت چیزی به نام ایران و ایرانی باقی نماند.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس ملت ایران چنان ایستادگی و دفاع کردند که وجبی از خاک این کشور جدا نشد و سرافکندگی‌های گذشته تاریخ ایران به سربلندی و افتخار برای ملت ایران تبدیل شد.

سرلشکر باقری گفت: در سال گذشته و در جلسات ستاد مرکزی راهیان نور، سند ملی راهیان نور تهیه شد که با تایید مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد. در این سند فعالیت‌های چشمگیری پیش‌بینی شده است؛ که به امید خدا این فعالیت‌ها توسعه کمّی و کیفی بیشتری پیدا خواهند کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه راهیان نور ظرفیت مناسبی در زمینه شناسایی جوانان مستعد برای دفاع از کشور است، اظهار داشت: حضور دانشجویان نیرو‌های مسلح برای درس دفاع مقدس در همین صحنه بسیار مثمر ثمر است. ما می‌توانیم در راهیان نور از میان جوانانی که در این مناطق حضور پیدا می‌کنند، افرادی را برای دفاع از کشور و بعنوان کارکنان نیرو‌های مسلح انتخاب کنیم.

سرلشکر باقری از ضرورت توجه ویژه به کودکان و نوجوانان در برخی از غرفه‌های راهیان نور سخن گفت و تاکید کرد: فعالیت‌ها در این بخش باید توسعه یابد.

نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور برگزار شد

وی تصریح کرد: مردم با حضور در مناطق عملیاتی و یادمان‌ها و دیدن تخصص‌های مختلف کشوری و نیرو‌های مسلح به صورت تخصصی با واقعیات دفاع مقدس آشنا می‌شوند و درک می‌کنند که دفاع مقدس از فکر، راهبرد، طراحی، برنامه‌ریزی و عمق برخوردار بود. این راهی برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جوان است، تا آن «ما می‌توانیم» با «ما توانستیم» در نسل آینده نهادینه شود.

مونسان: میراث فرهنگی دفاع مقدس حاصل رشادت‌های جوانان کشور است

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در حاشیه نشست شورای سیاست گذاری راهیان نور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف سازمان میراث فرهنگی ثبت آثار مربوط به میراث فرهنگی کشور است. میراث فرهنگی دفاع مقدس ماحصل رشادت‌ها و جانفشانی جوانان کشور ما در طول 8 سال جنگ تحملی است که ثبت این رشادت‌ها یکی از ارزشمندترین میراث ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی کشور به حساب می آید.

وی گفت: ما این اقدام را با دستور ویژه رئیس جمهور از دولت یازدهم شروع کردیم که 22 اثر را ثبت کردیم و امسال نیز 12 اثر به ثبت رسیده است. امید به خدا با کمک سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس این روند را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار