در نشست «سرباز کوچک امام» مطرح شد؛

دفاع مقدس بی‌ «اسارت» بی‌هویت می‌ماند/ تقریظ رهبر مسئولیت می‌آورد

محمدرضا سنگری در نشست خبری تقریظ کتاب «سرباز کوچک امام» گفت: دوران دفاع مقدس ما بدون طرح مسئله اسارت بی‌هویت می‌ماند.
کد خبر: ۲۸۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ - 14March 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری کتاب «سرباز کوچک امام» با خاطرات دوران اسارت مهدی طحانیان صبح امروز سه شنبه ۲۲ اسفندماه در محل موسسه پیام آزادگان برگزار شد.

بیژن کیانی مدیر مسئول انتشارات پیام آزادگان در ابتدای این نشست گفت: موسسه پیام آزادگان در سال ۸۴ با حضور جمعی از آزادگان پیشکسوت تأسیس شد. این کار به دنبال ضرورت و نیازهایی که در این زمینه وجود داشت، انجام شد چون کاری در حوزه‌های مربوط به آزادگان صورت نگرفته بود، خودشان به این نتیجه رسیدند که باید کاری کنند و زیرنظر حجت الاسلام ابوترابی، این موسسه را راه اندازی کردند.

وی افزود: جمع‌آوری اسناد، نشر، تولید منابع برای فیلم مستند و برگزاری همایش‌ها از جمله اهدافی بود که برای موسسه درنظر گرفته شد. وقتی به مسئله نشر اسناد رسیدیم به این نتیجه رسیدیم که باید مجوز انتشارات بگیریم و این کار در سال ۸۶ انجام شد. از آن زمان تا به امروز یعنی سال ۹۶ تقریبا یک چهارم کل کتاب‌هایی که از آزادگان به چاپ رسیده توسط موسسه پیام آزادگان بوده است یعنی ۱۹۰ عنوان از ۸۵۰ عنوان. برای نمایشگاه کتاب پیشرو در تهران ۸ عنوان جدید آماده چاپ داریم.

کیانی در ادامه گفت: حدود ۱۰ هزار ساعت مصاحبه صوتی در موسسه جمع آوری شده است اما ما به جمع آوری صرف بسنده نکردیم و این مصاحبه‌ها را ساماندهی کرده ایم. این ساماندهی به صورت موضوعی جمع‌آوری شده و حدود ۴۰ موضوع در مورد اسارت و آزادگان را در بر می‌گیرد. یکی از آثارمان همین کتاب سرباز کوچک امام است که آماده‌سازی‌اش خیلی طول کشید. یعنی چهار سال زمان گذشت تا این کتاب به چاپ رسید. البته این کتاب نمونه مشابه هم داشته است اما وقتی به دست مقام معظم رهبری رسید، این تقریظ را در مورد کتاب و راوی اش نوشتند.

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا سنگری گفت: دفاع مقدس ما بدون طرح مسئله اسارت بی هویت می‌ماند. دقیقا مانند زمانی که حرف از نهضت عاشورا می‌شود و یک وجه قضیه شهادت و بخش دیگر اسارت است. اگر آن اسارت و شکیبایی و صبوری‌ها نبود، کربلا گم می‌شد. آزادگان ما که گاهی اسارتشان خیلی بیشتر از ۸ سال دفاع مقدس بوده، واقعاً چهره روشن آن دوران را نشان می‌دهند و شرایطی دشوارتر از جبهه جنگ را تحمل کرده اند. اینکه هیچ چشم اندازی برای آینده نداریم و هر روز مورد شکنجه قرار می‌گیری شرایط سهل و آسانی نیست.

وی افزود: شاید بهترین تعبیر برای آزادگان، الماس‌های صیقل خورده باشد که رهبر انقلاب از آن تعبیر کرده اند. آزادگان هم نوجوان بودند و هم جوان و هم شهید دادند، هم مرد بودند و هم زن و چقدر شرایطشان شبیه شرایط کربلاست. تعدادی از آزادگان ما نوجوان بودند ویکی از این نوجوانان مهدی طحانیان بود که به خاطر برخوردش با آن خبرنگار زن هندی معروف شد. من طحانیان را در نوع خود یک حسین فهمیده می‌دانم.

این پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش گفت: من کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را می‌خوانم. این کتاب چند ویژگی دارد و من یک خمسه طیبه در آن دیدم. اول حوصله و شکیب راوی و نگارنده است که ۳۵۰ ساعت مصاحبه را که معادل ۱۵ روز می‌شود، پیاده کرده است. نویسنده فرصت بازنگری به خود نداده است. از این مسئله معلوم می‌شود زبان راوی هم زبانی روان بوده است. یک دلیل که من در ایران دارم این است که نویسنده‌ها فرصت بازنگاری و دوباره نویسی را به خود نمی­دهند. تولستوی می‌گوید رمان جنگ و صلح را ۲۲۰ بار بازخوانی کردم تا چاپ شد یا افلاطون می‌گوید صفحه اول کتاب جمهوری را ۱۲۰ را پاکنویسی کردم. من در کتاب «سرباز کوچک امام» غلط‌های تایپی بسیار اندکی پیدا کردم. این مسئله موضوع مهمی‌است. چون در کتاب یکی ازبزرگانی که رهبری هم برایش تقریظ نوشته از ابتدا تا انتها، ۳۲۰ غلط پیدا کردم که تایپی هم نبودند. نکته دیگر درمورد این کتاب این است که خانم دوستکامی‌ نویسنده اثر ۳۸ هزار سوال طرح کرده و راوی هم با حوصله تمام پاسخ داده است.

سنگری در ادامه گفت: از دیگر نکته‌های کتاب این است که نویسنده از روایت هم اردوگاهی‌های مهدی طحانیان به خوبی استفاده کرده است و روایت خود را به گونه ای مستند کرده است. ارزش دیگر این کتاب روایت صادقانه از زندگی طحانیان است. ما بعضی وقتها از شخصیت‌ها اسطوره می‌سازیم. در قلمرو اسلام نباید اسطوره بسازیم بلکه باید اسوه داشته باشیم. شما در این کتاب با اسوه مواجهید نه اسطوره. اسطوره یعنی آمیخته با افسانه و یک موجود دست نیافتنی اما اسوه انسانی است که می‌توان مثل او شد. خانم دوستکامی‌در کتاب سرباز کوچک امام روتوش و پرده پوشی نکرده است و عریان ترین چهره را از شخصیت راوی مطرح کرده است. به همین خاطر مخاطب احساس می‌کند می‌تواند مثل او باشد. نکته دیگر این است که خانم دوستکامی‌از دیگر نویسندگانی که چنین کارهایی انجام داده است، بهره برده است. مثلا سراغ سیداعظم حسینی نویسنده کتاب «دا» رفته است. در کل متن این کتاب ساده، زنده، زیبا و حتی سینمایی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تقریظ رهبر انقلاب در مورد این کتاب گفت: من در تقریظ مقام معظم رهبری ۱۰ وجه دیدم. ایشان امام مطالعه است و من شگفت زده پرخوانی ایشان هستم. ایشان خیلی دقیق می‌خوانند و در تقریظ خود گفته اند که قدر آزادگان را بدانید چون این نسل دارد از بین می‌رود و آزادگان با تاریخشان خواهند رفت. نکته دیگر تقریظ ایشان این است که دفاع مقدس پر از شگفتی است. نکته دیگر این است که دو میدان را در تقریظ خود مطرح کردند. میدان جنگ و میدان مقاومت. نکته چهارم روحیه آزادگان است. طحانیان یکی از آزادگان است. مانند شهید محسن حججی که میان شهدای مدافع حرم نمونه است، سیمای همه آزادگان را می‌توان در چهره طحانیان دید.

سنگری گفت: نکته پنجم در تقریظ رهبری، تصویری از مظلومیت، شجاعت و هوش آزادگان است. آنها مظلومند و درعین حال قدرتمند هستند. نکته ششم این است که ایشان کتاب را از منظر تصویر خباثت دشمن، بهتر از کتابهای دیگر دانستند. نکته هفتم این است که سرباز کوچک امام سند باارزشی از دفاع مقدس و انقلاب است. نکته بعدی این است که کتاب با لحنی صادقانه و معصومانه نوشته شده است. نهم اینکه رهبری در این تقریظ، سست پیمان‌های مغلوب دنیا را دعوت می‌کند تا کتاب را بخوانند شاید رحمت الهی شامل حالشان بشود و نکته آخر اینکه تقریظ ایشان هم اندوه بر مظلومیت و شوق از قدرت تحمل و صبر آزادگان را شامل می‌شود. باید بگویم این دست از تقریظ‌ها مسئولیت را زیاد می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها