گزارش دفاع پرس از جدیدترین تحولات منطقه

بحرین؛ اعلام برگزاری انتخابات/عراق در انتظار حمله به داعش/یمن؛ انقلابیون در خون/سوریه؛ خاری در گلوی آمریکا

در حالی‌که رژیم بحرین از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور خبر داد، در کشور همسایه آن، یمن انقلابیون به خاک و خون کشیده می‌شوند؛ عراق نیز همچنان در انتظار اقدام جامعه بین المللی به رهبری آمریکا برای به اصطلاح حمله به داعش است، اما در این حمله سوریه خاری در گلوی آمریکاست.
کد خبر: ۲۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴ - 20September 2014

بحرین؛ اعلام برگزاری انتخابات/عراق در انتظار حمله به داعش/یمن؛ انقلابیون در خون/سوریه؛ خاری در گلوی آمریکا

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، مهمترین کانونهای تحولات و بحران در منطقه طی روزهای گذشته عراق، سوریه، یمن و بحرین بودند. در حالیکه عراق در انتظار اقدام جامعه بین المللی به رهبری آمریکا برای به اصطلاح حمله به داعش است، در این بین و در این حمله سوریه چون خاری در گلوی آمریکاست که مانع از اجرای خواستههای واشنگتن میشود. اما در بحرین رژیم آل خلیفه از برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در این کشور خبر داد و در کشور همسایه آن، یمن انقلابیون توسط نظامیان به خاک و خون کشیده شدند.

بحرین

 

دبیرکل جمعیت الوفاق خواستار تحریم انتخابات پارلمانی بحرین شد

شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین در سخنانی در جمع معترضان بحرینی با اشاره به لزوم تحریم انتخابات خواستار مشارکت واقعی در حکومت منامه شد.علی سلمان افزود: از ما میخواهند که پای صندوقهای رای برویم و شهدا و زندانیانمان را فراموش کنیم.

 

انتخابات بحرین 22 نوامبر برگزار میشود

منابع بحرینی اعلام کردند، انتخابات پارلمانی و شهرداری در تاریخ 22 نوامبر آینده برگزار خواهد شد. دور دوم این انتخابات نیز در تاریخ 29 نوامبر برگزار خواهد شد.این گزارش حاکی است که فرمان پادشاهی بحرین به منظور مشخص کردن این تاریخ برای برگزاری انتخابات پارلمانی آینده هفته آینده یا هفته بعد از آن صادر میشود.


رژیم آلخلیفه «مریم الخواجه» فعال حقوق بشر را آزاد کرد

مریم الخواجه که به اتهام ورود غیرقانونی به کشورش و اهانت به پادشاه بازداشت شده بود، پنجشنبه آزاد شد.پدر مریم الخواجه که از فعالان حقوق بشر و در زندان محبوس است، در اعتراض به بازداشت دخترش اعتصاب غذا کرده بود.

 

جاسوسی علیه شهروندان؛ درخواست رژیم آل خلیفه از صاحبان مغازهها

دبیرکل سازمان اروپایی – بحرینیِ حقوق بشر، از تلاش وزارت کشور بحرین برای تبدیل تاجران این کشور به جاسوسانی علیه شهروندان و فعالان سیاسی خبر داد.رسانههای یمنی اخیراً با انتشار نسخهای از نامه سازمان بازجویی کیفری خطاب به صاحبان فروشگاهها و مراکز تجاری، از این درخواست نامتعارف وزارت کشور پرده برداشت.

 

۱۴معترض بحرینی به حبس ابد محکوم شدند

یک منبع قضایی بحرین پنجشنبه اعلام کرد که دادگاه کیفری علیه 14 معترض حکم حبس ابد صادر کرده است.دادگاه جنایی بحرین محکومان را به اجرای عملیات انفجاری مقابل مرکز پلیس در روستای «بنی جمره» در نزدیکی منامه و شرکت در تظاهرات بدون مجوز متهم کرد.دادستان بحرین اعلام کرد که این افراد با هدف «اخلال در امنیت عمومی»در تظاهراتی شرکت کردند که وزارت کشور مجوز آن را صادر نکرده بود.

 

سوریه

 

سناتور آمریکایی وجود «مخالف میانهرو» در میان مخالفان سوریه را رد کرد

سناتور آمریکایی وجود هرگونه «مخالف میانهرو» در میان مخالفان دولت سوریه را رد کرد و همه آنها را «جهادگرا» توصیف کرد.اظهارات «رند پل» درحالی مطرح شده که  دولت اوباما و بسیاری از مقامات آمریکایی با ایده «مسلح کردن شورشیان و مخالفان میانهرو در سوریه» به دنبال ارسال سلاح به مخالفان دمشق هستند.

 

سنای آمریکا با طرح تسلیح و آموزش مخالفان سوریه موافقت کرد

سنای آمریکا روز پنجشنبه با طرح درخواستی «باراک اوباما» رئیسجمهور این کشور برای گسترش برنامه تسلیح و آموزش مخالفان سوریه موافقت کرد.پیش از این مجلس نمایندگان نیز که اکثریتی جمهوریخواه دارد، با این طرح موافقت کرده بود و از همین رو تقریبا مشخص بود که سنا با اکثریت دموکرات، به سادگی با این طرح موافقت میکند.

 

اشغال ۳روستای کردنشین توسط داعش/۶۰روستا در تصرف داعش

گروه تروریستی داعش سه روستای دیگر در منطقه کوبانی در شمال سوریه را به اشغال خود درآورد. منطقه کردنشین «کوبانی» در شمال سوریه قرار دارد و مردم این منطقه مدتهاست که در محاصره تروریستهای داعش قرار دارند.نیروهای داعش با پیشروی به سمت «کوبانی»، 21 روستا را در اطراف این منطقه تصرف کردهاند. با این پیشروی، جان 500 هزار غیرنظامی به خطر افتاده است.داعش تاکنون ۶۰روستا را در منطقه کوبانی به تصرف خود درآورده است.

 

پنتاگون:  به میدان رفتن شورشیان سوری یک سال و 5 ماه طول میکشد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا میگوید که تعلیم و وارد عمل کردن مخالفان مسلح دولت سوریه برای مقابله زمینی با داعش، حداقل یک سال و 5 ماه طول میکشد.وی افزود آموزش این نیروها 5 ماه و وارد میدان شدن آنها یک سال بطول خواهد انجامید.

 

مشاور امنیت ملی اوباما: آماده حمله به سوریه هستیم

مشاور امنیت ملی رئیسجمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت که ارتش کشورش آماده حمله به خاک سوریه برای هدف قرار دادن مواضع داعش است ولی زمان دقیق این حمله را نمیتوان فعلا در رسانه ها بازگو کرد.وی به مصوبه اخیر کنگره برای تعلیم و تجهیز معارضان مسلح سوریه نیز پرداخت و گفت: تعلیم این افراد ماهها به طول خواهد انجامید.

 

ترکیه مرزهای خود را برای کُردهای سوریه باز کرد

دولت ترکیه مرزهای خود را برای کردهای سوریه باز کرد.بدنبال اشغال 21 روستا به دست تروریستهای داعش هزاران نفر از کردهای سوریه به مرزهای ترکیه فرار کرده و خواستار عبور از مرز شدند.بیشتر این افراد را زنان و کوکان تشکیل میدهند که از شهر عین العرب در منطقه کوبانی سوریه به مررهای ترکیه در منطقه «دیکمتاس» هجوم آورده بودند.

 

جزییات بیشتر طرح سنای آمریکا برای تسلیح مخالفان سوریه

کنگره آمریکا قرار است 500 میلیون دلار به شورشیان سوری و مخالف دولت سوریه کمک مالی کند. همچنین تصمیم گرفته شده تا به مخالفان سوریه سلاح و آموزشهای لازم در این زمینه نیز ارائه شود.سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این زمینه گفت: این سرمایهها به دفاع از ملت سوریه، برقراری ثبات و تسهیل در ارائه خدمات مناسب و ایجاد شرایط برای حل و فصل این بحران کمک خواهد کرد.

 

اوباما به دنبال قدرتنمایی در پروژه حمله به سوریه است

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که اقدام نظامی آمریکا علیه «داعش» در سوریه طراحی شده است تا به «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا اجازه دهد تا کنترل شخصی خود را تا حد زیادی در این حملات اعمال کند به طوریکه تاکنون ارتش این کشور موظف شده است تا برای حمله به قلمرو سوریه، مجوز رئیس جمهور را کسب کند.طبق این گزارش، شرایط لازم برای حمله در سوریه علیه داعش بسیار سخت تر از شرایطی است که برای هدف قرار دادن این گروه تروریستی در عراق لازم بود.

 

کری: نبرد زمینی با داعش در سوریه بر عهده شورشیان میانهرو خواهد بود

وزیر خارجه آمریکا، در جلسه استماع کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از فتوای برخی مفتیان سعودی علیه داعش و تروریسم استقبال کردو تصویب طرح کمک به تروریستهای سوریه را به مجلس نمایندگان آمریکا تبریک گفت و اظهار داشت: داعش باید شکست بخورد!وی ضمن اشاره به راهبرد آمریکا علیه داعش اظهار داشت که وظیفه حمله زمینی به داعش در سوریه بر عهده شورشیان میانهروی سوری خواهد بود.

 

اولاند: علیه داعش در سوریه اقدامی نمیکنیم که به نفع بشار اسد تمام شود

رئیسجمهور فرانسه روز پنجشنبه در اظهاراتی اعلام کرد: «فرانسه تصمیم دارد بمنظور مبارزه با عناصر داعش در عراق «حمایت هوایی» انجام دهد و این حمایت تنها به مرزهای این کشور محدود خواهد شد و ما تصمیمی برای حمایت زمینی و اعزام نیروی زمینی نداریم.» وی افزود: «من طی جلسه شورای دفاعی کشور تصمیم گرفتم که با درخواست مقامات عراقی برای حمایت هوایی از اقدام علیه داعش موافقت کنم اما فراتر نخواهیم رفت».

 

مخالفت اخوان المسلمین سوریه با مداخله مستقیم آمریکا در این کشور

رهبر گروه اخوانالمسلمین سوریه مخالفت این گروه با مداخله مستقیم ائتلاف بینالمللی علیه داعش در سوریه را اعلام کرد.الشفقه تروریستهای تحت امرش را انقلابیون نامید و گفت: آنچه لازم داریم از آمریکا، رفع محاصره بر انقلابیون سوریه و دادن سلاحهای تعیین کننده است.وی تروریستهای مخالف داعش را میانهرو خواند و گفت: اگر این نوع سلاحها به دست مبارزان میانهرو برسد، مردم میتوانند از نظام سوریه و گروهک داعش خلاص شوند.

 

عراق

 

جنگندههای فرانسوی برای اولین بار مواضع داعش را هدف قرار دادند

جنگندههای فرانسوی ساعت 9:40 صبح پنجشنبه به وقت عراق، با مشارکت در جنگ علیه داعش برای اولین بار مواضع داعش در این کشور را هدف قرار دادند.بر اساس بیانیه منتشره از سوی کاخ ریاست جمهوری فرانسه جنگندههای رافائل امروز برای نخستین بار انبار لجستیکی گروه تروریستی داعش در شمال شرق عراق را هدف حملات خود قرار دادند و هدف خود را بطور کامل منهدم کردند.

 

داعش آب آشامیدنی 800 هزار نفر را قطع کرد

داعش رودخانه «خریسان» در شمال شرق بعقوبه را که آب آشامیدنی 800 هزار نفر در استان دیالی تامین میکند را بستند.مقامات محلی اعلام کردند که 48 ساعت قطع شدن آب رودخانه خریسان میتواند به فاجعه انسانی ختم شود، خواستار دخالت فوری دولت برای پایان دادن این مسئله شدند.

 

علاوی: تنها حمله هوایی به داعش منجر به نابودی آن نمیشود

معاون رئیس جمهور عراق اعلام کرد که پایه و اساس امنیت عراق منافع ملی کشور است و بدون آن امنیت تحقق نمییابد.نخستوزیر اسبق عراق افزود: در حال تهیه طرحی بر اساس منافع ملی کشور هستیم و من مامور به تدوین و تنظیم آن هستم.«ایاد علاوی» گفته که تنها حملات هوایی به گروه تروریستی داعش کافی نیست و منجر به نابودی آن نمیشود.

 

هشدار مرجعیت نسبت به نقض استقلال عراق به بهانه مبارزه به داعش

شیخ «عبدالمهدی کربلایی» نماینده آیت الله «سید علی سیستانی» مرجع شیعیان عراق در خطبههای نماز جمعه امروز کربلای معلی نسبت به نقض استقلال عراق به بهانه مبارزه به داعش هشدار داد .کربلایی همچنین نیروهای امنیتی را به پاسداری از شهرهای مقدس و مناطق مسکونی دعوت کرد و تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق نباید توان خود را تنها به مناطق درگیری اختصاص دهند. 

 

اعزام نیروهای آلمانی به عراق به تعویق افتاد

آلمان که پیش از این اعلام کرده بود که با تسلیحات و نیروی نظامی از کردهای عراق در مبارزه برابر داعش حمایت خواهد کرد و با 6 نیرو، کردها را آموزش خواهد داد در آخرین موضعگیری در این زمینه افزود که پرواز نیروهای آلمانی به دلیل مشکلات فنی به تعویق افتاده است.

 

استمداد بارزانی از جامعه جهانی برای کمک به مردم کوبانی در مقابل کشتار داعش

رئیس منطقه کردستان با انتشار بیانیهای کمک جامعه جهانی در منطقه «کوبانی» برای جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی به دست تروریستهای داعش را خواستار شد.منطقه «کوبانی» در شمال سوریه قرار دارد و مردم این منطقه مدتهاست که در محاصره تروریستهای داعش قرار دارند.

 

عراقیها در بغداد تظاهرات ضد آمریکایی برگزار میکنند

عراقیها امروز شنبه تصمیم دارند در پاسخ به ندای «مقتدا صدر»، رهبر جریان صدر برای برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی در عراق تظاهرات برگزار کنند.این تظاهرات در رد دخالت آمریکا در عراق و در محکومیت ائتلاف به اصلاح بینالمللی علیه داعش در عراق و سوریه که تحت مدیریت ایالات متحده صورت می گیرد، در بغداد برگزار میشود تا مردم خشم و انزجار خود از آمریکا را نشان دادند.رهبر جریان صدر عراق در بیانیهای ضمن محکومیت این تصمیم آمریکا و همپیمانان آن گفت: از مردم عراق می خواهم که برای محکومیت این اشغالگری به خیابان های بیایند و دست به تظاهرات بزنند.

 

عراق خواستار تسریع جنگ علیه داعش شد

نخستوزیر عراق پنجشنبه با صدراعظم آلمان، تلفنی گفتوگو و مسائل کشورش بخصوص مبارزه با داعش را بررسی کرد.العبادی در این گفتوگو خواستار عدم تاخیر در مبارزه با داعش و رفع موانع بروکراتیک در سر راه گروه موسوم به «ائتلاف بینالمللی» (برای مبارزه با داعش) شد.

 

یمن

 

درگیریهای شدید در یمن و پیشروی انقلابیون در قلب پایتخت

مردم یمن درحالی خود را برای شرکت در نماز جمعه به دعوت «سید عبدالملک الحوثی» رئیس جنبش انصار الله آماده کرده بودند که از جمعه مرحله جدیدی از تشدید عملیات انقلابی آغاز میشود.انقلابیون یمنی کنترل مرکز نظامی «تبة صادق» را بدست گرفته و به سمت دانشگاه «الایمان» پیشروی کردند.درگیریهای صورت گرفته اطراف دانشگاه «الایمان» به بسته شدن خیابان «الستین» صنعا منجر شد. این خیابان استراتژیک به منزل رئیس جمهور یمن منتهی میشود و شمار زیادی تانک در این خیابان مستقر شدهاند.

 

«انصار الله» یمن حمله به سازمانهای دولتی را رد کرد

«علی القحوم» عضو دفتر اطلاع رسانی جنبش انصار الله یمن در گفتوگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی «الیمن» تاکید کرد که این جنبش آغاز کننده تیراندازی به سمت مقر تلویزیون نبود بلکه لشکر مستقر در آنجا به سمت هر کسی که از آنجا عبور میکرد تیراندازی کرد. این تیراندازیها هفت زخمی برجای گذاشتند.القحوم افزود: ما با یکی از فرماندهان نظامی مسئول تماس برقرار کردیم و تاکید کرد که تحولات از دستش خارج شده است. فرماندهی لشکر مستقر در اطراف مقر تلویزیون افسری به نام «الصوملی» را به منطقه عملیات اعزام کرده و این افسر اوضاع را در آنجا منفجر کرده است.

 

تعویق پروازهای خارجی به صنعا به دلیل اوضاع امنیتی یمن

روابط عمومی شرکت خطوط هواپیمایی یمن جمعه در بیانیهای اعلام کرد که شرکتهای هواپیمایی عربی و خارجی پروازهای خود به سمت صنعا را به دلیل ناآرامیها در پایتخت یمن به تعویق انداختند.در این بیانیه آمده است که تعویق پروازها از شب گذشته وارد مرحله اجرا شد و دست کم به مدت 24 ساعت ادامه خواهد داشت.


تظاهرات هزاران یمنی در رد دخالتهای خارجی

هزاران یمنی جمعه در اعتراض به دخالتهای خارجی در امور داخلی این کشور تظاهرات کردند.این تظاهرات ضد دولتی هو اکنون از مرکز صنعا تا خیابان منتهی به فرودگاه صنعا برگزار شد.

 

کمکهای مردمی یمن برای تحصن کنندگان در پایتخت

دهها خودروی حامل کمکهای مردمی از قبائل مختلف یمن برای تحصن کنندگان در صنعا پایتخت این کشور ارسال شده است.مردم یمن از تاریخ 28 مرداد 93 در پی فراخوان عبدالملک الحوثی رهبر حوثیهای یمن و در اعتراض به ناکارآمدی دولت و فساد و بیکاری، به سوی صنعا پایتخت این کشور راهی شدهاند.


دولت یمن خدمات اینترنت و تلفن را قطع کرد

با بالا گرفتن تنشها در صنعا و ناآرامیهای این کشور و درگیریهای خونین بین نیروهای ارتش و مخالفان دولت، مسئولان یمنی خدمات تلفن و اینترنت را در پایتخت این کشور قطع کردند.ارتباطات پس از درگیریهای پنجشنبه بین دو طرف در شمال غربی پایتخت یمن قطع شد.

 

توافق انصارالله با دولت یمن برای پایان درگیریها در پایتخت

گروه انصارالله یمن با دولت این کشور برای پایان درگیریها در «صنعاء» به توافق رسیده است.از صبح جمعه درگیریهای زیادی بین انقلابیون تحصن کننده در پایتخت یمن با نیروهای امنیتی رخ داده است.

 

پخش برنامههای شبکههای تلویزیونی دولتی یمن قطع شد

در پی شلیک خمپاره به ساختمان رادیو و تلویزیون، پخش برنامههای تلویزیون دولتی یمن قطع شد.خبرگزاری «رویترز» و برخی از رسانههای غربی با انتشار گزارشی مغرضانه درباره تحولات یمن اعلام کرد که معترضان و مخالفان یمنی به سمت ساختمان رادیو و تلویزیون تیراندازی کردند و آن را هدف حملات خمپارهای قرار دادند.

 

نماینده سازمان ملل خواستار آتشبس در یمن شد

نماینده سازمان ملل در یمن درپی درگیریهای 24 ساعت اخیر در این کشور خواستار توقف خشونتها و آتشبس میان دو طرف شد.طی درگیریهای جمعه 120 نفر جان خودشان را از دست دادند.درگیریها زمانی آغاز شد که نیروهای ارتش به همراه تعدادی از شبه نظامیان تکفیری به سوی مخالفان و الحوثیها حمله کردند.

 

شب خونین در یمن همزمان با هشدار سفیر آمریکا به معترضان

رسانههای یمنی از درگیریهای شدید چهارشنبهشب در جنوب پایتخت یمن خبر دادند و اعلام کردند که نیروهای ذخیره ارتش یمن در منطقه «السواد» پس از اجرای حملاتی، کنترل اوضاع را در دست گرفتند.منابع خبری در یمن اعلام کردند که ارتش یمن از تیپ 48 نیروی ذخیره خود برای حمله به مواضع معترضان و جنبش انصارالله استفاده کرده است.

 

لبنان


وزیر کشور لبنان با همتای روس خود دیدار کرد

وزیر کشور لبنان که از روز گذشته طی سفری رسمی به روسیه سفر کرده است، با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه کشور میزبان دیدار و درباره تحولات منطقهای و همکاریهای دوجانبه گفتوگو کرد.

 

مسکو:از لبنان در مقابل نفوذ تروریستها حمایت میکنیم

معاون وزیر خارجه روسیه جمعه در دیدار با «نوهاد مشنوک» وزیر کشور لبنان در مسکو بر عزم کشورش در حمایت از بیروت در مسیر مبارزه با تروریسم تأکید کرد.وزارت خارجه روسیه در بیانیهای، ضمن اعلام همبستگی با لبنان در رویارویی با چالش تروریسم بینالملل، از ارسال کمکهای لازم در مسیر مبارزه با تروریست با بیروت خبر داد.

 

5 کشته و زخمی در حمله مسلحانه به گشتی ارتش لبنان

حمله افراد مسلح به یک گشتی ارتش لبنان در ارتفاعات منطقه مرزی «عرسال»، دو کشته و سه زخمی برجای گذاشت.افراد مسلح یک گشتی ارتش لبنان را در منطقه واقع بین «المصیده» و ««وادی حمید» با خمپاره هدف قرار دادند که در جریان آن دو تن از نیروهای ارتش کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

 

موضع حمایتی حزبالله از نامزدی «عون» برای ریاست جمهوری لبنان ثابت است

منابع پارلمانی نزدیک به حزبالله در لبنان اعلام کردند که موضع این حزب در حمایت از «میشل عون» رئیس حزب «جریان آزاد ملی» لبنان، تغییر نخواهد کرد.این منابع گفتند: موضع حزبالله در تأیید نامزدی رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست میشل عون برای ریاست جمهوری (لبنان) موضعی ثابت است.

 

سرزمینهای اشغالی

 

نگرانی جدی صهیونیستها از رشد فزاینده محبوبیت مقاومت در کرانه باختری

کانال یک تلویزیون رژیم صهیونیستی پس از رشد چشمگیر محبوبیت مقاومت در کرانه باختری، امروز پنجشنبه خواستار تحقیق در این امر شد.بر اساس گزارش کانال یک، «افرایم هالیوی» رئیس اسبق موساد (سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی) از سازمانهای امنیتی این رژیم درخواست کرده رشد تایید مقاومت در کرانه باختری پس از عملیات موسوم به «السور الواقی:دیوار بازدارنده» (10 سال پیش) در این منطقه را بررسی و تحلیل کنند.

 

افسر صهیونیست: اسرائیل جزء اهداف داعش نیست

یک افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیلی روز چهارشنبه (دیروز) در جمع تعدادی از خبرنگاران نظامی اسرائیلی اعلام کرد که داعش قدرتهای اقتصادی و نظامی خود را افزایش میدهد اما با این حال قصدی برای هدف قرار دادن اسرائیل ندارد.این افسر اسرائیلی گفت که اسرائیل گزارشهای اطلاعاتی در اختیار ائتلاف تشکیل شده علیه داعش قرار میدهد و اعلام کرد که داعش روزانه 6 میلیون دلار از فروش نفت به دست میآورد و به حدود نیمی از ذخیره گاز طبیعی سوریه دسترسی پیدا کرده است.

 

توافق قاهره و توافق آشتی فتح و حماس برنامهریزی اجرایی ندارد

رئیس دولت توافق ملی فلسطین، گروههای فلسطینی امضا کننده توافق «شاطئ» (توافق آشتی میان فتح و حماس) را سرزنش کرد که چرا یک برنامه اجرایی و زمانی برای اجرای توافق مشخص نکردهاند.وی در ادامه تاکید کرد که توافق شاطئ و قاهره هر دو شکلی هستند و موردی با آنها قابل تطبیق نیست.

 

ترمیم تونلهای غزه آغاز شده است

«محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در کنفرانسی خبری، پیروزی غزه در جنگ اخیر با رژیم صهیونیستی را راهبردی خواند، و با بیان اینکه حماس کار ترمیم تونلها در غزه را آغاز کرده است، گفت که اگر مدل مقاومت غزه در کرانه باختری اجرا شود، آنگاه فلسطین به آزادی قدس نزدیکتر خواهد شد.الزهار گفت: حماس بازسازی تونلهای مقاومت در غزه پس از حمله اخیر رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است و مانعی برای ترمیم توانایی مقاومت جهت هر درگیری در آینده وجود ندارد.

 

هاآرتص: هر دو سال یکبار جنگ، اسرائیل را تضعیف می کند

مسئولان اسرائیلی نسبت به استفاده بیش از حد از نیروهای ذخیره و مهمات در خلال جنگها و بالارفتن میزان هزینههای ارتش از این طریق هشدار دادند.همچنین به گزارش روزنامه «هآارتص» اسرائیل، ارتش خسارتهای جنگ اخیر غزه را 8.6 میلیارد شکل، تخمین زده که بودجه امنیتی رژیم صهیونیستی را به 11 میلیارد شکل رسانده است.«هارئیل» کارشناس مسائل استراتژیک در گفتوگو با هآارتص گفت: در جنگ 33 روزه لبنان 170 موشک به سمت مناطقی که گمان میرفت موشکهای حزبالله از آنجا شلیک شده اند، پرتاب شد در حالی که حتی یک نفر از افراد حزبالله یا تأسیسات آنها آسیبی ندید.

 

درگیریهای شدید فلسطینیان و نظامیان صهیونیست در اردوگاه عزالدین القسام

صبح جمعه درگیریهای شدیدی میان فلسطینیان و نظامیان صهیونیست در منطقه «یعبد» در جنوب جنین واقع در شمال کرانه باختری رخ داد.منابع محلی شهر جنین اعلام کردند که نظامیان صهیونیست برای متفرق کردن معترضان از گازهای اشک آور و بمب های صوتی بویژه در منطقه «الملول» و بخش جنوبی منطقه «یعبد» استفاده کردند.به گفته این منابع محلی، درگیری فلسطینیان و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه چند روزی است که در پی مجازات گروهی از فلسطینیان آغاز شد و هنوز ادامه دارد.

انتهای پیام/ز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار