حجت‌الاسلام قمرزاده پیشنهاد داد؛

ایجاد بوستان‌های قرآنی ویژه اقشار مختلف

مسئول پژوهش‌های خاص و نشست‌های قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، ایجاد پارک‌های قرآنی ویژه اقشار مختلف مردم را از جمله راه‌کار‌های ایجاد تحول فعالیت‌های قرآنی در سال ۹۷ برشمرد.
کد خبر: ۲۸۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ - 26March 2018

ایجاد بوستان‌های قرآنی ویژه اقشار مختلفبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمرزاده» مسئول پژوهش‌های خاص و نشست‌های قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با تبریک سال جدید اظهار داشت: در دعای تحویل سال، مقلب‌القلوب بودن، مدبر و محول بودن خداوند در کنار هم آمده و هر سه این صفت، بر یک مسئله محوری یعنی دگرگونی تاکید دارد.

وی افزود: خداوند غایت فاعلی در هدایت انسان است، بنابراین تحول عمیق در قلب و روح ما مستلزم و نیازمند تحول در اراده و اعمال ما هست و خداوند با اراده تحول ایجاد می‌کند.

این قرآن‌پژوه با اشاره به ضرورت گام برداشتن فعالان قرآنی در مسیر احسن‌الحال به برخی مشکلات در فضای فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و افزود: اگر می‌خواهیم به احسن الحال در فعالیت‌های قرآنی دست یابیم، مستلزم این است که بازخوانی مجددی در برخی فعالیت‌ها داشته باشیم و برخی را تقویت کرده و برخی را کنار بگذاریم و این تقویت و توقف در سه مرحله یعنی تحول در حوزه نگرش، کردار و اعمال و آرمان‌ها و آمال باید رخ دهد.

وی با اشاره به ضرورت تحول افکاری با بیان اینکه قرآن، اولین منبع در تمامی شئونات یک فرد مسلمان است و باید به صورت حقیقی کلمه در جایگاه اصلی خود بنشیند اظهار کرد: الان جلسات قرآنی وجود دارد و کارهایی انجام می‌دهیم که خوب است، ولی در حقیقت کلمه آیا قرآن در برنامه‌ریزی‌‌های ما جایگاه خود را دارد؟ البته پیش فرض‌های ما این است که قرآن به عنوان منبع در کارهای ما مطرح است، ولی واقعا در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور و حتی در کلان برنامه‌های قرآنی هم این مسئله در جایگاه حقیقی خود نیست.

قمرزاده با اشاره به تحول کرداری تصریح کرد: اولین گام در تحول در فعالیت‌های قرآنی کشور و حرکت به سمت احسن‌الحال تحول در مدیریت کارهای قرآنی است؛ متولیان قرآنی کشور یکسری کارهای ارزشمند و قابل تقدیر دارند، ولی باید شاخصه‌های آن متحول شود.

وی ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی کشور در شرایط کنونی، قرائت‌محور است تا محتوا محور و در سال جدید باید محتوا محوری را در کنار بعد قرائت، تقویت کنیم.

مسئول پژوهش‌های خاص و نشست‌های قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر پرهیز از فعالیت‌های زودبازده کم اثر و رویکرد به فعالیت‌های پر اثر ولو دیربازده تاکید کرد و ادامه داد: این کار نیازمند آن است که متولیان قرآنی با شجاعت زیربار این مسئله بروند و هزینه آن را هم پرداخت کنند.

وی افزود: اصلاح سیاست‌گذاری‌ها یکی دیگر از گام‌های لازم برای ایجاد تحول در فعالیت‌های قرآنی در سال جدید است؛ فعالیت‌های کنونی گاهی متضاد، متناقض و موازی است در حالی که باید متمرکز شوند، موازی کاری‌ها حذف و تناقضات کنار گذاشته شوند.

تخصصی‌شدن آموزش قرآن

قمرزاده اظهار کرد: یکی از گام‌های تحول به سمت احسن‌الحال در برنامه‌های قرآنی باید در عرصه آموزشی رخ دهد؛ مراکز آموزشی قرآن باید تخصص محور شوند و متناسب با نیازهای روز محتوا و فنون قرآنی ارائه شوند.

وی ادامه داد: خلا روشی یکی از مهمترین نقائص این مراکز است؛ قرآن کریم منبع است که روش‌ها و متدهای مختلفی را ارائه می‌دهد، اما این روش‌ها و خلاها کمتر در پژوهش‌ها و فعالیت‌های قرآنی ما مورد توجه محققان و مورد سؤال آنان است؛ مثلا اینکه پیامبر(ص)، قومی را که بویی از حجاب و حیاء و اخلاق نبرده بودند به قومی تبدیل کرد که تمدن‌ساز شده و بر تمدن‌های موجود غلبه کردند.

این قرآن‌پژوه بر لزوم نخبه‌پروری در مراکز قرآنی تاکید و عنوان کرد: به‌روزرسانی سرفصل‌های دروس آموزشی یکی از ضروریات است، زیرا هنوز این سرفصل‌ها مربوط به ۲۰ سال قبل است و باید در این عرصه تحول جدی ایجاد شود.

قمرزاده اظهار کرد: یکی دیگر از کارهایی که مقدمه تحول در احوال فعالیت‌های قرآنی است، پرداختن غیر مستقیم به ترویج معارف قرآن به جای شرایط فعلی است؛ الان مشکل برخی شبکه‌های قرآنی، جذب مخاطب است زیرا می‌خواهد به صورت مستقیم معارف قرآن را به مخاطب ارائه دهد و تجربه نشان داده که این روش کمتر موفق است؛ بنابر این معتقدم به جای شبکه‌های مستقل قرآنی باید معارف قرآن به صورت غیر مستقیم در قالب فیلم و سریال و ... و به صورت پوششی در برنامه‌های مختلف شبکه‌های دیگر منتقل شود.

این محقق و قرآن پژوه تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید در سال ۹۷ مورد توجه قرار گیرد این است که مخاطبان برنامه‌های قرآنی کمتر به سمت خواندن کتاب تمایل نشان می‌دهند، بنابر این باید تولیدات را دیجیتالی کنیم و یا در قالب‌های مختلف فنی و هنری مثلا کتاب‌های صوتی و ... عرضه کنیم.

وی افزود: ایجاد پارک‌ها و مراکز قرآنی مختص همه اقشار مردم یکی دیگر از راه‌کارها برای ایجاد تحول در امور قرآنی و ایجاد احسن الحال در این امور است همچنین معتقدم که مشاوره‌های تخصصی قرآنی نیز باید افزایش یابد.

این محقق با اشاره به لزوم حرکت به سمت آرمان‌های قرآنی اظهار کرد: زمانی ما به آرمان مطلوب قرآنی خواهیم رسید که همه لحظات و تفریح و شادی و غم و اندوه و برنامه زندگی ما مبتنی بر قرآن کریم باشد و رنگ و بوی الهی به خود بگیرد.

منبع: ایکنا

نظر شما
پربیننده ها