فیلم‌های پرتره؛ نبض تپنده‌ی سینمای دفاع مقدس

سینمای پرتره در حوزه دفاع مقدس نیازمند حمایت معنوی نهادها، ارگان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس هستند تا به عنوان مرجعی مطمئن، سلامت آثار تولید شده را تضمین کند.
کد خبر: ۷۸۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۴ - ۰۳:۵۸ - 19October 2025

گروه فرهنگ دفاع‌پرس- رسول حسنی ولاشجردی؛ سینمای دفاع مقدس از بدو پیدایش تا امروز سال‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و در طی پنج دهه آثار شاخصی تولید و روانه پرده نقره‌ای سینما شده است که برخی از آنها مانند «آژانس شیشه‌ای» جریان ساز نیز بوده‌اند. 

فیلم پرتره، ضرورتی در حوزه سینمای دفاع مقدس

زمانی فیلمسازانی وارد عرصه سینمای دفاع مقدس شدند که خود یا رزمنده بودند یا حداقل برای ساخت فیلم وارد مناطق جنگی شدند، اما امروز آن دسته از فیلمسازان جای خود را به جوانانی دادند که متعلق به نسل بعد از جنگ تحمیلی بودند. این اتفاق نه تنها سینمای دفاع مقدس را از مسیر خود خارج نکرد که نوع نگاه تازه‌ای به به مسئله جنگ تحمیلی داشتند و گفتمان تازه‌ای را ایجاد کردند. موچ جدید سینمای پرتره یا شخصیت نگار که پیش از این در آثار مستند تجربه شده بود در سینمای داستانی نیز نمود پیدا کرد. فیلم‌های «اسفند»، ساخته «دانش اقباشاوی»، «منصور» ساخته «سیاووش سرمدی»، «غریب» ساخته «محمدحسین لطیفی»، «موقعیت مهدی» ساخته «کامران حجازی‌فر»، «مجنون» ساخته «مهدی شامحمدی»، «اشک هور» ساخته «مهدی جعفری» تنها چند نمونه از این دست آثار است. 

هر چند سینمای پرتره ضرورنی اجتناب ناپذیر در حوزه سینمای دفاع مقدس است، اما ممکن است در دراز مدت آسیب‌هایی نیز به همراه داشته باشد. اقبال عموم مخاطبان از این این نوع سینما می‌تواند تبی را ایجاد کند که فیلمسازان دیگر بدون دانش و تحقیق و تسلط بر تاریخ دفاع مقدس دست به تولید اثر بزنند که اثربخش نباشد، از همین ابتدای راه باید مشی مشخصی در نظر گرفته شود تا هر فیلمسازی که قصد دارد داستان یکی از قهرمانان جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد ضابطه‌مند وارد عرصه شود.

بر همین اساس نهادها، ارگان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس نظیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان مرجعی مطمئن می‌تواند نقشی مهم در این فضا ایفا کند. البته این نقش باید در حطیه نظارتی محدود شود و در جریان تولید، نوع داستان و سبک و سیاق فیلمساز ورود نکند، در این صورت است که می‌توان به آینده سینمای پرتره امیدوار شد و از طرفی از خطر تحریف دفاع مقدس بر حذر بود.  یکی از مشکلات سینمای پرتره آن است که منتقدان، بینندگان و مهمتر از رزمندگان با دیده تردید با آن نگاه می‌کنند و حتی ممکن است باعث ایجاد سوءتفاهم نیز شود. وجود مراکز صاحب صلاحیت در حوزه دفاع مقدس علاوه بر حمایت معنوی از سازندگان آثار سینمایی می‌تواند سلامت فیلم تولید شده را تضمین کند و از این رهگذر مانع ایجاد شبهات احتمالی شود. 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار