به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، حجتالاسلام مسعود عالی، امشب در جشن مبعث پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: مقام پیامبر و عظمت وجودی ایشان به قدری بوده که اگر خداوند ایشان را خلق نمیکرد، هیچ انسان دیگری ظرفیت دریافت پیام الهی را نداشت و قرآن کریم برای همیشه ناگفته میماند.
وی با بیان سخن حضرت محمد (ص) به امیرالمومنین (ع)، تصریح کرد: ایشان به حضرت علی (ع) فرمود علی جان! خدا را کسی نشناخت جز من و تو، تو را کسی نشناخت جز من و خدا و مرا کسی نشناخت جر تو و خدا! این سخن حکایت از مقام والای ایشان دارد؛ حتی نام پیامبر هم شان خاصی دارد و در روایات داریم که خداوند حیا دارد از این که فرد هم نام پیامبر را در روز قیامت عذاب کند و ما هم باید حرمت این نام را بسیار نگه داریم و اگر نام حضرت را داریم بیشتر رعایت کنیم.
عالی با بیان حرمتهای دیگر پیامبر خاتم (ص)، افزود: از امام صادق (ع) نقل شده که خانه یا مجلسی که در آن، کسی نام پیامبر را دارد، برکت و حرمت دارد؛ توصیه شده است که اگر پسری در خانهای به دنیا آمد تا هفت روز، او را محمد صدا بزنید و دختر را فاطمه، همین طور سفارش شده که هرگاه گلی را بو می کنید صلوات بفرستید.
عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به خاصیت نجاتبخش صلوات از گناهان، بیان کرد: به نقل ائمه اطهار (ع) صلوات، ورود به محیط نور و رحمت است؛ باطن و روح تمام گناهان خروج از ولایت اهل بیت و ورود به ولایت شیطان است و امامان ما گفتند که هنگام ارتکاب به فحشا، ایمان در وجود شخص نیست.
وی افزود: گناه، نقطه سیاهی در روح فرد ایجاد می کند، در ادامه عمل گناهکار از ولایت اهل بیت (ع) خارج است، اما ذات او نه! در واقع مثل الماسی که در لجن بیافتد.
عالی با نقل روایات دیگر، گفت: در صورت تکرار زیاد گناه، از کشتی ولایت اهل بیت به پایین پرت می شویم؛ صلوات شست و شوی این تاریکی گناه است، ورود به محیط ولایت اهل بیت است؛ به ازای هر صلواتی که ما میفرستیم، خداوند و ملائکه نیز هزار صلوات هم صدای ما میفرستند.
وی با بیان این که سایر پیامبران نیز کلام وحیانی را از پیامبر خاتم (ص) دریافت کردهاند، افزود: از لحاظ خلقت روحانی و غیر جسمانی، پس از ایشان بود که سایر پیامبران خلق شدند و دریافتکننده بخشی از این پیام عظیم الهی از سوی پیامبر اکرم شدند؛ انبیاء الهی توحید و بندگی را از ایشان آموختند و همگی شاگردان پیامبر هستند.
عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به آیهای از قرآن که بر برانگیختن پیامبر اسلام از میان اُمیین یا بیسوادها تاکید دارد، خاطرنشان کرد: مقصود از این آیه بیسواد دانستن تمام جامعه بشری است! خداوند همه را حتی پیامبران دیگر را بیسواد و در واقع فاقد علم الهام شده بر پیامبر خاتم خود میداند و از این جهت همه را بیسواد میداند؛ باید سفرنامه معراج را بخوانیم تا پیامبر را بشناسیم.
وی با شرح معراج حضرت رسول (ص) بیان داشت: ایشان در ابتدا به عالم ملکوت که پیامبران و ملائکه در آن هستند، وارد شدند؛ از آن جا به بعد را کسی نرفته بود و جبرئیل هم نمیتوانست با ایشان همراه شود، از اینجا صحبتهای خداوند و پیامبر بدون واسطه بود، خداوند ساختار عالم را بر پیامبر نمایان کرد؛ ایشان ملائکه خاصی را دیدند، مانند ملک باران که شمار قطرات باران را از ابتدای خلقت در دست داشت و به پیامبر عرض کرد: تنها از محاسبه ثواب صلواتی که جمعی از محبان تو با شنیدن نامت میفرستند، عاجز هستم!
عالی با بیان این مطلب که پیامبر در معراج بود که نور وجودی حضرت فاطمه (س) را دیدند و آن را در وجود خود دریافت کردند، گفت: شاید این نکته بدین معنا باشد که نور حضرت فاطمه (س) در ظرف وجودی انبیاء الهی نمیگنجید و در معراج به طور مستقیم بر پیامبر اسلام وارد شد.
وی همچنین بر معرفی جایگاه امیرالمومنین (ع) در سخنان بیواسطه پیامبر با خداوند، اشاره داشت و افزود: ایشان 120 بار به معراج رفتند و میفرمایند بیشترین چیزی که به من تاکید شد ولایت علی (ع) بود، خداوند با صدای علی (ع) در معراج با من حرف زد و فرمود در زوایای قلب تو گشتم و دیدم با کسی به اندازه علی انس نداری، پس با صدای او با تو حرف زدم.
عالی با ذکر احادیث دیگر در مورد اختصاص داشتن لقب امیرالمومنین به شخص حضرت علی (ع)، تصریح کرد: امام صادق علیهالسلام فرمودند خداوند میفرماید لقب امیرالمومنین را به احدی پیش و پس از او ندادم! به همین موجب هیچ یک از ائمه، نام امیرالمومنین را برای خود مجاز نمیدانستند و امام صادق علیهالسلام در مورد این لقب اختصاصی امام علی (ع) فرمود کسی جز کافران این نام را بر خود نگذاشتند.
منبع: فارس