سیدعلی سرابی مطرح کرد؛

چرخه آموزش، ارزیابی و ارتقای قاریان و مدرسان قرآن تکمیل می‌شود

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: سعی‌مان بر این است که چرخه آموزش، ارزیابی و ارتقاء را در شورای عالی قرآن کامل کنیم.
کد خبر: ۲۸۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷ - 18April 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری آغاز هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم صبح امروز باحضور «سیدعلی سرابی» قائم مقام شورای عالی قرآن و دبیر شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم برگزار شد.

سرابی در این نشست با اشاره به اینکه شناختن جایگاه، حد و اندازه فنی عناصر جامعه قرآنی یکی از شرط‌های توسعه جامعه قرآنی بود، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در اوایل دهه ۷۰ خواستار تعیین جایگاه قاری قرآن شدند و از همان زمان طرح‌هایی برای ارزیابی قاریان مطرح شد که در نهایت با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع، سطح‌بندی حافظان و قاریان در دهه ۸۰ محقق شد.

وی با اشاره به اینکه طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در اواخر دهه ۸۰ به تصویب شورای قرآنی رسید، گفت: یکی از اهداف ارزیابی، تبیین و شفاف سازی مسیر رشد و ارتقای قاریان ومدرسان قرآن است.

سرابی با اشاره به اینکه تبیین این مسیر یکی از مهم‌ترین اهداف ارزیابی است، خاطرنشان کرد: تا قبل از طرح ارزیابی تنها مسیر شناخت رتبه قاریان نتایج مسابقات مختلف قرآنی کشور بود و برترین عنوان در میان این عناوین هم قاری بین‌المللی بود.

قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه این روش غیرکارشناسی و غیرفنی است، افزود: جامعه قرآنی از این شیوه رنج می‌برد بسیاری از قاریان توانمند در مسابقات شرکت نمی‌کردند و یا در صورت شرکت توفیقی برایشان حاصل نمی‌شد.

سرابی با اشاره به اینکه ارزیابی قاریان به صورت دقیق و شفاف توانمندی‌ آنها را در بخش‌های مختلف مشخص می‌کند، گفت: در ارزیابی دیگر یک تلاوت ملاک شناخت توانمندی افراد نیست و به همین دلیل این روش مورد توجه قاریان قرار گرفت.

سیدعلی سرابی اهداف مسابقات قرآن را که بیش از هر چیز تبلیغی و ترویجی است منافی با ارزیابی کامل قاریان دانست و گفت: با توجه به اینکه ارزیابی جامع و کامل قاریان در مسابقات قرآن با چالش‌های مختلف روبروست و توقعات جامعه قرآنی را نیز برآورده نمی‌کند، خواسته جامعه قرآنی این است که طرح ارزیابی نقش پررنگ‌تری را نسبت به مسابقات ایفا کند چرا که روند آن یک سال به طول می‌انجامد و توانمندی قاریان به خوبی در آن سنجیده می‌شود.

قائم مقام شورای عالی قرآن دوره‌های ارتقاء و اقراء را حلقه‌های مکمل ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم دانست و افزود: سعی‌مان بر این است که چرخه آموزش، ارزیابی و ارتقاء را در شورای عالی قرآن کامل کنیم و امیدواریم در این راه از امکانات نهادهای عضو شورای ارزیابی بهره‌مند باشیم.

وی ساماندهی کرسی‌های آموزشی به سمت آموزش‌های کارآمدتر و برتر را یکی دیگر از اهداف ارزیابی و دوره اقراء دانست و گفت: هر زمان که مطمئن شویم طیف وسیعی را آموزش و ارتقاء و مدارک لازم را به آنها داده‌ایم و اطمینان حاصل کنیم که آنها توان رفع تمام نیازهای آموزشی قرآن را دارند، می‌توانیم برای افرادی که مدارک لازم را ندارند محدودیت ایجاد کنیم.

سرابی از تصویب مزایای استخدامی برای قاریان و حافظان قرآن کریم در شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و در این باره افزود: این مصوبه به سازمان امور استخدامی و اداری کشور ابلاغ شده و امیدواریم طی ماه‌های آینده به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

وی عضویت در بنیاد ملی نخبگان، راهیابی به مراحل پایانی مسابقات سراسری قرآن بدون طی مراحل اولیه، معافیت از دارا بودن مدرک کارشناسی برای تاسیس موسسه قرآنی، اجازه تلاوت در رسانه ملی، راهیابی به عرصه داوری و قضاوت مسابقات قرآن، اعزام‌های تبلیغی به خارج از کشور و تحصیل نسبتا رایگان را از دیگر مزایای موجود برای دارندگان درجات مختلف ارزیابی قاریان اعلام کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار