به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پدرام پاک آئین مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت ارشاد در نشست هم اندیشی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با سردبیران و مدیران رسانه ها با اشاره به افتتاح خبرگزاری دفاع مقدس و سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، اظهار داشت: دفاع مقدس یک مقوله تاریخی نبوده و فقط در بخشی از تاریخ معاصر کشور اتفاق افتاده است.
پاک آیین ادامه داد: دوران دفاع مقدس مربوط به حال و آینده بوده و در وقایع اخیر نیز شاهد آن بوده ایم که آمریکا در پی یک جنگ تمام عیار با کشور است. در زمان جنگ نیز آمریکاییها وعده تصرف یک هفته ای ایران را به عراق داده بودند اما با رهبری پیامبر گونه حضرت امام، ایران مقاومت هشت ساله نمود و این موضوع هم در حالی اتفاق افتاد که کشورهای وابسته به نظام سلطه حتی سیم خاردار به ما نمی فروختند اما از ارتش عراق پشتیبانی میکردند.
وی افزود: اگر به آموزه های دفاع مقدس بنگریم بسیاری از ارزشهایی که در آن دوران وجود داشت می بایست به دوران فعلی منتقل شود.
مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت ارشاد با اشاره به نقش رسانه ها، ادامه داد: مهمترین نقش مطبوعات که امروز هم نقش موثری است و میتوان آن را در رسانهها احیا کرد گسترش روحیه امید و خودباوری نزد ملت ایران است.
پاک آیین تاکید کرد: مطبوعات در دوران دفاع مقدس از این نظر کارنامه درخشانی دارد. در سختترین گردنهها مطبوعات امید بخش و نشاط بخش ملت بودند و روحیه خود باوری را در ملت میدمیدند.
وی با اشاره به توطئه های دشمنان تصریح کرد: امروزه این توطئهها نه تنها کمتر نشده بلکه به دلیل گسترش هجمه و عزم و اراده نظام سلطه بیشتر هم شده است و همچنین از سایر عرصههای موجود مانند جنگ نرم هم این توطئهها گسترش پیدا کرده است.
مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت ارشاد با اشاره به کارهای بزرگی که مطبوعات میتوانند در مورد دفاع مقدس انجام دهند، انجام داد: یکی از کارهای بزرگی که مطبوعات باید انجام دهند این است که روزنامه نگاری دوران دفاع مقدس را بازیابی کرده و نیاز ما را به تبیین شاخصها برای مقابله با ترفندهای جدید نظام سلطه بیان کند.
پاک آیین با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ادامه داد: تمام تلاشها در هفته دفاع مقدس برای برگزاری رویکردهای مهم هفته انجام میشود و برنامههایی که بنیاد حفظ اثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، ارتش، سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح و سایر نهادهای مرتبط برگزار میکنند مثل مراسم تقدیر و تجلیل از رزمندگان و هنرمندانی که آثار مختلفی در زمینه دفاع مقدس خلق میکنند نباید به اولویت رسانه ها تبدیل شود.
وی تصریح کرد: در هر حوزه ای اعم از نظامی، دفاعی، اجتماعی، پیشرفت های علمی و سایر حوزههای علمی، فرهنگی، ادبی در زمینه دفاع مقدس باید تولید خبر شود و باید در راستای انتشار این اخبار دست به ابتکار زد.
همچنین در ادامه این نشست، برخی از مدیران رسانه ها به ارائه پیشنهاد درباره چگونگی ارتقاء عملکرد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و تعامل بهتر رسانهها با این مجموعه پرداختند.
در این جلسه، بررسی عملکرد، فارغ از در نظر گرفتن اندازه و حجم کمی، دمیده شدن روح جدید در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استانها و خارج شدن آنها از یکنواختی و تکرار، افزایش آمارهای تولیدات دفاع مقدس، تشکیل اتاق فکر برای افزایش کمی و کیفی تولیدات و منحصر نشدن برنامههای دفاع مقدس به یک هفته به عنوان برخی از پیشنهادات مدیران مطرح شد.
همچنین استفاده از ابزارهای جدید در تولیدات دفاع مقدس و تغییر روشها، تعریف مسیر کارشناسی شده برای دسترسی آسانتر به اهداف، تشکیل کمیته های تخصصی برای ارتباط بیشتر با رسانهها، تولید و پخش کلیپهای ماندگار، راهاندازی سینمای مخصوص دفاع مقدس با امکانات ویژه برای پخش فیلم های مربوط به این عرصه و تولید تقویم یا روزنگار برای علامت گذاری روزهای خاص و ثبت خاطرات شهدا ازدیگر پیشنهادات مدیران رسانه های حاضر در جلسه بود.
اعزام گروههای خبرنگاری در ایامی به غیر از راهیان نور به مناطق عملیاتی، تهیه گزارش از شیوه تفحص شهدا، پرداخت ویژه به قشر روحانیت در تبیین نقش اقشار و خارج کردن آن از حالت سمبلیک، استفاده از شیوهها و فضاهای جدید برای پاسخ به شبهات نسل امروز در زمینه دفاع مقدس، آموزش مهارتها و تاکتیکهای دفاع مقدس و پرداختن به بخشهایی از دفاع مقدس که در خاک عراق اتفاق افتاده از دیگر پیشنهاداتی بود که در این نشست مطرح شد.
گفتنی است در این نشست علاوه بر سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، کاوه اشتهاردی مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس و تعدادی از سردبیران، مدیران ارشد و خبرنگاران حضور داشتند که به بیان نظرات خود در خصوص دفاع مقدس پرداختند.