سفیر سابق آمریکا در آذربایجان:

اروپا برنامه خود درباره برجام را فعلاً فاش نمی‌کند

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که اروپا منتظر موضع نهایی ترامپ در مورد برجام است؛ لذا در حال حاضر گام‌های بعدی خود در مورد برجام را فاش نمی‌کند.
کد خبر: ۲۸۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷ - 30April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، دوره ای که «دونالد ترامپ» برای ایجاد تغییر در برجام اعلام کرده در حال سپری شدن است و در این میان واشنگتن فشار زیادی را بر اروپا وارد می کند تا بروکسل را مجبور به قبول خواسته های کاخ سفید کند.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی و اروپایی با زیرکی سعی در وارد کردن موضوع موشکی ایران در فرایند تصمیم گیری برای برجام دارند و این در حالی است که ایران صراحتا اعلام کرده این تغییرات را به هیچ وجه قبول نمی کند.

در همین راستا خبرنگار ما گفتگویی باپروفسور «ریچارد کوزلاریچ» استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا ترتیب داده که در ادامه می آید.

ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و بوسنی و هرزگوین ( ۱۹۹۷-۱۹۹۹) بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار رفع محدودیت زمانی برای فعالیت هسته ای ایران، بازرسی های نامحدود و مرتبط کردن برنامه موشکی ایران به برجام به عنوان تمام پیش شرطهای واشنگتن برای خارج نشدن از این توافق هسته ای است. آیا اروپا این شرایط را می پذیرد؟ واکنش ایران به آن چگونه خواهد بود؟

دقیقا نمی دانم که آیا اروپا این شرایط را خواهد پذیرفت یا خیر. نمی دانم ایران چه اقدامی انجام خواهد داد.

در طول ۳ ماه گذشته کشورهای اروپایی اقدامات زیادی را برای قانع کردن کنگره آمریکا و دولت این کشور با این موضوع که نمی توان در ویرانه های برجام به توافق بهتری با ایران رسید انجام داده است. آیا اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا قادر به رسیدن به توافقی در خصوص برجام به نحوی که خواسته های ترامپ را برآورده کند هستند؟ این توافق احتمالی چگونه خواهد بود؟

ماکرون رئیس جمهور فرانسه در طی سفر اخیر خود به واشنگتن موضع فرانسه (و تا حدودی موضع بقیه کشورهای اروپایی) را به روشنی بیان کرد و آن این است که امریکا باید در توافق هسته ای با ایران بماند. او بر این موضع در طی سخنرانی هایش هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا امریکا تاکید کرد. در حالی که شماری از اعضاء کنگره امریکا موافق ماندن آمریکا در برجام هستند، حزب اکثریت در کنگره که حزب جمهوریخواه است از موضع سخت گیرانه ترامپ علیه ایران حمایت می کند.

آیا کنگره آمریکا قادر به رسیدن به توافقی در خصوص برجام به نحوی که خواسته های ترامپ را برآورده کند است؟ این توافق احتمالی چگونه خواهد بود؟

باید گفت که کنگره امریکا به عنوان یک نهاد قانون گذاری دارای اعتبار قانونی جهت مذاکره در مورد توافقات بین المللی آمریکا نیست و این مسئولیت بر اساس قانون اساسی بر عهده قوه مجریه است. بنابراین کنگره نمی تواند در مذاکرات مربوط به برجام مشارکت داشته باشد.

جایگزین های اروپا در صورت خروج آمریکا از برجام چه خواهد بود؟

اگر آمریکا از برجام خارج شود وضعیت سرمایه گذاری در ایران بدتر می شود. در چنین شرایطی اروپا چه تضمین هایی می تواند به ایران بدهد؟ تا حدودی اروپایی ها منتظر موضع نهایی ترامپ در قبال برجام هستند. رئیس جمهور ترامپ فردی غیر قابل پیش بینی است لذا اتحادیه اروپا در حال حاضر گام های بعدی خود در مورد برجام را فاش نمی کند.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار