انتظامی در بازدید از دفاع پرس:

وزارت ارشاد از نشریات مروج ارزش‌های دفاع مقدس حمایت می‌کند/ رسانه‌ها مروج سبک زندگی اسلامی باشند

معاون مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری دفاع مقدس از حمایت‌های این وزارت‌خانه از نشریات و رسانه‌های مروج ارزش‌های دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۲۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲ - 23September 2014

وزارت ارشاد از نشریات مروج ارزش‌های دفاع مقدس حمایت می‌کند/ رسانه‌ها مروج سبک زندگی اسلامی باشند

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس دکتر«حسین انتظامی» معاون مطبوعاتى و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش رسانهها و خبرنگاران در دفاع مقدس، گفت: معرفی هیچ کاری بدون رسانه امکانپذیر نیست زیرا به یک خلا تبدیل میشود و به همین خاطر بخش زیادی از موضوعی که ما آن را به عنوان حماسه و ارزشهای دفاع مقدس میشناسیم مدیون فعالیت رسانههایی است که در آن زمان وجود داشتند. البته بخش زیادی از آن هم هنوز قابل استحصال به یک سرمایه معنوی برای انقلاب و کشور است. برداشت سبک زندگی اسلامی ایرانی از فرهنگ دفاع مقدس یکی از مواردی است که باید توسط رسانهها صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانهها در تقویت روحیه مقاومت در جامعه خاطرنشان کرد: اکنون که کشور مورد تهدیدات نظام سلطه است، نیاز است که این روحیه و فرهنگ رواج داشته باشد. در اینجا رسانهها نقش موثری در فرهنگسازی دارند و در واقع رسالت رسانهها نیز همین است.

دکترانتظامی تصریح کرد: همین روحیه مقاومت مى تواند ما را در برابر تهدیدات دشمن واکسینه کند. امروز میبینیم که روحیه ایثار و همبستگی، در غزه که جغرافیای جدایى از ایران دارد، نمایان میشود. این روحیه مردم غزه نشات گرفته از جمهوری اسلامی است که در سالهای دفاع مقدس به دست آمده است. پس زمانی که برای دیگران الهام بخش هستیم خودمان هم باید از آن تغذیه شویم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بیان برنامههای حمایتی این وزارت خانه از رسانهها و نشریات مرتبط با دفاع مقدس پرداخت و گفت: ما بستهی حمایتی خود را در ابتدای سال اعلام کردیم تا کسانی که ذینفع هستند و به طراحی و برنامهریزی میپردازند بتوانند برنامههای خود را بر اساس آن بسته تنظیم کنند.

وی افزود: در این راستا ما 7 مورد حمایتی را از طریق این معاونت به رسانهها اعلام کرده و اولویتبندیهایی هم  در این موارد داشتیم. اولویت نخست اینکه این قبیل رسانهها اگر درخواست صدور مجوز دارند، درخواست آنها را خارج از نوبت به هیات نظارت ببریم. دوم اینکه اگر رسانه، مکتوب باشد، از شمارهی نخست یارانه حمایتی دریافت میکند در حالى که سایر نشریات با گذشت 6 ماه از زمان انتشارشان از یارانه بهره مند مى شوند.

انتظامی ادامه داد: این یارانه نیز حداقل سه برابر یارانه سایر رسانهها است چون این موضوع همانند قرآن و احکام اسلامی از شعائر دینی است.

معاون وزیر ارشاد بیان کرد: البته نکتهای که باید توجه داشت این است که نشریه باید مختص فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت باشد نه اینکه یک صفحه یا بخش کوچکی به این موضوع اختصاص داشته باشد.

انتظامی در تشریح موارد اعلام شده گفت: به غیر از "قرآن، احکام اسلامی و شعائر دینی" و "فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت" پنج مورد دیگر نیز مورد حمایت وزارت ارشاد است. مورد سوم ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی به جای ترویج زندگی غربی است.

وی ادامه داد: در برخی از رسانهها مشاهده میشود که مصرف گرایی، مد و موضوعاتی که مربوط به فرهنگ اسلامی و ایرانی نیست تبلیغ میشود. اگر رسانههایی به ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و تبلیغ فرهنگ مبتنی بر سابقه تاریخی، اسلامی و مبانی تربیتی، دینی و مذهبی ما بپردازند از این حمایتها برخوردار خواهند شد. مثلا در بحث خانواده در غرب، افراد، خانواده گریز هستند ولی در فرهنگ خودمان هرچه قدر تاکید بیشتری بر خانواده داشته باشیم موثرتر خواهد بود و ما وظیفه داریم که به عنوان بخشى از حاکمیت این موارد را ترویج کنیم.

انتظامی چهارمین مورد حمایتی را محورهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی بیان کرد و تصریح نمود: اقتصاد مقاومتی باید مبنای برنامهریزیها در کشور باشد. برخی تعبیر اقتصاد ریاضتی را برای اقتصاد مقاومتی به کار میبرند که اشتباه است. اقتصاد مقاومتی مبنای علمی دارد و مبتنی بر درونزایی با نگاه بیرونی به همراه توسعه صادرات و حمایت از تولید ملی و توانمندسازی اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: نشریاتی که در نوار مرزی کشور مشغول فعالیت هستند نیز از حمایتهای خاص وزارتخانه برخوردار میشوند مشروط به اینکه همبستگی ملی را ترویج کنند. کشور ما از اقوام مختلفی تشکیل شده است و ممکن است گاهی حرفها و یا اقدامات واگرایانه دیده شود. به همین جهت بر خود لازم میدانیم که از نشریات مروج همبستگی ملی حمایت کنیم.

معاون وزیر ارشاد مورد ششم حمایتی را نشریات علمی دانست و بیان کرد: پیشرفت علمی تقریبا 10 پایه دارد که یکی از پایههای آن، رسانههای علمی هستند.

وی در پایان رسانههای مروج زبان و ادبیات فارسی به عنوان یک عنصر هویت بخش را مورد هفتم حمایتی این معاونت خواند و گفت: مقام معظم رهبری در آخرین دیدارى که با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، بخش زیادی از بیاناتشان به موضوع زبان و ادب فارسی اختصاص داشت. زبان، عنصر هویتبخش و امنیت آفرین است. متاسفانه گاهی اوقات به این قضیه بیتوجهی میشود. در حمایت از گسترش زبان و ادبیات فارسی چند دستگاه مسئول هستند که یکی از آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که حمایتهای خود را از این مباحث، همچنان پیگیری میکند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها