حقی:

ساختار جوایز ادبی ایران معیوب است/ بازیگران تازه‌ای باید وارد شوند

برنده جایزه کتاب شهید غنی پور معتقد است سازوکار معیوب اهدای جوایز ادبی در ایران مانع از تاثیرگذاری آنها در فروش کتاب‌های برگزیده شده است.
کد خبر: ۲۸۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ - 05May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمد حقی از فعالان عرصه نشر و مدیر انتشارات کتابستان است. موسسه وی به دلیل انتشار کتاب «سنگی که نیافتاد» نوشته محمد علی رکنی، در سال گذشته جایزه ادبی شهید حبیب غنی پور را به دست آورد.

وی در حاشیه برگزاری نمایشکاه کتاب تهران و در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه جوایز ادبی بر خلاف تصور برخی، تاثیر قابل توجهی در فروش یک کتاب در ایران ندارند، اظهار داشت: یک جایزه ادبی یا باید ارزش مالی بالایی داشته باشد که بتواند دردی از نویسنده خود بر طرف کند و یا اینکه اعتبار بالایی داشته باشد که بتواند برای نویسنده و یا ناشر خود جای خالی آن بخش مالی را پر کند.

وی ادامه داد: برخی جوایز ادبی جهان از نظر مالی آورده بسیار اندکی دارند اما پروپاگاندا رسانه ای پیرامون آن به اندازه ای است که وقتی کسی برنده آن می شود گویی برنده آورده مالی قابل توجهی شده است.

حقی در ادامه گفت: آنچه در ایران در حوزه جوایز ادبی رخ می دهد این است که جوایز ما نه اعتبار درستی دارند و نه آورده مالی درستی. مهمترین جایزه ادبی الان ما جایزه ادبی جلال آل احمد است که آن هم ارزش مالی آن را کم کرده اند. جالب است که بگویم که با همان میزان قبلی این جایزه یعنی سی سکه بهار آزادی امروز نویسنده ایرانی حتی نمی تواند یک منزل مسکونی برای خودش رهن کند چه برسد به اینکه بخواهد فکری به حال کار خودش بکند.

وی در ادامه افزود: جوایز ادبی زیادی در کشور ما برگزار می شوند اما امتدادی برای تاثیر و حضور آنها در بازار فروش کتاب تعریف نمی شود.

مدیر نشر کتابستان در همین زمینه گفت: اگر من بخواهم روزی جایزه ای برگزار کنم بدون شک بر این باورم که باید مراکز پخش کتاب را نیز در جریان داوری آنها وارد کرد و به آنها می گویم که بر مبنای فروشی که برای اثر در نظر دارند رای خود را بدهند.

حقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: نبود توجه به شیوه و طریقه عرضه یک کتاب و تاثیرگذاری جایزه در این عرصه باعث شده که جوایز ادبی ما در ایران کماکان بدون تاثیرگذاری ویژه ای در زمینه فروش آثار ادبی به کار خود ادامه دهند و تنها به میز ناشر یک لوح یا تندیس بیافزایند.

این ناشر و فعال ادبی تاکید کرد: این مساله ربطی به خصوصی یا دولتی بودن جایزه ندارد کما اینکه جوایز ادبی دولتی به طور مشخص عرصه بهتری برای معرفی آثار خود در اختیار دارند که از آن بهره نمی برند. مساله اصلی تغییر سازوکار برگزاری جوایز است وگرنه خصوصی یا دولتی بودن آنها در تاثیرگذاری، بی تاثیر است.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار