بازدید از مرکز فرهنگی دفاع مقدس اصفهان به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر

جمعی از کارکنان ادارات دولتی و اعضای مراکز فرهنگی و مدارس استان اصفهان به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و عملیات «بیت‌المقدس» از مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان بازدید کردند.
کد خبر: ۲۹۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ - 24May 2018

بازدید از مرکز فرهنگی دفاع مقدس اصفهان به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهربه گزارش دفاع پرس از اصفهان، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، جمعی از کارکنان اداره‌کل هواشناسی، کارکنان وظیفه گروه پدافند پایگاه شهید بابایی و اعضای مدارس و مراکز فرهنگی استان اصفهان از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان بازدید کردند.

در این بازدید علاوه بر توضیح ادوات و سلاح‌های جنگی مورد استفاده در جنگ تحمیلی و عملیات‌های بزرگ انجام شده و نیز حال و هوای لحظه سقوط و اشغال خرمشهر و مقاومت دلاورانه مردم و رزمندگان، عملیات «بیت‌المقدس» برای حضار به صورت کامل تبیین شد.

«غلامرضا ترکان» روایت‌گر دوران دفاع مقدس در ارتباط با تحولاتی که در جنگ صورت گرفت و عملیات‌هایی که در سال ۵۹ انجام شد، اظهار داشت: از شهریور سال ۶۷ عملیات‌های موفق و پیروزمندانه ایران آغاز شد که مهم‌ترین آن «بیت‌المقدس» بود و دفاع از خرمشهر و دفاع مردم در طول مرز، از ویژگی‌های مهم آن است.

وی ادامه داد: در آن زمان عراق با اطلاعیه‌هایی که از رسانه در جهان یا بلندگو در سطح شهر و میدان نبرد درباره سقوط خرمشهر پخش می‌کرد، قصد ایجاد جنگ روانی داشت و ما موظف بودیم در زمان یا مکان خاصی عراقی‌ها را فریب دهیم تا بتوانیم بر آن‌ها غالب شویم.

روایت‌گر دوران دفاع مقدس گفت: در عملیات خرمشهر عراقی‌ها فریب نمی‌خوردند، چون درباره سابقه قبلی رزمندگان ایرانی در عملیات‌های قبل از آن و پیروزی‌های مکرر اطلاعات داشتند و می‌دانستند هدف ما خرمشهر است.

وی افزود: زمانی که فشار بر عراق وارد شد و حرکت ما به سوی مرز‌ها را دیدند بالاجبار نیرو‌های بعثی از شمال خرمشهر که جاده اهواز - هویزه است، عقب‌نشینی کردند و دیگر برگ برنده‌ای نداشتند، لذا مجبور به تسلیم شدند.

ترکان با بیان اینکه عراق بعد از فتح خرمشهری ۴۰ هزار نیرو در این شهر مستقر کرده بود تا بتواند آن را حفظ کند، گفت: در زمان پیروزی و آزادسازی خرمشهر، رزمندگان ایرانی تا چهار ماه پس از فتح شهر، غنائم جنگی را از شهر جمع می‌کردند و میزان این غنائم به حدی زیاد بود که می‌توانستیم تا ۳ سال بعد از آن‌ها استفاده کنیم.

در ادامه این بازدید «رضا بخشی» مسئول فرهنگی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان اصفهان، با اشاره به روند ساخت و تکمیل پروژه این مرکز فرهنگی، اظهار داشت: پیش‌بینی شده است که به صورت تجسمی و عینی و چندرسانه‌ای و دیجیتال، محتوای مرتبط با جنگ تحمیلی به صورت دائمی برای بازدیدکنندگان ارائه شود.

وی افزود: این مجموعه ۶ هزار متر زیربنا داشته و وجود ۲۰۰ پرده نمایش در سالن همایش‌های این مجموعه، سینما‌های چند بعدی، چند سالن گالری تصاویر و یک سالن مجهز به صفحه نمایش ۳۶۰ درجه، بخشی از تجهیزاتی است که قرار است در این فضا به‌کارگیری شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار