رییس سازمان انرژی اتمی:

ایران تمام حکمت و عقلانیت خود را در چارچوب دفاع از منافع کشور صرف می کند

صالحی در مراسم تجلیل از خانواده های شهدا و ایثارگران سازمان انرژی اتمی گفت: ایران حکمت و عقلانیت سیاسی دارد و در مذاکرات، تمام حکمت و عقلانیت خود را صرف دفاع از منافع کشور می کند.
کد خبر: ۲۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳ - 24September 2014

ایران تمام حکمت و عقلانیت خود را در چارچوب دفاع از منافع کشور صرف می کند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی اکبر صالحی  رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم تجلیل از خانواده های شهدا و ایثارگران سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره پیشنهادات آمریکا مبنی بر قطع لوله های اتصال سانتریفیوژها اظهار داشت: من نمی خواهم نسبت به این مواضع رسانه ای پاسخ دهم، چون بسیاری از آنها موضع گیری های رسانه ها است.

رییس سازمان انرژی اتمی  افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل حکمت و عزت عمل می کند و ما باید منتظر باشیم تا هیات مذاکره کننده به کشور بازگردند.

صالحی در ادامه سخنانش گفت: در حال حاضر مذاکرات به خوبی پیش می رود، درحالی که آنها مطالبات خود را دارند، ایران هم مواضع خود را دارد. یا امروز و فردا به نتیجه می رسیم یا در فردایی دورتر این امر محقق می شود و زیاد نگران این موضوع نیستیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران حکمت سیاسی و عقلانیت سیاسی دارد و تمام حکمت و عقلانیت خود را در چارچوب دفاع از منافع کشور و حاکمیت ملی صرف می کند.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان  اینکه در روزنامه ها از قول این و آن چه می گویند، برای ما ارزشمند نیست، اظهار داشت: ما مسائل را در مذاکره با طرف مقابل مورد گفت و گو قرار می دهیم و بنا نداریم در این برهه حساس به مواضع رسانه ای پاسخ دهیم چرا که برخی از این مواضع که اتخاذ می شود به خاطر این است که ما موضع گیری کنیم.

صالحی خاطر نشان کرد: به نظر من هیچ ضرورت ندارد که اکنون ما به سخنان برخی افراد و رسانه ها پاسخ دهیم. ما باید اجازه دهیم مذاکره کنندگانمان که بخوبی از مواضع مان دفاع می کنند، نتیجه را اعلام کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تصور می کنید تا سوم آذرماه با 1+5 به توافق خواهیم رسید اظهار داشت: من غیبگو نیستم، اما دیدگاه شخصی من این است که برای آنها راهی جز رسیدن به توافق با ایران باقی نمانده است.

رییس سازمان انرژی اتمی  در پاسخ به سوال دیگری درباره توصیه شان به مردم در آستانه سفر رییس جمهور به نیویورک گفت: از مردم درخواست می کنم همانند گذشته پشتیبان نظام و دولت باشند و تا زمانی که طرف مقابل بداند مردم پشتیبان نظام و دولتشان هستند به طور قطع نگاه متفاوتی نسبت به کشور خواهند داشت.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر خود به وین برای شرکت در اجلاس سالانه آژانس انرژی اتمی گفت: من به دلیل مشغله های کاری امکان حضور در این اجلاس را نداشتم اما نماینده ای از سازمان انرژی اتمی به وین رفته است.

وی به دیدار بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با یوکیا آمانو رییس سازمان انرژی اتمی اشاره کرد واظهار داشت: برای اجرای دو مورد باقی مانده از تعهدات ایران، گام هایی در حال برداشته شدن است.

رییس سازمان انرژی اتمی  یاد آور شد: قرار نیست چارچوب همکاری های ما با آژانس تغییر کند. ما در همان چارچوب توافق شده که با آمانو داشتیم به پیش می رویم. تنها همانطور که قبلا هم اعلام شد ما گله هایی از آژانس داریم چرا که به آن توافق نامه هایی که پیش از این با وی و یا با حضور نمایندگانشان درباره آنها توافق شده بود براساس آن عمل نشد.

صالحی  در پاسخ به سوالی درباره بازدید از پارچین که در گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده بود گفت: بازدید از پارچین تا امروز دو بار انجام شده است، اما آنها مدتی است که دوباره می گویند ما می خواهیم از این منطقه بازدید کنیم. آنها پس از بازدید اول هم آن را کافی دانستند در حالی که بازدید دوم هم صورت گرفت.

وی در ادامه سخنانش افزود: ما هم گفته ایم با بازدید مشکلی نداریم اما مشکل اینجاست که ما نمی توانیم برخلاف حاکمیت ملی عمل کنیم. حاکمیت ملی اجازه نمی دهد سایرین بر اساس اراده و خواستشان هر زمان که خواستند خارج از چارچوب توافق نامه های بین المللی و کنوانسیون های جهانی اقدام کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که ما در حال حاضر توافقنامه ای پادمانی با آژانس داریم گفت: ما در چارچوب این توافقنامه عمل می کنیم حتی در برخی از امور فراتر از آن هم رفته ایم. این نباید به این مفهوم باشد که آنها هر زمان که اراده کردند می توانند بر اساس آن عمل کنند.

صالحی گفت: هر زمان آژانس، پروتکل الحاقی را به اجرا درآورد نمایندگان آژانس می توانند در چارچوب آن بازرسی های بیشتر و گسترده تری داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار