دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

چرایی لغو دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا

رئیس جمهور آمریکا پس از آن‌که اطمینان حاصل پیدا کرد که کره شمالی تاسیسات هسته‌ای خود را از بین برده است؛ مذاکرات خود با کیم جون اون رهبر کره شمالی را لغو کرد.
کد خبر: ۲۹۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ - 28May 2018

چرایی لغو دیدار رهبران کره‌شمالی و آمریکابه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سوم خرداد سال‌جاری به‌طور رسمی اعلام کرد که مذاکرات خود را با کیم جون اون رهبر کره شمالی، لغو می‌کند. وی در نامه‌ای رسمی خطاب به رهبر کره شمالی، دلیل این اقدام را خشم فراوان و خصومت آشکار «اون» نامید. اکنون این شبهه در میان بسیاری از اندیشمندان سیاسی است که دلیل واقعی این اقدام چه بوده که آمریکا از این مذاکرات منصرف شده است.

اعلام انصراف ترامپ از این مذاکرات، درست زمانی اتفاق افتاد که تمامی نشریات خارجی از تخریب سایت آزمایشگاه هسته‌ای در کره شمالی خبر دادند. اقدام «اون» عزم قاطع این کشور در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را نشان می‌داد. لغو تعجب برانگیز اولین مذاکرات رو در رو رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا در 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور، اولین گام بزرگ در روی بر‌گردانی از صلح در شبه جزیره کره است.

در ادامه به نقل از نشریه نیویرک تایمز 5 دلیل برای لغو این مذاکرات را بررسی و تحلیل می‌کنیم.

1- توهین کره شمالی به مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای هشدار داد: «کیم جون اون اشتباه می‌کند که اگر فکر کند که می‌تواند دونالد ترامپ را بازی دهد» و کیم را تهدید کرد که اگر رهبر کره شمالی سلاح هسته‌ای خود را ازبین نبرد، همان سرنوشت محمد قذافی، رهبر لیبی را خواهد داشت (کسی که در سال 2003 تمام سلاح‌های کشتار جمعی خود را تحویل داد و در 2011 به دست نیرو‌های ناتو کشته شد). در پاسخ به این تهدیدات معاون وزیر خارجه کره شمالی، چوسان هوی، معاون رئیس جمهور آمریکا را «نادان و احمق» خطاب کرد و وی را یک سیاستمدار توخالی نامید.

2- تهدید هسته‌ای کره شمالی

چوسان هوی، همچنین تنها گزینه عملی را در مذاکرات صلح، شلیک (موشک‌های) هسته‌ای برای نابودی آمریکا بیان کرده بود. استدلال کره شمالی همیشه در برنامه هسته‌ای خود بر مبنای صرفا دفاع از خود و ممانعت از حمله احتمالی آمریکا بود. جنگ لفظی ترامپ و کیم از سال گذشته غالبا شامل تهدید‌های هسته‌ای بود که از سوی هر دو طرف بیان می‌شد. اما اظهارات اخیر کره شمالی دولت ترامپ را تحریک کرد.

3- فشار تندرو‌های سیاسی دولت ترامپ

در اسفند سال گذشته، ترامپ 2 تغییر عمده در کابینه خود داد که دولت ترامپ را در مسیر تهاجمی و غیرمنعطف سوق داد. ابتدا مایک پمپئو، رئیس (سیا)، را به جای رکس تیلرسون بعنوان وزیر امورخارجه، منصوب کرد. تعدادی از مفسرین سیاسی از جمله خانم کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، سیاست نرم و شکننده آمریکا نسبت به کره شمالی را به تیلرسون نسبت می‌دانند. سپس انتخاب جان بولتون، به جای هربرت ریموند مک‌مستر بعنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود. بولتون سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل بود و تمایلات نظامی زیادی علیه دشمنان سیاست خارجی آمریکا دارد و از حامیان «مدل لیبی» است

4- ترامپ احساس می‌کرد که به اندازه کافی مدارا کرده است

اعلام لغو نشست سنگاپور بلافاصله پس از نابودی سایت آزمایشگاه هسته‌ای در کره شمالی تنها آزمایشگاه هسته‌ای شناخته شده کره شمالی است. در حالی‌که برخی از خبر‌ها حاکی از آن است که این سایت ممکن است هنوز هم فعال باشد، به نظر می‌رسد کیم به وعده خود که در ماه گذشته برای نابودی آزمایش‌های زمینی، توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های دوربرد عمل کرده است. بدین ترتیب با این حجم عظیم تخریب سلاح‌های هسته‌ای، احتمال دارد ترامپ احساس کند نسبت به کره شمالی برتری دارد.

5- ترامپ ممکن است خود را برنده مطلق این نشست نبیند

ماه گذشته ترامپ گفت که حاضر است با کیم جون اون ملاقات کند به شرط آنکه ثمربخش باشد. در عین حال آمریکا آن را به صورت علنی نپذیرفت، هر 2 طرف امتیازاتی در نظر داشتند تا در اجلاس به یکدیگر دهند. دولت‌های پیشین آمریکا سعی داشتند تا با مذاکره، کره شمالی را تحت تاثیر قرار دهند و ترامپ ممکن است احساس کند که نمی‌تواند بر کیم، «مردی که خودش را به عنوان یک سیاستمدار استوارثابت کرده است» تاثیر بگذارد.

به نظر می‌رسد استراتژی دونالد ترامپ به صورت عامیانه «با دست پس زدن و با پا کشیدن» است. اشتیاق ترامپ برای مذاکره با کیم جون اون رهبر کره شمالی تنها تا قبل از آزادی گروگان‌های آمریکایی، تخریب سایت آزمایشگاهی پیونگیری و توقف برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی بود. پس از گرفتن امتیازات بزرگی که به آن‌ها اشاره شد و احساس عدم توانمندی کره‌= شمالی نسبت به قبل از تعیین تاریخ نشست مذاکرات آمریکا و کره شمالی، اکنون نوبت به رخ کشیدن قدرت آمریکا بود تا مذاکرات 22 خرداد در سنگاپور را رد کند.

در هر صورت، این استراتژی کاملا بر اساس طرح از پیش تعیین شده آمریکا جلو رفت به طوری‌که یک روز پس از اعلام ترامپ مبنی برلغو نشست سنگاپور، کره شمالی بیان کرد که بی‌وقفه تلاش دارد تا مذاکره با آمریکا انجام شود و این تصمیم را در راستای مصلحت جهانی می‌داند. تغییر عقیده دونالد ترامپ و استقبال از سخنان کیم، یک روز پس از اعلامیه کره شمالی مبنی بر تمایل این کشور برای مذاکره، کلید خوردن سناریویی بود که هنرپیشه اصلی آن دونالد ترامپ است که بر اساس این سناریو، در نهایت این آمریکاست که همیشه جهان را نجات می‌دهد!

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار