توسط انجمن قلم ایران؛

سه اثر جدید «مصطفی محدثی‌خراسانی» منتشر شد+ عکس و توضیحات

سه عنوان کتاب جدید «مصطفی محدثی‌خراسانی» به همت انجمن قلم ایران منتشر شد.
کد خبر: ۲۹۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸ - 29May 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب‌های «در آفتاب مضامین»، «محض بی‌رنگی» و «حماسه‌های غزل» سه اثر تازه تالیف‌ شده مصطفی محدثی‌خراسانی به همت انجمن قلم ایران منتشر شد.

«در آفتاب مضامین»

کتاب «در آفتاب مضامین» شامل نثرهای مصطفی محدثی‌خرسانی پیرامون شخصیت‌های فرهنگی، شاعران، آثار شعر، نقد شعر معاصر و مقالات حوزه شعر است. در این اثر همچنین مجموعه یادداشت‌های ادبی در ارتباط با حج، عاشورا و مضامین متنوع وجود دارد.

کتاب «در آفتاب مضامین» حاصل قلم‌زدن‌های پدیدآورنده طی 10 سال اخیر است که در 527 صفحه و به همت انجمن قلم ایران منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: عاشورا، حماسه حسینی بود و اربعین، حماسه تداوم حماسه حسین و عاشورا که پرچمدار آن زینب است، از ظهر عاشورا به بعد، که به ظاهر کشتی کربلا در طوفان شقاوت و ددمنشی شکست خورد. یزیدیان کوردل چشم به غروب عاشورا داشتند تا همه چیز را تمام شده پندارند و فارغ از فریادهای بیدارگرانه و آسمان سیر و خورشید حسینیان که خواب از چشمشان گرفته بود، اینک سربر بالین غفلت و عافیت خویش بگذارند و به چریدن بی‌دغدغه دنیا مشغول شوند؛ اما غافل از این که حسینیان در هیات زینبیان ادامه خواهند یافت و با جامی از فضیلت، فرهنگ و بیداری بر گذرگاه تاریخ خواهند ایستاد و خواهند نوشاند.

هر کسی را که تشنه حقیقت است، هر کس را که تشنه راستی است، حسین به هستی هویت داد و ذره ذره کائنات را به تعریف رساند، به هر چیز رنگ بخشید و با این رنگ و تعریف، موضع هر ذره را در جبهه هستی مشخص کرد...

سه اثر جدید «مصطفی محدثی‌خراسانی» منتشر شد

«محض بی‌رنگی»

کتاب «محض بی‌رنگی» دومین کتاب منتشر شده این شاعر معاصر است که دربردارنده غزل‌ها، دو بیتی، رباعی و تعدادی شعر نیمایی است. این اثر در 210 صفحه چاپ شده که مضامین اجتماعی، عرفانی، عاشقانه، آئینی و دفاع مقدس دارد. 

بخشی از این کتاب، گزیده آثار منتشر شده قبل است که شامل حدود پنجاه درصد کتاب می‌باشد و بخشی دیگری از آن شامل آثار جدیدی است که در از سال 1390 به بعد سروده شده است.

گذر کردم به هر سویی، من من، روبروی من

من من، جستجوی من، من من، گفت‌وگوی من

خودم مبدا، خودم مقصد، خودم اول، خودم آخر

تمام حسرت من خود، خود من آرزوی من

به خلوت من، به جلوت من، به وحدت من، به کثرت من

فقط من، در سکوت من، فقط من، های وهوی من

نه تنها من، تومن، او من،هرآنچه هست و هر سو، من

که من تکثیر شد تا شد، جهانی روبروی من

سفر در انتهای خود، به آیینه رسیدن بود

مرا با من مقابل کرد آخر، جستجوی من

سه اثر جدید «مصطفی محدثی‌خراسانی» منتشر شد

کتاب «حماسه‌های غزل»

کتاب «حماسه‌های غزل» دربردارنده قصیده‌، مثنوی‌ و ترانه‌های مصطفی محدثی‌خراسانی است که عمدتاً ترانه‌های این کتاب در قالب موسیقی تولید شده است. مضامین این ترانه‌ها متنوع است و دربردارنده موضوعات اجتماعی، عرفانی، آیینی، انقلاب و دفاع مقدس است که در 250 صفحه به چاپ رسیده است.

قصه پرداز توحیدی ای مرد

مشرق صبح جاویدی ای مرد

از رسولان مهری و پیوند

شاعر جلوه‌های خداوند

واژه‌های تو سرشار جان است

هدیه روشن آسمان است

پرده‌خوان ازل تا ابد، تو

وارث روشنی و خرد، تو

تک‌سوار بر و بام و دشتی

با سیاوش از آتش گذشتی

جوهر آن چکامه تو هستی

رستم شاهنامه تو هستی

در امان از گزند زمانی

جاودان جاودان جاودانی

حسام‌الدین سراج، سالار عقیلی، علیرضا افتخاری، عبدالحسین مختاباد، محمد گلریز، قاسم افشار، سید علی تفرشی، امیر تاجیک و حمید غلامعلی از جمله خوانندگانی هستند که ترانه‌های این شاعر کشورمان را در قالب قطعات موسیقی خوانده‌اند.

متحدالشکل بودن این آثار ویژگی سه اثر تازه منتشر شده از مصطفی محدثی‌خراسانی است.

مصطفی محدثی خراسانی متولد سال 1340 در شهرستان تایباد (خراسان جنوبی) است. وی از دوران کودکی به مشهد رفت و تحصیلات عالی را در همان‌جا گذراند. آغاز فعالیت جدی او در سرودن، با تشکیل گروه شعر حوزه هنری مشهد در سال 1364 همزمان بود.

سه اثر جدید «مصطفی محدثی‌خراسانی» منتشر شد

محدثی از سال 70 تا 80 مسئولیت این گروه را به عهده داشت و پس از انتقال به تهران، سردبیری فصلنامه شعر نیز به او واگذار شد. از آثار او می‌توان به «شاعران پروازی»، «هزار مرتبه خورشید»، «گزیده ادبیات معاصر شماره 46»، «طنین کوه»، «سلوک باران» و «گزیده غزلیات بیدل با نام از چیدن رنگ» اشاره کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار