یک نماینده مجلس:

اظهارات ولایتی براساس واقعیت‌های امروز برجام است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اظهارات ولایتی بر اساس واقعیت‌های امروز برجام است.
کد خبر: ۲۹۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ - 03June 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سیدجواد ابطحی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به اظهارات اخیر مشاور مقام‌معظم رهبری در امور بین‌الملل درباره برجام، اظهار داشت: اظهارات آقای ولایتی بر واقعیت‌های امروز برجام استوار است و نقدهای جدی به روند تصویب برجام در مجلس وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه همه مشکلات موجود در برجام ناشی از نادیده گرفتن مجلس در روند قانونگذاری کشور است، افزود: متأسفانه در مسئله مهم و سرنوشت‌سازی نظیر برجام، مجلس کنار گذاشته شد و نمایندگان را به هیچ گرفتند که این مصائب پس از حدود 5 سال از برجام برای کشور ایجاد شده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اضافه کرد: دولتی که شعار شفافیت می‌دهد، در عمل مسائل مهم کشور را محرمانه قلمداد می‌کند و به همین دلیل نیز از ارائه برجام و سند آن که باید طبق اصل 77 قانون اساسی به مجلس ارائه می‌کرد، امتناع کرد.

ابطحی با تأکید بر اینکه طبق اصل 77 قانون اساسی، برجام می‌بایست مانند لوایح دیگر به مجلس می‌آمد تا بر روی آن کار کارشناسی صورت گیرد، گفت: بند بند برجام باید در کمیسیون‌های مختلف مجلس، از جمله کمیسیون امنیت‌ملی رأی‌گیری و سپس تصویب می‌شد، اما دولت چون اعتقاد داشت که این قرارداد باید محرمانه باشد و اسرائیلی‌ها ممکن است مفاد آن را بفهمند، لایحه را به مجلس ارائه نکرد.

برجام باید مانند لوایح دیگر به مجلس می‌آمد

وی افزود: اسرائیلی‌ها از قبل در جریان مذاکرات برجام و مفاد آن بودند، اینکه تلقی می‌شد که آمریکا هیچ اطلاعاتی به اسرائیل درباره برجام نمی‌دهد یک خیال باطل بود. به هر دلیل دولت برجام را به مجلس ارائه نکرد، اما مجلس برای اینکه تحت فشار افکار عمومی قرار داشت، به جای اینکه پافشاری کند که الا و لابد برجام طبق قانون اساسی باید به مجلس بیاید، شروط نُه‌گانه‌ای تعیین کرد که قرار بود این شروط به مجلس بیاید و مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد اما متأسفانه در آن صبح کذایی بدون اینکه حق نمایندگان رعایت شود، این حق، آشکارا از سوی هیئت‌رئیسه وقت مجلس و در 20 دقیقه زیر پا گذاشته شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با تأکید بر اینکه مشکلات امروز برجام ناشی از تصویب 20 دقیقه‌‌ای برجام در مجلس است، اظهار داشت: در مذاکرات برجام، شروط مجلس، شروط مقام معظم رهبری و نه حتی شروط شورای عالی امنیت ملی برای مذاکرات مورد توجه قرار نگرفت. لذا باید در مذاکره با اروپایی‌ها ملاحظات بیشتری مدنظر قرار گیرد.

منبع:‌ تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار