دفاع مقدس چه شباهت‌هایی با قیام جهانی مهدی موعود (عج) دارد؟

شهدا و جانبازان و کسانی که به هر نحوی حضور داشتند نمودی از حضور جهانی انسان‌ها در قیام جهانی حضرت مهدی (عج) را به نمایش گذاشتند.
کد خبر: ۲۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹ - 25September 2014

دفاع مقدس چه شباهت‌هایی با قیام جهانی مهدی موعود (عج) دارد؟

به گزارش دفاع پرس، با توجه به تبلور اوج معنویت و عبودیت در دوران دفاع مقدس که صحنهای بیبدیل از دلاوردی مردان خدا را به نمایش گذاشت در گفتگویی با حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و مولف کتبی همچون «درسنامه مهدویت»، «فرهنگ نامه مهدویت»، «بازگشت به دنیا در پایان تاریخ» و «پرسمان مهدویت» درباره وجوه شباهت این دوران با قیام جهانی ولی عصر (عج) به بحث و بررسی پرداختهایم که از نظرتان میگذرد:

چه شباهتهایی میان دوران هشت ساله دفاع مقدس و قیام حضرت حجت (ع) در عصر ظهور وجود دارد؟

پاسخ به این سوال مقدمهای میطلبد؛ قیام جهانی حضرت مهدی (عج) که منجر به برپایی حکومت عدل جهانی میشود بشارتی است که در همه ادیان الهی داده شده و در واقع به نوعی همه انسانها چه بدانند و چه ندانند از درون و فطرتاً امیدوار به درک چنین اتفاق بزرگی هستند.

گاهی به طور مشخص از قیام جهانی حضرت مهدی موعود (عج) در روایات معصومین (ع) یاد شده مثل بسیاری از روایات نبوی و گاهی نیز به طور کلی در آیات قرآن و حتی فرازهایی از دیگر کتب آسمانی مثل تورات و انجیل و زبور مطرح شده است که البته روایات معصومین (ع) اینها را تبیین کرده و تناسب آن را به قیام حضرت مهدی (عج) بیان کردهاند.

 البته در میان دیگر ادیان نیز برپایی حکومت عدل جهانی و آمدن منجی وجود دارد به عنوان مثال در میان بوداییها، زرتشتیها و... میبینیم آنها نیز در آرزوی منجی بشریت و ایجاد جامعه صلح و عدل هستند؛ از این رو، توجه به جامعه عدل محور در آخرالزمان وجه مشترک ادیان الهی و غیرالهی است.

این برپایی و این قیام جهانی در سه محور ویژگیهایی دارد: نخست رهبری به عنوان اساس این اتفاق که ما معتقدیم حضرت مهدی (عج) هستند با ویژگیهایی که درباره ایشان مطرح شده است، دوم قانونی است که این رهبر برای اداره جامعه جهانی به آن نیاز دارد و ما معتقدیم این قانون همان آیات قرآن و سنت نبوی و فرمایشات معصومین (ع) است.

محور سوم مردم هستند که رهبری محور اول را بر اساس محور دوم پذیرفته و با ایشان همراهی میکنند تا جهان را پر از عدل و قسط کنند.

اگرچه صحبت درباره قیام و حکومت جهانی مهدی (عج) بسیار است اما همین حد برای مشابهت سازی بین این قیام و دوران دفاع مقدس کافی است یعنی با همین مقدار میتوان مشابهتهایی را با وقایع دوران دفاع مقدس یادآور شد.


با چنین تصویری که از ملزومات قیام عصر ظهور ساخته شد چه مشابهتهایی را میتوان بین آن و دفاع مقدس رزمندگان ایرانی برشمرد؟

در این دوران برای آن اتفاق بزرگ نیاز به فرمانده کل به عنوان محور است که حول او افراد جمع شوند که در دفاع مقدس امام خمینی (ره) به عنوان نایب عام حضرت حجت (عج) سکاندرا این کشتی بودند در واقع رزمندگان زیر نظر ولایت فقیه قیام و دفاع کردند.

مشابهت دوم این است که همه کسانی که در این معرکه حضور داشتند متعهد به عمل به قانونی بودند که از طرف آنها و رهبرشان پذیرفته شده بود و خود را متعهد به عمل به آموزههای دینی آنهم در حد اعلا میدانستند؛ به گونهای که نمونه تعبد رزمندگان در هیچ یک از دورههای تاریخ اسلام دیده نشده است، لذا امام راحل از این جوانان با تعبد بالا، به بزرگی یاد میکنند.

کسانی که در جبههها حضور داشتند میدیدند نماز شبی را که جوانان در عنفوان جوانی اقامه میکنند و ضجههایشان در دعاها به ویژه دعای کمیل در برابر خدا را که نشان از تعهد آنها به قانون یعنی قرآن و سنت داشت.


حضور مردم چطور؟ چه شباهتهایی از این منظر بین قیام جهانی حضرت ولی عصر (عج) و دوران دفاع مقدس وجود دارد؟

همان طور که مردم محور سوم قیام حضرت حجت (عج) بودند در دوران دفاع مقدس نیز همراهی قاطبه مردم نقشی مهم داشت. در بحث مهدویت داریم که اگر مردم اعلام آمادگی نکنند، حضرت مهدی (عج) ظهور نمیکنند چون ایشان خود را به بشریت تحمیل نمیکنند و ظهورشان پاسخی است به نیاز مردم به حکومت عدل و داد.

مردم در دوران دفاع مقدس در این باره سنگ تمام گذاشتند و حضوری بیمثال داشتند، در عصر ظهور هم اینگونه است البته ممکن است اندکی در این معرکه به مسئولیت خود عمل نکردند همان طور که در قیام حضرت حجت (عج) عدهای مقابله کرده یا ایشان را همراهی نمیکنند. اما عموم مردم با حضور در جبهههای جنگ کالای وجودشان را برای دافع از نظام و ناموس اسلام در طبق اخلاص گذاشتند، شهدا و جانبازان و کسانی که به هر نحوی حضور داشتند نمودی از حضور جهانی انسانها در قیام جهانی حضرت مهدی (عج) را به نمایش گذاشتند.

سرسپردگی به فرمان رهبری در جایی که امام خمینی (ره) تشخیص میدادند و اجرای فرامین ایشان توسط رزمندگان بدون ذرهای تردید همه نشانگر شباهتها با قیام جهانی حضرت مهدی (عج) است.

آنچنان که در روایت تصریح شده در حکومت جهانی حضرت حجت (عج) یاران ایشان دور وجودشان پروانه وار گشته و منتظر فرامین از لب ایشان هستند تا با تمام وجود اجرا کنند.

این ولایت پذیری را میتوان به عنوان شاخصترین عنصر مشترک رزمندگان دفاع مقدس و یاران حضرت حجت (عج) در قیام جهانی یاد کرد هرگاه بین فرمان رهبری و مردم فاصله بیفتد زمان اضمحلال آنها است که ما هرگز در دوران دفاع مقدس ندیدیم مگر کسانی اندک که مقام امام راحل را نپذیرفتند و فرجام بدی هم برایشان رقم خورد.


از نظر مفهوم شهید و شهادت و جایگاه شهید بین این دو دوران چه وجوه شباهتی وجود دارد؟

در روایات داریم که شهادت در مجاورت امام معصوم (ع) فضیلت بسیار دارد همچنین درباره شهادت در قیام حضرت حجت (عج) فضایل بسیاری به دلیل عظمت آن اتفاق وجود دارد.

اگرچه دفاع مقدس با حضور امام معصوم شکل نگرفت اما اعتقاد درونی جوانان در پیروی از نایب عام امام زمان (عج) نشان از تعهد بالای آنها داشت به گونهای که با این اطاعت گویی در محضر امام زمان (عج) بودهاند.

اگر این رشادتها نبود معلوم نبود امروز بر سر مملکت امام زمان (عج) چه آمده بود و آیا دیگر عشقی به اهل بیت (ع) باقی میماند؛ قطعا اگر دشمن وارد خانه مردم و شهر و کشورمان میشد به سادگی از کنار افکار و عقاید ما نمیگذشت چراکه درصدد بود آنچه انقلاب را رقم زده ریشه کن کند. بنابراین، اگر این رشادتها نبود مطمئنا امروز جایی به اسم خانه اهل بیت (ع) وجود نداشت و ما شاکریم که با وجود هزینههای فراوان برای این دفاع امروز شاهد حاکمیت فرهنگ اهل بیت (ع) بر کشور هستیم.


و سخن آخر...

همه مردم میدانند آنچه امروز از امنیت و آرامش در اختیار ما است به راحتی به دست نیامده و برای آن سختیها، محدودیتها و محرومیتهای فراوان کشیده شده پس بیاییم به پیمانی که با شهدا بستهایم، متعهد باشیم و در حفظ و نگهداری این ارزشها کوتاهی نکنیم. نباشد با زیر پا گذاشتن ارزشها آنها را فراموش کنیم که سرنوشت ما متفاوت خواهد شد

 

منبع:قدس آنلاین.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار