در مراسم رونمایی از ترجمه کتاب «بحران ساختگی» عنوان شد

برای مردم آمریکا ایران به عنوان تهدید جایگزین شوروی معرفی شده است/ایران اولین کشوری بود که برای خاورمیانه ی عاری از سلاح هسته ای اعلام آمادگی کرد

در این مراسم از ترجمه ی کتاب «بحران ساختگی» پیرامون دسیسه های غرب در خصوص پرونده ی هسته ای ایران به قلم گرت پورتر با حضور دکتر علی اکبر صالحی،سید نظام الدین موسوی و پروفسور گرت پورتر رونمایی شد.
کد خبر: ۲۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶ - 27September 2014

برای مردم آمریکا ایران به عنوان تهدید جایگزین شوروی معرفی شده است/ایران اولین کشوری بود که برای خاورمیانه ی عاری از سلاح هسته ای اعلام آمادگی کرد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس مراسم رونمایی از ترجمه ی فارسی کتاب «بحران ساختگی» با حضور دکتر علی اکبر صالحی،سید نظام الدین موسوی و گرت پورتر نویسنده ی  این کتاب در محل خبرگزاری فارس برگزار شد.

دکتر سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس در این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان و حاضران گفت:نکته ای که مدت ها ذهن ما را به خود مشغول کرده بود این بود که آیا این نگاه که ما نسبت به آمریکا و غرب داریم مختص خود ماست یا هستند کسانی که مثل ما فکر می کنند و جهان را از زاویه ی نگاه خودشان می بینند و در هژمونی آمریکا هزم نشده باشند؟

وی ادامه داد: دغدغه ی ما در خبرگزاری فارس این بوده است که به سراغ اندیشمندان و متفکرانی در غرب برویم که آزادی خواهانه به مسائل نگاه می کنند و بی طرفانه نسبت به مسائل می اندیشند و پژوهش می کنند.

موسوی افزود: زمانی که از آقای پورتر پرسیدم پس از آن که شما این کتاب را نوشتید برخورد مسئولان آمریکا با شما چگونه بود گفت: «مرا بایکوت کردند» این جمله نشان می دهد که آمریکا هژمونی ای با استفاده از رسانه ها به وجود آورده است که به جای تخریب مخالفان و یا پاسخ گویی به آن ها برای حذفشان آن ها را بایکوت می کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس خاطر نشان کرد: آقای پورتر از منابع خوبی در این کتاب بهره برده است و وی سعی کرده تا ثابت کند که یک فشار سیاسی بر اساس یک روایت جعلی برای عدم دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای در جریان است.

دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:من به عنوان کسی که از ابتدای ورود دانش هسته ای به کشور چه به عنوان دانشجو و یا مسئول در جریان کم و کیف این مسائل بوده ام عرض می کنم که ما از همان ابتدای انقلاب با این فشار ها و محدودیت ها مواجه بوده ایم.

صالحی ادامه داد: من نکته ای عرض می کنم مستند آن در این کتاب موجود است و آن این است که اگر ما ریگی به کفش داشتیم و در حال پنهان کردن چیزی بودیم یقیناً می بایستدر این چند سال در موضع گیری ها دچار تناقض می شدیم این در حالی است که شما می توانید موضع گیری های مسئولان ایرانی را طی 12 سال گذشته بررسی کنید و ببینید که یک همبستگی در میان این اعلام موضع ها و در میان نتایج تحقیقات توسط آژانس انرژی اتمی دیده می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: کار ما در زمینه ی علمی و فنی کاملاً روشن و شفاف است اما در زمینه ی سیاسی است که ما مشکلاتی داریم. من بارها این مثال را زده ام که در بعد فنی همیشه دو ضرب در دو چهار می شود اما پاسخ همین معادله در زمینه ی سیاسی بستگی به توافق طرفین دارد.

وی در ادامه گفت: صدای ما زمانی به گشو همه خواهد رسید و ما هر چه در طول زمان جلو برویم حق و حقیقت از پس پرده آشکار خواهد شد.به عنوان نمونه آنها از سال 2003 به ما میگفتند که شما غنیسازی 50 درصدی داشتید و هر چه ما میگفتیم ما تنها با 5 درصد غنیسازی کردهایم و این آلودگیها به واسطه تجهیزات دسته دومی است که وارد کردهایم و آنها قبول نمیکردند، سرانجام آنها اذعان کردند که اینگونه بوده چرا که دلایل فنی آنقدر بالا است که نمیتوان به گونهای دیگر استنباط کرد و نتیجه گرفت.

علی اکبر صالحی افزود: ما اعلام میکنیم کسی که این توانمندی را داشته باشد صاحب یک عنصر قدرتساز برای ملت و کشور است که ما چنین توانمندی و ظرفیتی را داریم،علم و تکنولوژی یکی از عناصر قدرت ملتهاست که در کنار فرهنگ و اقتصاد میباشد.

وی ادامه داد: هر قدر دستاوردهای ما در عرصههای علم و تکنولوژی بیشتر باشد قدرت ملت ما نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: ما تمامی آستانهها و عرصههای فناوری هستهای از جمله استخراج، اکتشاف و ساخت میلههای سوخت را گذراندهایم و در جهان اسلام ما جزو کشورهای استثنایی هستیم و نیز جزو معدود کشورهای در حال توسعه هستیم که به این فناوری رسیده و به آن افتخار میکند. هر چند در جهان اسلام فقط پاکستان آن هم در عرصهای دیگر به این صنعت رسیده است.

صالحی فناوری هستهای را عنصر پیشرفت ایران دانست و افزود: ما از این ظرفیت در عرصههای مختلف صنعت، سلامت و کشاورزی استفاده میکنیم.

وی اشاره کرد: قرارداد جامعی در عرصه سلامت برای تامین سانتریفیوژهای مورد نیاز برای واکسنسازی منعقد شده است ما قرار است این نیاز را برطرف کنیم این درحالی است که واکسن که یک موضوع استراتژی است سالانه بالغ بر 6 میلیارد از خارج از کشور وارد میشود.

صالحی صنعت هستهای را پیشبرنده صنعت در کشور خواند و یادآور شد: هر کشوری در تاریخ توسعه خود یک عامل پیشبرنده دارد که گاهی سیاسی، گاهی اقتصادی و گاهی صنعتی بوده است.

وی افزود: برای کشوری مانند مالزی این عامل، عامل سیاسی بود که یک شخصیت آگاه کشور مالزی را به پیش برد و در این خصوص یکی از عوامل پیش برنده ما در عرصه صنعت، فعالیتهای هستهای است که باعث ارتقاء صنعت ما شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حتی پیش از انقلاب اسلامی، ایران اولین کشوری بود که به دنبال خاورمیانه عاری از سلاح هستهای در سازمان ملل رفت، یادآور شد: پس از انقلاب نیز بر این موضوع تاکید داشتیم.

صالحی با بیان اینکه درNPT تصمیم گرفته شد که یک نشست خاورمیانه عاری از سلاح هستهای برگزار شود که جمهوری اسلامی اولین کشوری بود که اعلام آمادگی کرد افزود: قرار بود این نشست دو سال پیش در فنلاند برگزار شود و آمریکا که تا قبل از آن اصرار بر این موضوع داشت اما به دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری این نشست مخالفت کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیوند زدن برنامه هستهای ایران و ادعای تشکیل هلال شیعی در منطقه خاطرنشان کرد: این موضوعات صرف در جهت بهانه جویی علیه ایران عنوان می شود و این ربطی به هم ندارد.

صالحی با بیان اینکه برای غرب راهی جز تعامل با ایران باقی نمانده چرا که هر کاری کردند جمهوری اسلامی روز به روز مقتدرتر شد، یادآور شد: طرف مقابل باید به این هوشیاری رسیده باشد که با جمهوری اسلامی بیش از این از در تقابل درنیاید چرا که این تقابلها ما را قویتر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که داریم میدانیم جمهوری اسلامی در موقعیتی است که برای طرف مقابل راهی جز تعامل باقی نمانده است و بر همین مبنا دوستان ما در مذاکرات اعلام میکنند که به دنبال بازی برد- برد هستند. چرا که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری عقلانیت و حکمت سیاسی داریم و نمیخواهیم بگوییم این بازی برد- باخت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:من به شما قول می دهم نظام و دولت جمهوری اسلامی حتما از منافع ملی دفاع خواهند کرد.

همچنین ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته هستهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد زیادی از نیروگاههای هستهای جهان متعلق به آمریکاست، گفت: فرانسه 80 درصد و روسیه و ژاپن 30 درصد برق خود را از طریق این نیروگاهها تهیه میکنند. ما عضو معاهدهNPT شدیم تا بتوانیم همچون کشورهای عضو از این انرژی برای پیشرفت و توسعه علمی کشورمان استفاده کنیم.

رئیس کمیته هستهای مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که ایران گامهای ابتدایی را در این زمینه برداشته است، افزود: در هیچ کشوری به اندازه ایران بازرسیهای سرزده و ناگهانی انجام نشده است، 7 هزار نفر روز بازرسی از تأسیسات هستهای در تاریخ جهان کمسابقه است که نشان دهنده شفافیت فعالیت هستهای ایران است و معتقدم باید از کشور ایران برای شفافیت خود در مسئله هستهای تقدیر و تشکر به عمل بیاید.

کارخانهای عنوان کرد:فناوری هستهای در ایران برای مقاصد صلحآمیز طراحی شده است آنان خود به این امر به طور کامل واقف هستند که همه فعالیتهای هستهای ایران شفاف و زیر نظر دوربینهای آژانس است، اما به گفته مقام معظم رهبری دشمنی آنان نسبت به جمهوری اسلامی ایران امر اثبات شدهای است، چرا که آنان از این امر میترسند که جمهوری اسلامی ایران با هویت دینی و اسلامی به اقتدار علمی دست پیدا کند.

وی با اشاره به رشد بالای علمی در کشور، خاطرنشان کرد: هنگامی که جمهوری اسلامی ایران با سرعت میانگین 13 برابر جهان در زمینه علمی حرکت میکند و دانشمندان مرزهای علمی را در نوردیدهاند، دشمنان به دنبال این هستند که در مقابل این حرکت علمی بایستند و مانع آن شوند چرا که همه دانش در همه رشتهها به صورت یک زنجیره پیوسته قرار دارد و ما نمیتوانیم مرزی را در زمینه هستهای مشخص بکنیم.

دکتر ابراهیم کارخانهای افزود: ما توانستیم قدرتمندانه جلو برویم و قدرتمندانه راه را ادامه بدهیم و امیدواریم شاهد پیشرفتهای شایانی در این زمینه باشیم تا بتوانیم در معادلات سیاسی منطقه و جهان گامهای اساسی را برداریم کما اینکه اکنون به لطف خدا توانستهایم در این زمینه موفق باشیم.

رئیس کمیته هستهای مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: کتاب «بحران ساختگی» نوشته گرت پورتر حقیقت نماد و تجلی همه متفکران و آزاداندیشان جهان در زمینه فعالیت صلحآمیز هستهای ایران است.

در ادامه دکتر یاسر جبرائیلی معاون پژوهشی خبرگزاری فارس در سخنانی از همکاری کسانی که این کتاب را ترجمه کرد قدردانی و تشکر کرد.

در مهم ترین بخش این مراسم پروفسور گرت پورتر در سخنانی این گونه گفت: همانگونه که در مقدمه ویژه نسخه فارسی این کتاب بیان داشتهام، مردم ایران به طور مستقیم تحت تأثیر این بحران ساختگی و هراس هستهای که بنده در کتاب توصیف و تحلیل کردهام، قرار داشتهاند.

وی افزود: تحریمهای اقتصادی - مالی که در سالهای اخیر بر ایران تحمیل شده، با این ادعای دروغین توجیه شدهاند که ایران توافقنامه پادمانی خود با آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تعهدات خود ذیل پیمان منع گسترش را نقض کرده است. مقامات آمریکایی تا به همین امروز به این اتهامات ادامه میدهند تا موقعیت ایالات متحده در مذاکرات با ایران را تقویت کنند.

نویسنده کتاب بحران ساختگی ادامه داد: شکی نیست که از سال 2008 تاکنون، انگیزه اولیه و اصلی آمریکا از این دروغ که ایران در خفا به ساخت سلاحهای هستهای پرداخته توجیه تنبیه ایران از طریق تحریمهای اقتصادی بوده است و این دروغ آنچنان موفقیتآمیز از طریق رسانههای خبری گسترده شده که هماکنون یک تاریخچه کاملاً غلط از این مسئله در سراسر جهان مورد پذیرش واقع شده است.

پورتر افزود: معتقدم این کمپین بیشرمانه اطلاعات غلط آن هم در چنین مقیاس چشمگیر و با یک چنین موفقیت چشمگیری باید به عنوان یک پدیده جدید در سیاست بینالملل فهم و درک شود و من این کمپین را همچون همان اطلاعات غلطی میدانم که جورج اورول در کتاب داستان 1984 خود راجع به یک دولت تمامیتخواه جنگی توصیف کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ریشهها و منشأ اولیه کتاب بحران ساختگی و هراس هستهای، گفت: نخستین بار این دستگاههای دولتی امنیت ملی آمریکا به ویژه سازمان سیا و وزارت دفاع بودند که به واسطه نیاز خود وحشت هستهای را مطرح ساخته و آن را به جلو راندند.

نویسنده کتاب بحران ساختگی با اشاره به اینکه هر دوی این دستگاهها با نزدیک شدن به پایان جنگ سرد با یک بحران واقعی روبرو بودند، گفت: یعنی با از دست رفتن شوروی به عنوان یک دشمن روبرو بودند که هزینههای فوقالعاده زیادی در زمینه برنامههای نظامی و جاسوسی را برای دههها توجیهپذیر میکرد.

پورتر ادامه داد: در کتابم به توصیف این مسئله پرداختهام که چگونه سازمان «سیاCIA»مدتها پیش از پایان اتحاد جماهیر شوروی آغاز به متقاعد کردن کنگره و مردم آمریکا در این خصوص کرد که آمریکا با یک تهدید جدید جهانی گسترش سلاحهای کشتار جمعی روبروست. این موضوع تنها راه ممکن و قابل تصور برای سیا بود تا بتواند درخواست کند که هزینهها در زمینه نیروی انسانی و فناوری مورد استفاده برای تعقیب تهدید شوروی در سراسر جهان ادامه یابد و آنگاه که این تهدید به عنوان تهدید جایگزین اتحاد جماهیر شوروی تعریف شد، ایران به عنوان هدف نخستین شناخته میشد.

نویسنده کتاب بحران ساختگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 میلادی که در آن عراق شکست خورد و برنامه سلاحهای کشتار جمعیاش برچیده شد، افزود: بنابراین در آغاز تا اواسط دهه 90 میلادی دستگاه امنیت ملی آمریکا انگیزهای قوی برای متمرکز شدن بر ایران داشت.

پورتر ادامه داد: من در کتاب نشان میدهم که چگونه این انگیزه در سازمان «سیا» به کار آمد تا این تمایل را به وجود آورد که هر گونه اطلاعات و شواهد، حال هر اندازه هم که مبهم بود، بدین شکل تعبیر شود که ایران را به کار بر روی ساخت سلاحهای اتمی متهم کرده و سپس به آن قطعیت بخشیده و محکوم سازد.

وی با اشاره به علاقه بوروکراتیک به این باور که ایران یک تهدید در زمینه گسترش سلاحهای هستهای است، اظهار داشت: این علاقه در سال 1993 به شدت تقویت شده و آهنگ حرکت جدیدی یافت؛ از زمانی که دولت کارگر در اسرائیل به گونهای ناگهانی سیاست خود از امید به تنش زدایی نهایی با ایران را به سیاست معرفی ایران به عنوان بزرگترین تهدید صلح جهانی تغییر داد. البته این تغییر در سیاست، ربطی به ایران نداشت، بلکه فقط به سیاستهای داخلی اسرائیل و مشکلش با فلسطینیها مربوط میشد.

این پژوهشگر آمریکایی ادامه داد: اما این مسئله به فوریت به یک انگیزه جدید قدرتمند برای ایالات متحده بدل شد تا ایران را متهم به ساخت و گسترش سلاحهای اتمی کند، چرا که رئیسجمهور بیل کلینتون در طول مبارزات انتخاباتی سال 1992 خود تصمیم گرفته بود تا به عنوان یک نامزد طرفدار اسرائیل مطرح شود.

پورتر با اشاره به انتخاب کلینتون به عنوان رئیس جمهور آمریکا، یادآور شد: سیاست آمریکا نسبت به ایران به طور واضح بر پایه حمایت از همان سیاست دولت اسرائیل بنا شد که اتهام گسترش سلاحهای اتمی بر علیه ایران را الزامی میدانست.

وی افزود: سپس مؤلفه جدیدی نیز به مجموعه انگیزههای ایجاد هراس هستهای و ایجاد یک بحران ساختگی اضافه شد. هسته داخلی نومحافظهکارانه رژیم جورج دبلیو بوش در علاقه به تغییر رژیم در ایران با دولت لیکود اسرائیل اشتراک داشت و تا آن حد در ایمان خود به برتری نیروی نظامی آمریکا بیش از حد خاطر جمع بود که آمادگی استفاده از زور برای حذف نظام اسلامی را داشت.

نویسنده کتاب بحران ساختگی با بیان اینکه نومحافظهکاران همانگونه که در خلق یک پرونده دروغین به منظور حمله به عراق ابزاری عمل میکردند، به همان شکل نیز عقیده داشتند که با ایجاد یک پرونده دروغین بر علیه ایران استفاده از زور برای حمله به این کشور را برای بعدها توجیهپذیر کنند، یادآور شد: من در کتابم مستندات این حقیقت را آوردهام که جان بولتون، مسئول سیاستگذاری در خصوص ایران، با این استراتژی کار میکرد که پرونده ایران را از آژانس بینالمللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل ببرد تا آمریکا بتواند همچون عراق با اتهام کار مخفیانه بر روی سلاحهای اتمی در مورد دولت هدف خویش پروندهسازی کند، اما بولتون نخست در تلاشی ناموفق سعی کرد تا مدیرکل وقت آژانس، محمد البرادعی را برکنار کند چرا که او با فاش کردن ساختگی بودن یکی از اسناد در مقابل شورای امنیت، استراتژی آمریکا در خصوص عراق را قبلاً به خطر انداخته بود.

پورتر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محتوای کتاب خود که در آن نشان میدهد که چگونه اسرائیلیها توسط عاملان ایرانی خود یعنی مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) یکسری اسناد را به سازمانهای جاسوسی غربی ارائه دادند، خاطرنشان کرد: اسنادی که فرض شده بود از یک برنامه سری تسلیحات هستهای در ایران به سرقت رفته بود.

وی با بیان اینکه هر سرویس اطلاعاتی که به این اسناد دسترسی داشت و از قبل نمیدانست که قرار است از آنها چه نتیجهگیری شود، به راحتی میتوانست ساختگی و جعلی بودن آنها را تشخیص دهد، گفت: این اسناد مملو از اشتباهات تکنیکی و مغایرت با اطلاعات به شدت تثبیت شده بود.

نویسنده کتاب بحران ساختگی ادامه داد: این اسناد شامل هیچگونه شواهدی نمیشد که بخشهای مختلف ادعا شده از برنامه هستهای را به هم مربوط سازد و آنها از یک نامه دست نوشته استفاده کردند که سازمان اطلاعات اسرائیل به راحتی میتوانسته از شرکت ارسال کننده آن را به دست آورده باشد تا اینکه حلقه مفقوده را تکمیل کند. به علاوه این اسناد هیچ نشانهای از طراحی یک سلاح اتمی واقعی را نشان نمیداد. پورتر مرحله بعدی این سناریو را خلق یک بحران ساختگی در عالم واقعیت دانست که این مرحله نیز از سال 2008 آغاز و از طریق فشار زیاد ایالات متحده و متحدانش بر محمد البرادعی حاصل شد و تاکید کرد: البرادعی تهدید شده بود که اگر با ایالات متحده در باورپذیر کردن و اعتبار بخشی به این اسناد اطلاعاتی دروغ راجع به ایران همکاری نکند، بودجه آژانس قطع میشود و این چیزی است که واقعاً رخ داد.

وی عنوان کرد: آژانس بینالمللی انرژی اتمی در عمل به دادستانی برای ائتلاف بر ضد ایران به رهبری آمریکا بدل شد و هر گونه نمایش کار فنی غیر سیاسی را نیز ترک گفت و این موضوعی است که من به زودی آن را با جزئیات بیشتر در کتاب بعدی خود فاش خواهم گفت.

نویسنده کتاب بحران ساختگی نتیجه این کنترل موفقیتآمیز آمریکا بر آژانس بینالمللی انرژی اتمی را دادن وثوق و اطمینان اطلاعاتی غلط و بیپایه به رسانههای خبری و نخبگان سیاسی دانست که نباید چنین اتفاقی رخ میداد و اظهار داشت: بنابراین روایت غلط ایجاد شده به غیر از کتاب و داستانهای من در این خصوص هرگز به چالش کشیده نشد.

در ادامه ی این مراسم از کتاب «بحران ساختگی» توسط پورتر و سایر حاضران از جمله دکتر سیدنظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس،حجت الاسام حمید رسایی نماینده مجلس و دکتر ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته ی هسته ای مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

علاقه مندان می توانند جهت تهیه ی این کتاب می توانید با شماره تلفن 88911669-021 تماس حاصل نمایند.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار