محمد حنیف:

هنوز مکتب ادبی انقلاب اسلامی شکل نگرفته است

یک پژوهشگر ادبی گفت: هنوز مکتب ادبی انقلاب اسلامی شکل نگرفته است، چون این مکتب نیازمند تئوریزه کردن توسط فیلسوفان، تاریخ‌دانان، منتقدان ادبی و نویسندگان است.
کد خبر: ۲۹۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸ - 02July 2018

هنوز مکتب ادبی انقلاب اسلامی شکل نگرفته استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست «آيا ادبيات انقلاب داريم؟» از برنامه‌های ويژه چهلمين سالگرد انقلاب اسلامی،‌ عصر امروز (دوشنبه، ۱۱ تيرماه) با حضور محمد حنيف، محمدرضا سنگری و عليرضا كمری در سرای اهل قلم موسسه خانه كتاب برگزار شد.

«محمد حنیف» نویسنده انقلاب اسلامی در این نشست اظهار داشت: مکتب برای گروهی از نویسندگان به کار می‌رود که به چارچوبی رسیده باشند. در مراحل شکل‌گیری مکتب نقطه اوج و فرود وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ادبیات داستانی انقلاب تئوریزه شده است یا نه، گفت: مکتب ادبی انقلاب باید گونه‌های مختلفی از جمله ماجرا جویانه، تراژدی با معیارهای مشخصی باشد بلکه از نظر شکل و محتوا تدوین شده باشد.

این نویسنده افزود: به هر حال قبل از انقلاب داستان‌های معترضی وجود داشت؛ ولی انقلاب چیزهای جدیدی را خلق کرد که قبل از آن اجازه نوشتن آن وجود نداشت. انقلاب یک مفهوم عام و کلی است یعنی با موضوع انقلاب خیلی‌ها نوشته است.

حنیف ادامه داد: در بیست ساله اول انقلاب ۲۷۶ رمان مستقل مرتبط با انقلاب نوشته شده یعنی ما اثر درباره انقلاب کم نداریم؛ اما این آثار با نگرش‌های مختلف نوشته شده است. من معتقدم هنوز مکتب ادبی انقلاب اسلامی شکل نگرفته است چون این مکتب نیازمند تئوریزه کردن این مکتب توسط فیلسوفان، تاریخ‌دانان، منتقدان ادبی و نویسندگان است.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار