مدیر گروه مطالعات غیرنظامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس عنوان کرد؛

تشکیل کار گروه تخصصی مدیریت مطالعات غیرنظامی اقدامی علمی برای تبیین مبانی و معارف دفاع مقدس

حسن علایی گفت: کار گروه تخصصی مدیریت مطالعات غیر نظامی را تشکیل دادیم تا این مبانی احصاء شود و در قالب کتاب مورد بررسی و تفحص قرار بگیرد و در آخر تقدیم خواننده شود.
کد خبر: ۲۹۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹ - 03July 2018

تشکیل کارگروه تخصصی مدیریت مطالعات غیرنظامی؛ اقدامی علمی برای تبیین مبانی و معارف دفاع مقدسبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، حسین علایی مدیر گروه مطالعات غیرنظامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، مطالعه مبانی و معارف هشت سال دفاع مقدس را به‌عنوان مهم‌ترین سرفصل در برنامه‌های جاری این گروه برشمرد و اظهار داشت: بنا داریم تا در این سرفصل مسائل اساسی دفاع مقدس یعنی آنچه باعث شد مردم ایران تمام‌عیار در مقابل دشمن بایستند و حماسه‌ها و ارزش‌هایی را خلق کنند دنبال کنیم، بدین منظور یک کارگروه تخصصی باعنوان «کارگروه تخصصی مدیریت مطالعات غیرنظامی» تشکیل دادیم تا اولا این مبانی احصاء شود و بعد در دستور کار قرار بگیرد و در قالب کتاب موردبررسی و تفحص قرار بگیرد و در آخر تقدیم خواننده شود.

وی در خصوص اهداف «کارگروه تخصصی مدیریت مطالعات غیرنظامی» گفت: ما در این کارگروه به دنبال مبانی و معارف دفاع مقدس هستیم و سپس بر اساس این مبانی عناوین کتاب‌هایی که لازم است کار و تولید شود در سطوح مختلف مشخص شود و سپس این عناوین به گروه‌های پژوهشی محول شود و بر اساس این عناوین بتوانند آن کتاب‌ها را تولید کنند.

علایی خاطرنشان شد: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت علمی کشور و اساتید دانشگاه استفاده کنیم این کارگروه را با شرکت چند نفر از اساتید دانشگاه تشکیل دادیم تا تجربه علمی و اجرایی خودشان را مطرح کنند تا بتوانیم بر اساس آن به عناوین قابل‌توجهی در این حوزه دست پیدا کنیم و با کمک این افراد گروه‌های پژوهشی و اجرایی تعیین شوند تا این کارها را به مرحله اجرا دربیاورند.

وی ضمن بیان اینکه پیدایی عناوین کاری مهم است، درعین‌حال متذکر شد: اما اینکه بتوانید مجری و محقق و پژوهشگر قابل‌اعتنا پیدا کنید تا این عنوان را تبدیل به یک کتاب قابل‌توجه و فاخر کند، بحث دیگری است. این کارگروه فعالیت‌هایش ناظر بر تعیین عناوین، معرفی مجموعه‌های پژوهشی و تحقیقاتی است.

مدیریت گروه مطالعات غیرنظامی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اظهار بر اینکه مرکز اسناد، علیرغم فعالیت‌ها و اقدامات درخوری که پیش‌ازاین انجام داده، نتوانسته با مراکز علمی، تحقیقی و پژوهشی ارتباط منسجم و کاری تعریف کند، ابراز داشت: خوشبختانه در زمان مدیریت دکتر نائینی فصل ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفته‌شده تا مرکز بتواند از ظرفیت و پتانسیل مراکز علمی در سطح کشور استفاده کند؛ خصوصا آن‌هایی که تعلق‌خاطر به حوزه دفاع مقدس دارند.

وی با تأکید بر اینکه کار کارگروه تخصصی مدیریت مطالعات غیرنظامی مستمر است و باید ادامه پیدا کند، بیان داشت: فعلا وظیفه اصلی این کارگروه تعیین عناوین و مجری‌ها و گروه‌های پژوهشی است و بعد از گذر از این مرحله، ما از این کارگروه به‌عنوان ناظر علمی بر پروژه‌ها بهره‌مند خواهیم شد.

علایی با اشاره به اینکه در این کارگروه برای اینکه بتوانیم کتاب‌های مرکز را علاوه بر مخاطب خاص به مخاطب عام هم تقدیم کنیم، اصولی را تدوین کرده‌ایم، عنوان کرد: اصولی را که در کتاب‌های خود بنا داریم رعایت کنیم عبارت‌اند از سند پژوهی بودن تألیفات، انجام مطالعات میدانی و استفاده از نقطه نظرات فرماندهان ارشد جنگ و افرادی که دفاع مقدس را مدیریت و فرماندهی کردند، اهمیت دادن به توجه مخاطب عمومی و اینکه در کنار رویکرد توصیفی رویکرد تحلیلی هم باید مدنظر قرار بگیرد و ما بتوانیم تحلیل جامعی از اتفاقات دوران دفاع مقدس خصوصا در بحث مبانی و معارف جنگ ارائه دهیم.

وی افزود: همچنین باید در تألیف کتاب‌ها به نقش مردم توجه بیشتری شود و کتاب‌ها به‌گونه‌ای تألیف شود تا هم نقش نهادها تبیین شود و هم به شکلی مطالبه گری از این نهادها صورت بگیرد. اگر این اصول راهنما در تألیف کتاب‌ها لحاظ شود، ما از تخصصی شدن کتاب‌ها فاصله می‌گیریم و کتاب‌ها مخاطب عمومی هم پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار