آیت‌الله شاه‌آبادی مطرح کرد؛

اجرای نخستین طرح امام رضا (ع) شناسی در مؤسسه غدیرشناسی

رئیس موسسه غدیرشناسی از اجرای دو طرح رضوی در راستای ترویج معارف رضوی خبر داد و گفت: امیدواریم این قدم‌ها آغازی برای یک حرکت بزرگ در دهه غدیر، دهه ولایت و عید غدیر باشد.
کد خبر: ۲۹۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ - 07July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مؤسسه غدیرشناسی از هشت سال پیش، فعالیت خود را حول محور ولایت شروع کرده است و هر سال یک اولویت‌سنجی برای فعالیت‌های معرفتی و فرهنگی خود انتخای می‌کند.

اواخر سال 96 در نشست‌های مشورتی با شورای معاونین، برای سال 97 که هشتمین سال فعالیت مؤسسه غدیرشناسی محسوب می‌شود، فعالیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی در ارتباط به امام رضا شناسی به عنوان اولویتی مهمی در محور فعالیت‌های این موسسه انتخاب شد.

آیت‌الله شا‌ه‌آبادی در گفت‌وگویی اظهار داشت: به یمن وجود حرم مطهر هشتمین خورشید ولایت در کشورمان، با کار و تلاش برای معرفت‌‌افزایی در حوزه امام رضا (ع) شناسی، سال هشتم فعالیت خودمان را با نام ایشان متبرک خواهیم کرد. تردیدی نیست که مردم ما عاشق اهل بیت (ع) هستند و به طور خاص عاشق امام رضا (ع) که تنها معصوم مدفون در کشور ما هستند. مردم کشورمان این عشق و اشتیاق نسبت به حضرت را با نمادهای مختلفی بروز می دهند که در ایام مختلف سال به طور واضح بینندة آن هستیم. افراد زیادی را می‌شناسم که اگر سالی یک مرتبه توفیق تشرف به حرم مطهر امام رضا (ع) را پیدا نکنند احساس خسران می‌کنند.

رئیس مؤسسه غدیرشناسی با بیان اینکه این زیارت‌ها، زنگارهای چرک‌آلود را از قلوب مردم پاک می‌کند و قلبهایشان را به نورانیت امام رضا (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نورانی می‌کند، توضیح داد: با تمام تفکرات و اعتقاداتی که از تفکر ولایت فاصله دارند به مبارزه علمی می‌پردازیم و حتی با آنها «تحدّی» می‌کنیم؛ تحدی به این معنی که به آنها می‌گوییم بیایند در همین دنیای مدرن و پیشرفته با همه امکانات و تکنولوژی‌های ارتباطی که برایشان فراهم است، با همه ابزارهای تشویقی که دارند، ببینند یکبار می‌توانند جمعیت لحظه تحویل سال مشهد مقدس یا جمعیت راهپیمایی اربعین حسینی (ع) یا جمعیت ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت یا ایام شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) یا ایام 23 ذی‌القعده که ایام زیارتی مخصوص آن حضرت هست و ... را ایجاد کنند؟ آیا جز قدرت ولایت، قدرت دیگری در عالم وجود دارد که اینچنین حماسه‌آفرینی کند؟

وی افزود: اما در تمام طول سال این اتفاق در مشهد رقم می‌خورد؛ بیش از 20 میلیون انسان در سال به مشهد می‌روند و خود را تغذیه معنوی می‌کنند؛ مشهد به معنای واقعی کلمه «پایتخت معنوی ایران» است. اسلام در زمان خلفای اموی به ایران آورده شد و مردم ایران، اسلام را از زبان خلفای اموی دریافت کردند و این اسلام، در زمان خلفای عباسی در سرتاسر ایران گسترش پیدا کرد؛ یعنی خلفای اموی و عباسی که هر یک با مکتب ولایت، فاصله‌ها و دشمنی‌ها داشتند و ائمه ما را به شهادت رساندند، آنها اسلامی را که ضد ولایت اهل بیت (ع) بود در ایران گسترش دادند؛ قاعده «الناس علی دین ملوکهم» هم می‌گوید ما مردم ایران باید به اسلام اموی و عباسی روی می‌آوردیم؛ اما باید ببینیم چه عاملی سبب شد که مردم ایران، عاشق امام رضا (ع)، امام حسین (ع) و امیرالمؤمنین(ع) شدند؟ چه شد که از اسلام اموی و عباسی اعلام برائت کردند؟

ایران با ورود امام رضا (ع) به این کشور، مهد ولایت شد

رئیس مؤسسه غدیرشناسی گفت: بنده معتقدم به برکت وجود امام رضا (ع) و امامزادگانی که به ایران اسلامی آمدند، این اتفاق افتاده و اینها بودند که نهال عشق به اهل بیت (ع) و اسلام ناب محمدی را در قلوب ما کاشتند. امامان ما، فرزندان و نوادگان خود را به سوی ایران اسلامی فرستادند. آنها از سرمایه وجودی خودشان خرج کردند که ما اهل‌بیتی شدیم و آمدن خود امام رضا (ع) به ایران هم، به این جریان رشد شتابنده‌ای داد. حدود 10 هزار امامزاده در ایران فعلی که بسیار کوچک‌تر از ایران آن زمان است، وجود دارد که این‌ها در بدترین و سخت‌ترین شرایط، زندگی و تبلیغ کردند و معمولاً به بدترین صورت نیز به شهادت رسیدند، همین بزرگواران، مکتب ولایت را به ایران اسلامی آوردند. به ویژه زمانی که امام رضا (ع) و برادران و خواهران بزرگوارشان به ایران آمدند و بعد هم فرزندان و نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع)، آنها مکتب ولایت را گسترش دادند و تمام نقشه‌های خلفای اموی و عباسی را بر هم ریختند و این مردم و ملت، عاشق مکتب ولایت شدند و ایران اسلامی، «مهد ولایت» شد.

آیت‌الله شاه‌آبادی درباره ولایتعهدی امام رضا (ع) اظهار کرد: حضرت رضا (ع) زمانی که به ایران آمد، به صورت تشریفاتی ولایتعهدی را پذیرفت تا مکتب ولایت، فرصت داشته باشد قدرت پیدا کند و گسترش یابد. آمدن حضرت از مدینه به مرو و پذیرش تشریفاتی ولایتعهدی، فرصتی را ایجاد کرد که امامزادگان بتوانند در کشور، تبلیغ دین و ولایت و ظلم‌ستیزی مکتب اسلام را کنند و خود حضرت هم در خراسان و مرو، از بنیان‌های علمی و استدلالی مکتب ولایت، دفاع عالمانه کردند.

وی با اشاره به لقب «عالم آل محمد» امام رضا (ع) گفت: شهرت امام رضا (ع) به این لقب به خاطر این است که با پیروان تمام مکاتب و فرق مناظره کردند و در تاریخ جایی ننوشته و ثبت نکرده که حضرت در جایی از این مناظره‌ها کم آورده باشند یا کسی حتی یک مورد، غلبه حریفان را بر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ندیده است. غلبه حضرت بر همه حریفان علمی، آنقدر واضح و مبرهن بود که تمام کسانی که دستگاه‌های خبری و رسانه‌ای آن زمان را در اختیار داشتند، جرأت نداشتند این مناظره‌ها و موفقیت‌های علمی امام رضا (ع) را منتشر کنند. باید اشاره کنم به حدیث مشهور سلسلة الذهب که حضرت فرمود: شرط قبولی توحید، پذیرش ولایت است؛ یعنی همان حدیث قدسی که حضرت در نیشابور فرمود و دوازده هزار قلم آن را ثبت کرد.

اعتقاد به ولایت امام رضا (ع) یعنی اعتقاد به مکتب تشیع

به گفته رئیس مؤسسه غدیرشناسی، بسیاری از شیعیان دو امامی، سه امامی و چهار امامی تا هفت امامی هستند، اما آن عده از شیعیانی که امام رضایی شدند و ولایت امام رضا (ع) را پذیرفتند، دوازده امامی هستند؛ یعنی ما بعد از امام رضا(ع) کسی را نداریم که از مکتب تشیع انشعاب پیدا کرده باشد. این است که اما رضا(ع) می‌فرماید: «من» از شرط‌های قبولی توحید هستم؛ یعنی باید ولایتِ من امام رضا (ع) را قبول کنید که دوازده امامی شوید، إثنا عشری شوید و مکتب و عقیده شما مکتب برحقی باشد. اینجاست که مفهوم آن روایتی که از امام جواد(ع) پرسیده می‌شود که زیارت امام حسین (ع) أفضل است یا زیارت پدر شما؟ امام جواد می‌فرماید: «زیارةُ أبی أفضل؛ زیارت پدر من از زیارت سیدالشهداء (ع) برتر است». به عبارت دیگر، امام جواد (ع) می‌فرماید اگر امام رضا(ع) با معرفت زیارت کنید و اعتقاد به ولایت ایشان داشته باشید، از زیارت سیدالشهداء (ع) هم برتر است؛ چراکه اعتقاد به ولایت امام رضا(ع) یعنی اعتقاد به مکتب تشیع، بدون هرگونه انحراف اعتقادی.

آیت‌الله شاه‌آبادی افزود: با این مقدمات، امام رضایی که اعتقاد به او شرط قبول توحید است، امام رضایی که زیارت او از زیارت سیدالشهداء (ع) أفضل است؛ مردم به امام رضا(ع) عشق دارند، اما عموماً معرفت کامل در این زمینه نداریم و ان‌شاءالله قصد داریم امسال در کشور، یک موج جدید معرفتی امام رضا شناسی در کنار مجموعه‌های مقدسی مثل آستان قدس رضوی و بنیاد امام رضا (ع) و بسیاری از مجموعه‌های امام رضایی کشور خودمان ایجاد کنیم و خودمان را در این حرکت معرفتی سهیم کنیم و به این موج ایجاد شده، شتاب و شدت بیشتری دهیم، لذا طرح‌هایی را در همین راستا و با همین انگیزه برای امسال در نظر گرفتیم و امیدواریم امام رضا(ع) به ما إذن بدهند که در این مسیر قدم برداریم.

نخستین طرح امام رضایی مؤسسه غدیرشناسی

رئیس مؤسسه غدیرشناسی با بیان اینکه اولین طرح امام رضایی ما در سال 1397 به صورت مجازی و اینترنتی برگزار می‌شود، گفت: عنوان این دوره، «کارگاه آموزشی خورشید هشتم» است که یک دوره امام رضا(ع) شناسی است و از روز ولادت امام رضا(ع) در کشور برگزار خواهد شد و از علاقه‌مندان دعوت می‌شود با مراجعه به سایت مؤسسه غدیرشناسی جهت ثبت‌نام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این کارگاه در 15 جلسه یک ساعته برگزار می‌شود، افزود: امیدواریم بتوانیم این 15 جلسه را در طول مدت 5 هفته، هفته‌ای 3 جلسه برگزار کنیم، اما ممکن است بعضی‌ها بخواهند کمی کندتر این دوره را بگذرانند که برای آنها هم برنامه داریم. به هر صورت 15 جلسه دوره آموزش مجازی امام رضا(ع) شناسی به صورت آنلاین و آفلاین با همکاری و حمایت جدی و وسیع آستان قدس رضوی توسط مؤسسه غدیرشناسی برگزار می‌شود و گواهی پایان دوره نیز با امضای مشترک مؤسسه غدیرشناسی و آستان قدس رضوی به اعضای دوره اعطا می‌شود. هزینه پیش‌بینی شده این دوره برای هر نفر برای 15 جلسه آموزش، به همراه امتحان و گواهی مربوطه 25000 هزار تومان است که البته هزینه تمام شده، بیشتر از این مقدار است، اما همکاری‌های آستان قدس رضوی برای مؤسسه ما بسیار ارزشمند بوده و در تعامل خوبی که بین ما و مدیریت فرهنگی آستان قدس رضوی وجود دارد، این دوره می‌تواند با هزینه نه چندان زیاد برای عموم مردم عاشق امام رضا(ع) برگزار شود.

آیت‌الله شاه‌آبادی یادآور شد: یادمان باشد اگر هزینه‌ای برای زیارت امام رضا (ع) یا برای کسب معرفت حضرت خرج می‌کنیم، اینها هزینه زندگی نیستند؛ اینها سرمایه‌گذاری است. بیش از آن را به زندگیمان می‌دهند، این خانواده، خانواده غیرت و کرم و بزرگواری هستند و بدهکار به کسی نمی‌مانند، زمان و وقتی را هم که صرف می‌کنیم، بیش از آن وقت و زمان را به ما می‌دهند. به عمر و وقت ما برکت می‌دهند. همه این وقت‌ها و همه این مبالغی که صرف در راه زیارت یا کسب معرفت اهل بیت(ع) می‌کنیم، سرمایه‌گذاری است نه هزینه کردن؛ و من با شناختی که از این ملت عاشق امام رضا (ع) دارم، امیدوارم هزاران نفر در این کشور امام رضایی در این دوره آموزشی خورشید هشتم شرکت کنند و ما هم اگر لازم باشد، مهلت ثبت‌نام را تمدید می‌کنیم و تعداد کلاس‌ها و اساتید این دوره آموزشی را افزایش می‌دهیم.

طرح دوم در ایجاد موج معرفتی امام رضا شناسی

رئیس مؤسسه غدیرشناسی با بیان اینکه طرح دوم مؤسسه غدیرشناسی در موضوع «تربیت استاد امام رضاشناسی» با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در مشهد برگزار می‌شود، گفت: این بنیاد بزرگ که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود، هر ساله کار بزرگ جشنواره امام رضا(ع) را تدبیر می‌کند. مؤسسه غدیرشناسی با این بنیاد، طرح برگزاری کارگاه تربیت استاد امام رضا(ع) شناسی را در کشور اجرا می‌کند که در این طرح، مخاطبان ما 2 گروه هستند؛ گروه اول: طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه، اعم از خواهران و برادران. گروه دوم: دانشجویان ارشد و دکتری رشته‌های مرتبط با علوم و معارف اسلامی.

وی ادامه داد: این دوره برای اقشار تحصیل کرده در رشته‌های علوم اسلامی است که مؤسسه غدیرشناسی با همکاری و حمایت بنیاد امام رضا(ع) آنها را از سراسر کشور به مشهد مقدس می‌آورد و یک دوره فشرده 1 هفته‌ای را در مشهد به صورت حضوری برای آنها برگزار می‌کند. علاقه‌مندان از طلاب و دانشجوهای رشته‌های علوم و معارف اسلامی و رشته‌های مرتبط می‌توانند در آزمون ورودی این دوره شرکت کنند. این آزمون با محوریت کتاب مناظرات تاریخی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد که از تألیفات حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی است. آزمون ورودی دوره تربیت استاد در تاریخ 25 مرداد1397 برگزار خواهد شد و افرادی که در این آزمون و مصاحبه پس از آزمون موفق شوند، به مشهد اعزام می‌شوند و این دوره آموزشی را در مدت یک هفته زیرنظر مؤسسه غدیرشناسی می‌گذرانند.

آیت‌الله شاه‌آبادی گفت: فعالیت سومی که مؤسسه غدیرشناسی در نظر دارد اجرا کند و اجرای آن منوط به حمایت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است، برپایی نمایشگاه‌های خورشید هشتم در دهه کرامت در سرتاسر کشور است. هر نهادی، سازمانی، موسسه‌ای، مرکز فرهنگی‌ای که بتواند از این حرکت امام رضایی، حمایت کامل کند مؤسسه غدیرشناسی در آن منطقه، شهر یا استان، نمایشگاه‌های بزرگی با عنوان خورشید هشتم برگزار می‌کند که برای این نمایشگاه 25 غرفه معرفتی پیش‌بینی شده و تعدادی از غرفه‌های آن، مربوط به کودکان و نوجوانان است که همه با محور امام رضا(ع) شناسی است. غرفه داستان و نقاشی کودکان، غرفه محصولات فرهنگی برای بزرگسالان و کودکان و چندین غرفه دیگر این نمایشگاه، با محوریت امام رضا(ع) شناسی است که البته نیاز نیست در همه نمایشگاه‌ها هر 25 غرفه برپا شود، بلکه هر دستگاهی می‌تواند تعدادی از این غرفه‌های امام رضا(ع) شناسی را از بین 25 غرفه پیشنهادی، به سلیقه و علاقه خود انتخاب کنند. این هم کار سومی است که بیشتر، بُعد فرهنگی و تبلیغی و ترویجی دارد.

برپایی نمایشگاه‌های خورشید هشتم برای در راستای ترویج معارف رضوی

رئیس مؤسسه غدیرشناسی افزود: خادمین امام رضا(ع) در دهه کرامت به استان‌های مختلف می‌روند و پرچم سبز رضوی را می‌برند و مردم برای اینکه دست و صورت خود را به این پرچم متبرک کنند، تا نیمه‌های شب در نوبت می‌ایستند؛ بنده سال گذشته در شهرهایی مثل انزلی و رشت از نزدیک شاهد این تجمع‌ها بودم و در این مراسم، سخنرانی کردم که این اقدامی ارزشمند است. این حرکت باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد و تقویت شود، در همین راستا، مؤسسه غدیرشناسی اعلام آمادگی می‌کند که در کنار این تجمعات، نمایشگاه‌های خورشید هشتم را برای اقشار مختلف و صنوف و سنین مختلف برگزار کند و مردم در کنار این که قلب و روحشان را با تبرک کردن پرچم سبز رضوی جلا می‌دهند، فکر و عقل و دانش خودشان را هم به معارف رضوی متبرک کنند.

وی ادامه داد: فعالیت ما باید به گونه‌ای باشد که مردم امام رضا(ع) شناس شوند و شناخت بیشتری به امام رضا(ع) پیدا کنند، مبادا کسی در دل عاشقان امام رضا(ع) شبهه بیافکند و این شبهات، ذهن جوانان ما را در بر بگید، باید قدمی برداریم که بفهمیم امام رضا(ع) در آن پیچ تاریخی در زمان هارون الرشید و مأمون عباسی چه حرکت بزرگی کردند، شیعه را زنده کردند، مکتب ولایت را زنده کردند، به برکت اقدام آن حضرت و هجرتشان از مدینه به مرو بود که حالا مکتب ولایت سرافراز است و هر روز قدرت می‌گیرد.

آیت‌الله شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: امیدواریم که با این دو حرکت آموزشی و این یک حرکت تبلیغی و ترویجی، بتوانیم سهم کوچکی در ایجاد یک موج جدید امام رضا(ع) شناسی در کشور داشته باشیم و از همه فرهیختگان، صاحب نظران، مسئولان، دغدغه‌مندانِ دینی به عنوان مسئول مؤسسه غدیرشناسی درخواست می‌کنم ایده‌های فرهنگی خود را در اختیار ما قرار دهند. امیدواریم این قدم‌ها آغازی برای یک حرکت بزرگ در دهه غدیر، دهه ولایت و عید غدیر باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها