با بیان اینکه «پول عربستان سیاست آمریکا در منطقه را ترسیم می‌کند»؛

مقام سابق آمریکایی: خواستند سقوط سوریه مقدمه سقوط ایران باشد اما اسد در قدرت ماند

یک مقام سابق آمریکایی با بیان اینکه پول عربستان اکنون سیاست آمریکا در خاورمیانه را ترسیم می‌کند، گفت: آمریکایی‌ها خواستند سقوط سوریه مقدمه سقوط ایران باشد اما رئیس جمهور سوریه پیروز شد و در قدرت باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۲۹۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ - 15July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «لورنس ویلکرسون» مدیر دفتر «کالین پاول» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا می‌گوید، سیاستمداران آمریکا خواستند دولت سوریه را ساقط کنند تا این مسئله، مقدمه‌ای باشد برای ساقط کردن حکومت در ایران.

ویلکرسون با بیان اینکه ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن بازنده خواهد بود، در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، اظهار داشت که آنچه سیاست فعلی آمریکا در منطقه (خاورمیانه) را ترسیم می‌کند، پول عربستان سعودی است.

به گفته مدیر دفتر وزیر خارجه دولت جرج بوش (۲۰۰۱ - ۲۰۰۵) بشار اسد (در جنگی که به کشورش تحمیل شد) پیروز شده و آمریکا و اسرائیل به این امر اذعان کرده‌اند. «مطمئن نیستم عربستان هم این کار را کرده یا خیر. این مشکل خودش است».

این مقام آمریکایی با بیان اینکه در نشست «هلسینکی»، «الان آمریکا و روسیه درباره این صحبت می‌کنند که چگونه در ثبات سوریه سهیم باشند» تصریح کرد که «اسد پیروز شد و در قدرت باقی خواهد ماند».

او در بخشی دیگر از سخنش تصریح کرد که اکنون تمرکز همانهایی که دنبال ساقط کردن دولت سوریه بودند الان بر ایران است تصریح کرد که محمد بن سلمان و دیگران در شورای همکاری خلیج فارس که پول هنگفتی دارند، «اکنون حمله‌ای هدفمند انجام می‌دهند برای اینکه ایران را هیولا، تهدید و طرفی نشان دهند که مایه بی‌ثباتی منطقه است».

این مقام سابق آمریکایی و از فعالان فعلی ضد جنگ معتقد است که برخی در کنگره به دنبال آن هستند که «تغییر رژیم در ایران» را به سیاست رسمی آمریکا تبدیل کنند و به نظر او، این کار در هجده ماه آینده رخ خواهد داد.

رئیس دفتر وزیر خارجه وقت آمریکا در دوره ریاست جرج بوش پسر، ائتلاف عربستان در یمن را شکست خورده دانست و گفت «سعودی‌ها نمی‌توانند در این جنگ پیروز شوند. نه الان نه بعدا».

روابط متشنج روسیه و آمریکا را چطور می‌بینید. آیا دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی چیز جدیدی برای حل بحران سوریه دارد؟

ویلکرسون: روسیه و آمریکا باید با هم بنشینند [و گفت‌وگو کنند] چون بیش از دیگران سلاح اتمی دارند. اما در خصوص سوریه فکر نمی‌کنم که هیچ بحثی باشد جز اینکه [بشار] اسد پیروز شد. اسرائیل و آمریکا به این اعتراف کرده‌اند. مطمئن نیستم که عربستان هم [اعتراف] کرده باشد، این مشکل خودش است. اسد پیروز شد و در قدرت باقی خواهد ماند. الان [ولادیمیر] پوتین و [دونالد] ترامپ فقط از این حرف خواهند زد که چطور در بازگرداندن ثبات به سوریه و بازگشت میلیو‌ن‌ها آواره که ثبات اردن و دیگر کشورها را بر هم زده‌اند، سهیم هستند.

جان بولتون [مشاور امنیت ملی فعلی آمریکا] و دیگران [از مقامات آمریکایی] می‌گویند که مشکلشان الان با اسد نیست، با ایران است. این ادبیات جدید.. در قبال سوریه، فکر می‌کنید چه کاری در قبال حضور ایران و حزب‌الله در سوریه خواهند کرد. دولت ترامپ می‌خواهد چه کند با این مسئله؟

ویلکرسون: امثال جان بولتون که من خوب می‌شناسمش، هیچ گزینه‌ای ندارند. خواستند سوریه سقوط کند و خواستند از اسد خلاص شوند و هدف دومشان بعد از عراق بود. به هر حال این طرحشان بود. اما طرحشان ناکام ماند و آنها این را می‌دانند.

در نتیجه الان این هدف را رها خواهند کرد و بر ایران مترکز خواهند شد. دنبال ساقط کردن [حکومت] سوریه بودند و فکر می‌کردند که این کار کمکشان می‌کند بهتر با ایران تعامل کنند اما در سوریه به آنچه می‌خواستند نرسیدند. در نتیجه الان بر ایران متمرکز شده‌اند و نمی‌دانم معنای این چیست جز اینکه در نهایت تنها راه تعاملی که با ۷۵ میلیون ایرانی و عمق راهبردی این کشور می‌ماند، چیزی نیست جز درنوردیدن آن. من اشتیاقی ندارم این را ببینم چون ده برابر بیشتر از عراق در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ فاجعه‌بارتر خواهد بود.

آنها [آمریکایی‌ها] می‌گویند که می‌خواهیم ایران را در سوریه مهار کنیم. این ادبیاتی است که از بولتون و غیره می‌شنویم. منظورشان از مهار ایران در سوریه چیست؟

ویلکرسون: این سعنی اینکه اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسد خواهند گفت -همچنانکه ظاهرا اسرائیلی‌ها این کار را کرده‌اند- که ایران و حزب‌الله باید سوریه را ترک کنند. این یعنی همه نیروهای سپاه ایران و حزب‌الله. دست‌کمش به دلیل نقش حزب‌الله که من آن را یگان‌های پیاده اصلی می‌دانم که با معارضه در سوریه می‌جنگد. بنابراین فکر می‌کنم معنایش این است که به عنوان بیانیه‌ای آشکار یا بیانیه‌ای دیپلماتیک احتمالا در پشت پرده [می‌گویند که] ایران الان باید از سوریه خارج شود.

آیا فکر می‌کنید که دولت ترامپ در رسیدن به این هدف موفق می‌شود؟ مثلا از طریق متقاعد کردن پوتین. شنیده‌ایم که دارند تلاش می‌کنند این کار را با پوتین انجام دهند.

ویلکرسون: آنها تلاش می‌کنند تهران را از این طریق تحت فشار بگذارند اما فکر نمی‌کنم که خیلی موفق باشند هر چند که روسیه در ابتدا آماده است که برخی پیام‌ها را به ایران منتقل کند. نه به این دلیل که به نفع روسیه است که ایران قدرتی اساسی در سوریه باقی بماند بلکه به این دلیل که پوتین بازی شطرنج را آنقدر بلد است که این موضوع را کامل تمام نکند. باید منتظر باشیم و من در هر مذاکره‌ای روی [بُرد] پوتین شرط می‌بندم و قطعا روی ترامپ نه.

بنابراین شما فکر می‌کنید که دولت ترامپ نمی‌تواند اتحاد روسی ایرانی را در سوریه بشکند؟

ویلکرسون: اگر به روابط روسیه و ایران چه قبل از شوروی چه بعدش کمی آشنا باشید، خواهید دانست که این رابطه خیلی دوستانه نیست. من ایرانی‌ها را سرزنش نمی‌کنم... آنها در مرزهای شمالی در طول تاریخ خود، مشکلات بزرگی داشته‌اند. فکر نمی‌کنم که روابط مسکو و تهران صمیمانه خواهد بود. آن، روابط بر اساس منافع است...

مجددا درباره ایران.. فکر می‌کنید آنچه امروز با دولت ترامپ [علیه ایران] شاهدیم، این تلاش‌ها برای تغییر رژیم در ایران است؟ یا مسئله کمتر از این حد است؟

ویلکرسون: من می‌دانم الان در کنگره چه خبر است. آنچه مرا نگران می‌کند این است که آنها مثل سال ۱۹۹۸ دنبال تصویب قانونی هستند که اعلام می‌کند تغییر رژیم در ایران، سیاست رسمی آمریکاست. این کار را با عراق کردند و بیل کلینتون را در آن زمان کم‌وبیش مجبور کردند که آن را امضا کند. کلینتون اصلا چه در سیاست چه در اخلاق اصلا شجاع نبود و آن مسئله، در سال ۱۹۹۸ سیاست رسمی آمریکا شد.

باور کن، در دولت بوش پسر، زمانیکه داشتیم اقدام نظامی علیه عراق را در دو سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ بررسی می‌کردیم، این مسئله چندین بار بخصوص از طرف وُکلا مطرح شد، یعنی تغییر رژیم در عراق سیاست رسمی آمریکا و به ‌رسمیت‌شناخته شده در کنگره. دارند تلاش می‌کنند همین کار را درباره ایران انجام بدهند. این مسئله، این تصور از سیاست فعلی آمریکا را به [ذهن] من می‌دهد.

آیا کنگره در این تلاش‌هایی که اشاره کردید، موفق می‌شود؟

ویلکرسون: فکر می‌کنم این قانون را تصویب خواهند کرد. فکر می‌کنم در هجده ماه آینده شاهد این [قانون] خواهیم بود. آنها قبل از انتخابات [میان‌دوره‌ای کنگره در ماه] نوامبرآن را طرح نخواهند کرد چون جمهوری‌خواه‌ها از هر گامی که شانس‌شان برای حفظ مجلس نمایندگان و سنا را به خطر بیندازد، می‌ترسند. در نتیجه فکر نمی‌کنم که قبل از نوامبر تصویب شود اما در نهایت تصویب خواهد شد.

چرا دولت ترامپ اینقدر حامی اسرائیل است. اینطور به دولت‌های آمریکا نگاه می‌شود که جانبدار اسرائیل هستند اما این دولت خیلی فراتر از دولت‌های قبلی رفته. نظر شما چیست؟

ویلکرسون: آنطور که می‌گویند،‌ این دولت‌ از خیلی مرزها عبور کرده. نمی‌توانم تفسیر بیاورم جز اینکه تأثیر -لابی- اسرائیل بر آمریکا خیلی زیاد شده. چه از نظر مالی که افرادی مل پُل سنگر و شلدون ادلسون می‌دهند یا افرادی مثل محمد بن سلمان و دیگران در شورای همکاری خلیج [فارس] که پول‌های هنگفتی دارند و به صورت هدفمند در تلاشند که ایران را هیولا، تهدید و طرفی نشان بدهند که مایه بی‌ثباتی منطقه است در صورتی که بودجه نظامی ایران به اندازه بودجه نظامی عربستان هم نیست.

آیا می‌توانیم بگوییم که عربستان با پولش دارد سیاست آمریکا در خاورمیانه را ترسیم می‌کند؟

ویلکرسون: مطمئنا. سفر بن سلمان به آمریکا که میلیونرهای آمریکایی و سعودی آن را حمایت کردند، فقط برای متقاعد کردن مردم به فایده‌دار بودن جنگ علیه یمن نبود؛ جنگی وحشیانه که عربستان به راه انداخته. بلکه برای متقاعد کردن مردم به این نیز بود که قطع روابط با قطر هم مفید است و ایران دشمن شماره یک در منطقه است اگر نگوییم در کل دنیا.

پنتاگون هم می‌گوید جنگ در یمن القاعده را تقویت می‌کند

جنگ در یمن سبب حیرت خیلی‌ها از ما در منطقه شده. چرا که آمریکا می‌گوید که دشمن اصلی‌اش سازمان القاعده است و در عین حال همه می‌دانند که جنگ در یمن القاعده را تقویت می‌کند. در نتیجه چرا آمریکا از این جنگی که به نظر می‌رسد با منافع آمریکا هم در تضاد است، حمایت می‌کند؟ البته در صورتی که به موضع رسمی آمریکا درباره سازمان القاعده نگاه کنیم [این سوال را می‌پرسیم].

ویلکرسون: در حقیقت، گزارشی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همه بتازگی منتشر کرده، اساسا می‌گوید کاری که ما از طریق حمایت از عربستان و امارات در جنگ علیه یمن می‌کنیم، سازمان القاعده در شبه‌جزیره عربی را تقویت می‌کند. حتی ارتش ما هم به صورت تحلیلی می‌گوید که این واقعیت دارد.

نمی‌توانم چیزی پیش‌بینی کنم جز اینکه ما به دلیل پول، به حمایت از عربستان ادامه می‌دهیم؛ پولی که به کارگروه‌های سیاسی متشکل از اعضای کنگره پمپاژ می‌شود و پولی که به کمپین‌ها تزریق می‌شود و همانطور که الان به شما گفتم، پول‌هایی که سفر بن سلمان در آمریکا داده شد و پولی که به جاهای دیگر داده می‌شود به پیمان‌کاران نظامی و غیره.

علت دیگری که کم‌اهمیت‌تر نیست، حجم سرمایه‌گذاری‌ها در عربستان است که در حالی که وضع پولی در آمریکا خیلی خطرناک است، حجم [این سرمایه‌گذاری‌ها] بزرگ است. خیلی از پول عربستان در بانک‌های اروپا و آمریکاست در نتیجه مسئله حول محور پول است و طرفی که پول دارد و کسی که پول تزریق می‌کند و انیکه کجا تزریق می‌شود.

شما نظامی بازنشسته هستید. عملکرد سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ویلکرسون: آنها می‌بازند. آنها جنگ در یمن را کاملا می‌بازند همانطور که مصر جنگ را در یمن تحت فرماندهی [جمال] عبدالناصر [رئیس جمهور اسبق مصر] در دهه شصت، باخت. نظامیان سابق مصری به من می‌گویند که یمن مثل ویتنام برای آمریکا بود و سعودی ها هم می‌بازند. حتی اگر بندر [حدیده] و ساحل و این منطقه را بتوانند بگیرند که تا الان نتوانسته‌اند، شورشی‌ها [ارتش و انصارالله یمن] به کوه‌های شمال عقب می‌نشینند و همان کاری را می‌کنند که با مصری‌ها کردند. تاکتیک جنگ چریکی را در پیش می‌گیرند و سعودی‌ها را از پا می‌اندازند تا اینکه سعودی‌ها ناچار می‌شوند، بروند. سعودی‌ها نمی‌توانند در این جنگ پیروز شوند. نه الان نه بعدا.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها