یزدان دوست:

امامزادگان باعث وحدت ملی هستند/ بقاع متبرکه؛ پایگاه دینی و فرهنگی جامعه

کارشناس علوم قرآنی گفت: نیازمند تأسیس یک قرارگاه جهادی فرهنگی هستیم که با استفاده از روحانیون متخصص در موضوع وهابیت به تبیین و تحلیل آسیب‌های فرقه ضاله وهابیت پرداخته، در مساجد در زمینه این فرقه به مردم آموزش داده و روشنگری شود.
کد خبر: ۳۰۰۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵ - 19July 2018

امامزادگان باعث وحدت ملی هستند/ بقاع متبرکه؛ پایگاه دینی و فرهنگی جامعهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی یزدان دوست در گفتگویی درباره تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: به دلیل اعتقادات فرهنگی و دینی مردم ایران، امامزادگان نقش بسزایی در کاهش ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی دارند و مسئولین کشور نباید از چنین ظرفیتی غافل شوند.

وی در همین راستا افزود: مدیران فرهنگی باید از بستر حضور مردم در امامزادگان که برگرفته از فرهنگ دینی و ارزشی آنهاست استفاده کرده و با تبیین برنامه‌های دینی و فرهنگی به شکل متمرکز باعث نشاط دینی در مردم شوند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره متولیان امامزادگان اظهار کرد: نباید تنها یک نهاد فرهنگی مثل سازمان اوقاف متولی امامزاده و بقاع متبرکه باشد بلکه باید تمام مراکز دینی، نهادها و مراکز فرهنگی که همواره ارادت قلبی خود را در برنامه‌های مختلف نشان داده‌اند، از ظرفیت حضور اعتقاد مردم استفاده کرد.

یزدان دوست ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند امامزادگان و بقاع متبرکه باید به یک نهاد فرهنگی تبدیل شود. یکی از تبعات فرهنگی شدن امامزادگان و بقاع متبرکه حضور هر چه بیشتر مردم و متولیان به شکل فعال و در اجرای برنامه‌های کیفی و کمی است. اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با همه سلیقه‌ها و ذائقه‌ها باعث می‌شود مردم هر چه بیشتر به سمت امامزادگان و بقاع متبرکه و فعالیت در برنامه‌های مختلف سوق پیدا کنند.

وی توضیح داد: اگر مسئولان آسیب‌های اجتماعی را بررسی کرده، برنامه های فرهنگی مناسب مردم و ذائقه‌های مختلف طراحی و در امامزادگان اجرا کنند، نتیجه آن وحدت و اتحاد در سایه فرهنگ دینی و ارزشی در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه خواهد بود.در برنامه‌هایی که در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود اگر آموزه‌های دینی همراه با نشاط باشند حتی شاهد رفع آسیب‌ها و حاشیه‌نشینی ها در شهرها نیز خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان دوست ادامه داد: مدیران فرهنگی صرفاً با برگزاری مراسم رسمی در نهاد مربوطه و بدون در نظر گرفتن نگاه عام جامعه به تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه می پردازند در حالی که می‌توانند با یک تصمیم درست و جامع برای همه مردم در پر رنگ کردن هرچه بیشتر امامزادگان تلاش کنند. شهرداری‌ها فضای با نشاط برای مردم ایجاد کرده و با دعوت از هنرمندان شناخته شده فضای بازی را ایجاد کنند تا مردم در کنار نشاط از فضای معنوی بهره‌مند شده نشاط جسمی و روحی برای آنان به ارمغان بیاورد.

وی درباره مقابله با فتنه وهابیت در کمرنگ کردن نقش امامزادگان بیان کرد: تبیین برنامه‌های فرهنگی در شکل درست و براساس باورهای مردمی یکی از راهکارهایی است که می‌توانیم با وهابیت به مقابله بپردازیم. امامزادگان از طریق تبلیغات فرهنگی می‌توانند نقش موثرتری نسبت به روند فعلی داشته باشند. اگر برنامه‌ریزی و همت جمعی که ناشی از باورهای دینی و فرهنگی است شکل گیرد این اتفاق محقق خواهد شد.

این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: نیازمند تأسیس یک قرارگاه جهادی فرهنگی هستیم که با استفاده از روحانیون متخصص در موضوع وهابیت به تبیین و تحلیل آسیب‌های فرقه ضاله وهابیت پرداخته، در مساجد در زمینه این فرقه به مردم آموزش داده و روشنگری شود. ابزارهایی که می‌توان در زمینه آموزش و روشنگری مردم استفاده کرد فیلم‌های متنوع و کلیپ‌های متعدد است. در واقع برای تحقق این جهاد فرهنگی باید اقدامات چند بعدی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان دوست با اشاره به امزادگان ناشناخته و گمنام خاطرنشان کرد: متولی امام زادگان و بقاع متبرکه یعنی سازمان اوقاف باید با شناساندن امامزادگان از طریق شجره‌نامه‎ها به مردم اقدام کنند. این سازمان می‌تواند از طریق برنامه‌های فرهنگی و توزیع بروشورها در آن به معرفی امامزادگان گمنام برای مردم اقدام کند.

منبع: میزان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار