خدمتی که پهلوی دوم به صهیونیست‌ها کرد

امروز اول مرداد 1397 خورشیدی برابر با نهم ذی القعده 1439 هجری و 23 جولای 2018 میلادی است که رویداد‌های تاریخی از جمله به رسمیت شناختن رژیم غاصب اسراییل توسط محمدرضا پهلوی، به وقوع پیوست.
کد خبر: ۳۰۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ - 23July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، امروز اول مرداد 1397 خورشیدی برابر با نهم ذی القعده 1439 هجری و 23 جولای 2018 میلادی است که رویداد‌های تاریخی از جمله به رسمیت شناختن رژیم غاصب اسراییل توسط محمدرضا پهلوی، به وقوع پیوست.

اعلام به رسمیت شناختن رژیم غاصب اسراییل توسط «محمدرضا پهلوی» در ایران (1339 ش)

در ایامی که جنگ تبلیغاتی بین ایران و چند کشور، از جمله شوروی و چین به دلیل نزدیکی بیش از حد شاه به آمریکا و واگذاری امتیازات گوناگون به ایالات متحده، به اوج خود رسیده بود، دولت منوچهر اقبال، نخست وزیر وقت، برای ایجاد رابطه با دولت صهیونیستی اسرائیل مشغول مذاکره بود سرانجام دولت ایران، اسرائیل را به صورت شناسایی محدود و غیر رسمی (دوفاکتور) به رسمیت شناخت.

ظاهراً بین دو دولت، سفیر مبادله نشد ولی همیشه یکی از ماموران وزارت خارجه به عنوان کاردار در اسراییل اقامت داشت و نماینده دولت اسراییل در ایران به عنوان وابسته اقتصادی، وظایف نماینده سیاسی را انجام می‏‌داد.

به دنبال برقراری رابطه بین ایران و رژیم صهیونیستی، جمال عبدالناصر رییس جمهور مصر، نطق تندی علیه شاه ایراد کرد و از اینکه ایران، اسراییل را به رسمیت شناخته است، به شدت انتقاد کرد.

این نطق، در کشورهای اسلامی مؤثر افتاد و دولت ایران با حملات سخت کشورهای مسلمان روبرو شد، به طوری که شاه ناچار شد به عنوان شیخ شلتوت، رییس دانشگاه اسلامی الازهر در قاهره، تلگرافی مخابره کند و به وی توضیح دهد که دولت ایران، دولت اسراییل را در سال 1330 به صورت محدود به رسمیت شناخته و این روزها اقدام تازه‏‌ای صورت نگرفته است.

پس از ارتباط ایران و رژیم اسراییل که در پی فشار دولت آمریکا به عمل آمده بود، دولت مصر با ایران قطع رابطه کرد و دیپلمات‌‏های ایران را از قاهره اخراج کرد.

درگذشت فقیه و عالم بزرگوار «آخوند ملاعلی همدانی» زعیم حوزه علمیه همدان (1357 ش)

عالم وارسته، شیخ الفقها و المجتهدین آیت‏ اللَّه علی بن ابراهیم معصومی معروف به آخوند حاج ملاعلی همدانی از مراجع بزرگ و مدرسین مبرّز، حوزه علمیه قم و از مراجع همدان در سال 1273 ش (1312ق) در یکی از روستاهای همدان متولد شد.

پدرگرامیش که آثار نبوغ و استعداد را در او مشاهده کرده بود، آخوند را نزد یکی از علمای محترم محل برده و در آنجا، در مدت کوتاهی، قسمتی از فقه و اصول را فرا گرفت.

وی در همدان به مدت چهار سال در رشته‏‌های کلام و فلسفه و فنون ریاضی تحصیل کرد و سپس به تهران عزیمت کرد. آخوند همدانی پس از کسب علم از استادان فن، در سال 1300 ش نزد آیت ‏اللَّه حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم رفت و در مدت 10 سال در شمار شاگردان ممتاز ایشان قرار گرفت و سطوح عالی را به اتمام رساند. ایشان همچنین در محضر میرزا جوادآقا ملکی تبریزی و شیخ احمد قمی، به تکمیل درس و تهذیب نفس اشتغال یافت و همزمان به تدریس سطح پرداخت.

آخوند ملاعلی همدانی در سال 1310 ش به دنبال درخواست اهالی متدین همدان و حسب الامر استادش حاج شیخ عبدالکریم حائری، به همدان بازگشت و حدود پنجاه سال ریاست دینی آن شهر را برعهده داشت.

آخوند همدانی از استوانه‏‌های بزرگ دین و زهد و تقوا در همدان و منطقه غرب کشور بود. ایشان حوزه علمیه همدان را سامانی مجدد بخشید و پناهگاهی برای روحانیت متعهد آن منطقه در فضای فساد آلود آن روزگار به شمار می‌‏آمد.

چنان‏که به مرور زمان، کتابخانه بسیار با ارزشی را در همدان به وجود آورد که در آن منطقه کم نظیر بود. مجله پیک اسلام نیز توسط ایشان تاسیس شد و انتشار یافت. از این فقیه سترگ آثار متعددی بر جای مانده که اربعین حدیث، رساله‌‏ای در اجتهاد و تقلید، رساله در قاعده لاضرر و رساله‏ای در حبط و تکفیر از آن جمله می‌‏باشد.

سرانجام این عالم ربانی و فقیه بزرگ در اول مرداد 1357 ش برابر با نیمه شعبان سال 1398 ق در 84 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در همدان به خاک سپرده شد. در مراسم تشییع ایشان، یکی از کم سابقه‌‏ترین اجتماعات مردمی پدید آمد که به تظاهرات سیاسی و نمایش اعتراض مردم مسلمان در برابر رژیم حاکم تبدیل شد.

همچنین کنگره بزرگداشت بیستمین سالگرد ارتحال ایشان، در روزهای سوم و چهارم مرداد 1377 ش با حضور نمایندگان مقام معظم رهبری و مراجع عظام و شخصیت‏های علمی و فرهنگی در همدان برگزار شد و از شخصیت فقهی، علمی و اجتماعی ایشان تجلیل به عمل آمد.

عملیات لبیک یا خمینی با رمز: فنای فی اللَّه در منطقه شرق کارون، توسط سپاه (1367 ش)

آغاز عملیات قدس 4 (1364ش)

تصرف دریاچه «ام‌النعاج» عراق‌ در شمال‌ شرقی شهر «بصره» و هم‌‌‌‌‌‌‌چنین‌ اسارت‌ نیروهای اطلاعاتی دشمن‌ به‌‌‌‌‌‌‌دست‌ رزمندگان‌ مجاهد‌ عراقی از تیپ ‌9 بدر در این‌ منطقه، انگیزه‌های طرح‌ و اجرای عملیات‌ «قدس ‌4» به‌‌‌‌‌‌‌وسیله نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. طوفان، عوارض‌ خشک‌ و کوچک‌ بر سطح‌ دریاچه‌ را کنار زد و دریاچه‌ به‌ «اروندرود» متصل‌ شد. این‌ دریاچه‌ از چند طرف‌ به‌ چندین‌ آب‌‌‌‌‌‌‌راه‌ و روستا ختم‌ می‌‌‌‌‌‌‌شود و مساحتی در حدود یک‌‌‌‌‌‌‌صد کیلومتر مربع‌ را داراست‌ و آب‌ آن نیز‌ از رودخانه‌های واقع‌ در خاک‌ ایران‌ تأمین‌ می‌‌‌‌‌‌‌گردد.

عملیات‌ قدس ‌4 با چهار هدف‌ انهدام‌ نیروی پدافندی دشمن، آزادسازی 150 کیلومتر مربع‌ از دریاچه‌ و تسلط‌ بر بخشی دیگر از هورالهویزه، گرفتن‌ جای پا برای گسترش‌ عملیات‌ و در اختیار گرفتن‌ جناح‌ از دشمن‌ و نزدیکی به‌ بخشی از خشکی‌‌‌‌‌‌‌های شرق‌ دجله‌ در منطقه‌ای به‌ گستردگی 160 کیلومتر مربع‌ به‌ اجرا گذاشته‌ شد.

این‌ عملیات‌ را نیروی زمینی سپاه‌ پاسداران‌ و مجاهدان‌ و پناهندگان‌ عراقی که‌ در قالب‌ تیپ 9 بدر گرد هم‌ آمده‌ بودند، صورت‌ دادند. حمله‌ در ساعت ‌24 روز یکم مردادماه‌ 1364ش با رمز «یا محمد رسول‌‌‌‌‌‌‌الله (ص)، الله‌ اکبر» در حالی آغاز شد که‌ هواپیماهای «پی.سی.7» عراق‌ روزی یکی - دو بار سطح‌ منطقه‌ و دریاچه‌ ام‌النعاج‌ را بمباران‌ ایذایی می‌‌‌‌‌‌‌کردند، اما دشمن‌ در زمان‌ عملیات‌ کاملاً‌ غافلگیر شد به‌‌‌‌‌‌‌گونه‌ای‌‌‌‌‌‌‌که‌ بیسیم‌چی فرمانده‌ عراقی تسلیم‌ نیروهای ایران‌ شد.

دشمن‌ هم‌‌‌‌‌‌‌چنین پس‌ از سقوط‌ بخشی از مواضع‌ خود، اقدام‌ به‌ اجرای آتش‌ توپخانه‌ کرد و تردد نیروهای ایرانی را در منطقه‌ با مشکل‌ روبه‌‌‌‌‌‌‌رو ساخت، اما یک‌ عامل‌ ویژه‌ سبب‌ قطع‌ این‌ گلوله‌‌‌‌‌‌‌باران‌ شد؛ به‌ این‌ صورت‌ که‌ شماری از اسرای دشمن‌ به‌ تقاضای همکاری پاسخ‌ مثبت‌ داده‌ و به‌ پای بیسیم‌ آمدند و از پست‌ شنود با فرماندهی دشمن‌ در عقبه‌ تماس‌ گرفتند و تقاضای نیرو کردند که اگرچه با تقاضای آنان‌ به‌‌‌‌‌‌‌علت‌ عدم‌ تسلط‌ عراق‌ بر منطقه‌ عملیات‌ مخالفت‌ شد ولی در برابر تقاضای قطع‌ آتش‌ به‌ این‌ بهانه‌ که‌ بر سر نیروهای خودمان (عراقی‌‌‌‌‌‌‌ها)‌ ریخته‌ می‌‌‌‌‌‌‌شود، موافقت‌ شد و لحظاتی بعد آتش‌ سنگین‌ دشمن‌ قطع‌ شد و به‌‌‌‌‌‌‌دنبال‌ آن‌ تردد نیروهای خودی از سر گرفته‌ شد. این‌ عامل‌ در موفقیت‌ عملیات‌ قدس 4‌ کمک‌ شایانی را در پی داشت. طی چهار روز عملیات، 1 فروند چرخ‌‌‌‌‌‌‌بال، 10 فروند قایق، چندین‌ قبضه‌ خمپاره‌انداز و چندین‌ پایگاه‌ شناور منهدم‌ و گردان ‌2 از تیپ ‌117 دشمن‌ متلاشی شد.

شمار تلفات‌ دشمن‌ در این‌ عملیات ‌336 تن‌ کشته‌ و زخمی و اسیر گزارش‌ شده‌ است. علاوه‌ بر آن ‌5 فروند قایق، شماری دستگاه‌های مخابراتی و تعدادی سلاح‌ سبک‌ و مقداری مهمات‌ به‌ غنیمت‌ رزمندگان اسلام‌ درآمد. بزرگ‌‌‌‌‌‌‌ترین‌ دستاوردهای عملیات‌ قدس ‌4، آزادسازی 160 کیلومتر مربع‌ از منطقه‌ هورالهویزه‌ عراق، دریاچه‌ ام‌النعاج‌ (بزرگ‌‌‌‌‌‌‌ترین‌ دریاچه‌ منطقه‌ هور) و 20 پاسگاه‌ آبی از دشمن‌ بود.

* مذاکرات هیئت نمایندگی ایران با نمایندگان کنسرسیوم آغاز شد(1351ش)

* جمعیتی حدود هزار نفر ضمن تحصن در منزل آیت الله سید عبدالله شیرازی در مشهد، نسبت به جنایات رژیم اعتراض کردند و خواستار آزادی دستگیر شدگان این شهر شدند(1357ش)

* قبل از ظهر امروز عضدالملک نایب السلطنه با دویست نفر قزاق به سفارت روس فرستاده شد که شاه جدید را از سفارتخانه به سلطنت آباد ببرد. (1288ش)

* زاهدی وزیر کشور از کابینه خارج شد و به مجلس سنا رفت. شمس الدین امیرعلائی از طرف مصدق به سمت وزیر کشور تعیین شد.

9 ذی القعده 1439 هجری

*ورود سپاهیان مصر و عثمانی به مدینه و خارج کردن شهر از دست وهابیان(1227 ق)

*رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 23 جولای 2018 )

* مرگ "پیر مارْیوو" نویسنده برجسته فرانسوی (1763م)

پیِر کارْلِه دو شامْبْلَن دو مارْیوو، نویسنده و داستان‏ نویس فرانسوی، در هفدهم نوامبر 1688م در پاریس به دنیا آمد و پس از آشنایى با روشن‏فکران و اهل ذوق و ادب، در هجده سالگی به نمایش‏نامه ‏نویسی روی آورد.

موضوع آثار اولیه او هر چند بسیار عادی و متوسط بود، اما اندیشه‌‏های اصلی و مهمی را که ماریو در آینده در نمایش‏های خود می‌‏پرورانْد، نمودار ساخت. ماریو از اوان جوانی، استعداد خود را در تحلیل روانی و تعمق در خصوصیت‏‌های اخلاق بشر آشکار شد و در این زمینه، مقاله‏‌هایى انتشار داد که اشخاص و صفات خاص آنها از واقع‏بینی خاص برخوردار بود.

ماریو طی سال‏‌های بعد نمایش‏نامه‌‏های متعددی از قبیل غافل‏گیری عشق، ناپایداری دوجانبه و کمدی جزیره عقل را بر روی صحنه برد و با موفقیت و شهرت فراوانی مواجه شد. ماریو سالیان دراز نویسنده‏ای سبُک و جِلف شناخته می‌‏شد، اما برخی دیگر از ادبای زمان پس از وی، او را نویسنده‌‏ای می‏‌دانستند، با اصول و مبانی فکری تازه و فلسفی و غیر متعارف و عمیق. امروزه ظرافت طبع و دقت و تیزبینی ماریو در تحلیل روانی آشکار گشته است و هر یک از نمایش‏نامه‌‏های او تلاشی شناخته شده است در برافکندن نقاب‏‌هایى که حیله‌‏ها و قراردادهای مکّارانه را در خود می‌‏پوشانده است.

ماریو، پیچ وخم‌‏هایى را که به تدریج در جریان نمایش به وجود می‌‏آورد، ناگهان در پرده آخر از میان می‌‏برد و معماهای هیجان‏انگیز و پرتحرک را به وسیله کشف حیله‌‏ها، نیرنگ‌‏های از پیش طرح شده، تلوّن‏‌ها، درددل‏‌ها و اعترافات تصادفی حل می‌‏کند. ماریو به سبب معرفت درباره زوایای طبع آدمی و توصیف رنج و درد و به سبب شیوه نگارش، شهرت فراوانی دارد. پیِر ماریو سرانجام در 23 ژوئیه 1763م در 75 سالگی درگذشت.

کودتای افسران مصری علیه حکومت پادشاهی «ملک‏ فاروق» (1952م)

ملک فاروق فرزند احمد فؤاد پاشا یا فؤاد اول، پادشاه پیشین مصر، در سال 1920م به دنیا آمد. در آن زمان، حکومت مصر تحت الحمایه انگلیس بود. فاروق در پی مرگ پدرش در سال 1936م، در شانزده سالگی جانشین پدر شد.

اما چون به سن قانونی نرسیده بود، اداره امور مملکت به شورای نیابت سلطنت محول گشت. در آغاز جنگ جهانی دوم و درگیر شدن عده زیادی از قوای کشورهای متخاصم در شمال افریقا، مصر نیز به صورت یکی از جبهه‌‏ها و پایگاه‌‏های متفقین به خصوص انگلستان درآمد.

پس از جنگ اعراب و اسرائیل و شکست اعراب، مردم مصر که درگیر این جنگ بودند، نسبت به پادشاه خود ملک فاروق دلسرد و بدبین شدند. این بدبینی در کنار فساد رایج در دستگاه رهبری فاروق، زمینه را برای انجام کودتای آرام افسران ناراضی مصری آماده کرد.

مغز متفکر کودتا، سرهنگ جمال‏ عبدالناصر بود که مقدمات این حرکت را از سال‏‌ها پیش تدارک دیده بود. ولی عبدالناصر و افسران جوان همفکر او، در مراحل نهایى اجرای نقشه کودتا، یکی از افسران ارشد مصری به نام ژنرال محمد نجیب را نیز با خود همراه کردند. سرانجام در 23 ژوئیه 1952م این کودتا به رهبری ژنرال محمد نجیب و سرهنگ جمال عبدالناصر صورت گرفت و سه روز پس از پیروزی کودتا، ملک فاروق پادشاه مصر که در میان مردم، محبوبیتی نداشت در 26 ژوئیه مجبور به استعفا شد.

هم‏چنین هم‏زمان، با الغای رژیم سلطنتی، نظام جمهوری در مصر به ریاست محمد نجیب اعلام شد. ریاست جمهوری نجیب دوام چندانی نیافت و پس از آنکه بین کودتاچیان اختلاف افتاد، در نهایت، جمال عبدالناصر به ریاست جمهوری رسید.

اشغال شهر قاهره پایتخت مصر توسط سپاهیان ناپلئون بُناپارت (1798م)

یکی از مسیرهای مهم ارتباطی استعمار انگلستان با مستعمره بزرگ خود در شبه قاره هند، راه عبور از سرزمین مصر به طرف دریای سرخ و مناطق خاورمیانه بود. در این میان، ناپلئون بُناپارت، امپراتور فرانسه برای قطع این مسیر ارتباطی درصدد اشغال مصر و ضربه زدن به انگلستان بود.

از این رو، پس از آن که ناپلئون بُناپارت، بندر اسکندریه مصر را با استفاده از تجهیزات مدرن و به کار بردن حیله و نیرنگ اشغال شد، به سوی قاهره بزرگ‏ترین شهر مصر و پایتخت سلسله ممالیک، حرکت کرد.

در این هنگام، مراد بیک حاکم قاهره، برای دفاع از این شهر، با سربازان خود در حومه قاهره و در نزدیکی اهرام مصر سنگر گرفت. با رسیدن قوای ناپلئون به نزدیکی اهرام، جنگ سختی بین دو سپاه مصر و فرانسه روی داد.

در این نبرد که به جنگ اهرام مشهور است، ارتش فرانسه به دلیل برتری تجهیزاتِ خود به پیروزی دست یافت و فردای آن روز، سپاه فرانسه به شهر بی‏‌دفاع قاهره وارد شد و به حکومت ممالیک در مصر پایان داد.

ولی پس از پیروزی‌‏های اولیه در این عملیات و تصرف بخش بزرگی از خاک مصر و سواحل شرقی مدیترانه، بر اثر حملات غافل‏گیرانه نیروی دریایى انگلیس، بخش اعظم ناوگان جنگی فرانسه منهدم شد و ناپلئون عملا در محاصره قرار گرفت.

در تابستان 1799م، ناپلئون با شکستن خط محاصره دریایی انگلیس به فرانسه بازگشت تا با تجهیزات و نیروی تازه نفسی به صحنه عملیات بازگردد. ولی آشفتگی اوضاع فرانسه پس از انقلاب این کشور و نارضایتی شدید مردم از حکومت هیأت مدیره، ناپلئون را از حمله مجدد به مصر بازداشت و درصدد کسب قدرت مطلق در فرانسه برآمد.

یکی از مسیرهای مهم ارتباطی استعمار انگلستان با مستعمره بزرگ خود در شبه قاره هند، راه عبور از سرزمین مصر به طرف دریای سرخ و مناطق خاورمیانه بود. در این میان، ناپلئون بُناپارت، امپراتور فرانسه برای قطع این مسیر ارتباطی درصدد اشغال مصر و ضربه زدن به انگلستان بود.

از این رو، پس از آن که ناپلئون بُناپارت، بندر اسکندریه مصر را با استفاده از تجهیزات مدرن و به کار بردن حیله و نیرنگ اشغال کرد، به سوی قاهره بزرگ‏ترین شهر مصر و پایتخت سلسله ممالیک، حرکت کرد.

در این هنگام، مراد بیک حاکم قاهره، برای دفاع از این شهر، با سربازان خود در حومه قاهره و در نزدیکی اهرام مصر سنگر گرفت. با رسیدن قوای ناپلئون به نزدیکی اهرام، جنگ سختی بین دو سپاه مصر و فرانسه روی داد. در این نبرد که به جنگ اهرام مشهور است، ارتش فرانسه به دلیل برتری تجهیزاتِ خود به پیروزی دست یافت و فردای آن روز، سپاه فرانسه به شهر بی‌‏دفاع قاهره وارد شد و به حکومت ممالیک در مصر پایان داد.

ولی پس از پیروزی‏‌های اولیه در این عملیات و تصرف بخش بزرگی از خاک مصر و سواحل شرقی مدیترانه، بر اثر حملات غافل‏گیرانه نیروی دریایى انگلیس، بخش اعظم ناوگان جنگی فرانسه منهدم شد و ناپلئون عملا در محاصره قرار گرفت.

در تابستان 1799م، ناپلئون با شکستن خط محاصره دریایی انگلیس به فرانسه بازگشت تا با تجهیزات و نیروی تازه نفسی به صحنه عملیات بازگردد. ولی آشفتگی اوضاع فرانسه پس از انقلاب این کشور و نارضایتی شدید مردم از حکومت هیأت مدیره، ناپلئون را از حمله مجدد به مصر بازداشت و درصدد کسب قدرت مطلق در فرانسه برآمد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها