تهدید به بستن تنگه هرمز عملی است

تهران تهدید کرده است تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه صادرات نفت خود را با اقدام نظامی و بستن تنگه هرمز پاسخ می‌دهد؛ اما ایالات متحده از رویارویی نظامی روی‌گردان نخواهد بود و این مساله می‌تواند به جنگ در خلیج فارس بیانجامد.
کد خبر: ۳۰۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰ - 26July 2018

تهدید به بستن تنگه هرمز عملی است؟خط و نشان های امریکایی ها نسبت به تهدید ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، دولت ترامپ پس از خروج از برجام از برنامه اعمال تحریم بر صادرات نفتی خبر داد. در مقابل، تهران تهدید کرده است تحریم های اقتصادی آمریکا بر صادرات نفت خود را با اقدام نظامی در جهت بستن تنگه هرمز پاسخ خواهد داد؛ اما 30 درصد از محموله های نفتی جهان از این مسیر آبی می گذرد و اگر ایران در جهت بستن تنگه اقدام کند، آمریکا سعی می‌کند که ظرف چند روز آن را باز می کند.

سرلشکر محمد باقری، فرمانده نیروهای مسلح ایران گفت: «به عنوان قدرت مسلط در خلیج فارس و تنگه هرمز همواره ضامن امنیت کشتیرانی در این آب راه حیاتی و اقتصاد جهانی بوده و قدرت اعمال هر تدبیری در این منطقه را داریم.»

تهدید ایران به بستن یک مسیر آبی بین المللی که برای تامین مواد غذایی و تجارت صدها میلیون نفر در منطقه حیاتی محسوب می شود، پس از آن صورت گرفت که روحانی آمریکا را به درگیر شدن در «مادر تمام جنگ ها» تهدید کرد.

دریادار جیمز استاوریدیس روز دوشنبه به سی ان بی سی گفت: «در صورتی که ایران تصمیم بگیرد با استفاده از ارتش تنگه هرمز را ببندد، آمریکا و متحدان عربی ما در حاشیه خلیج فارس می توانند آن را ظرف چند روز باز کنند.»

استاوریدیس که فرماندهی ارشد نیروهای ناتو در اروپا را نیز بر عهده داشته، افزود: ایران احتمالا سعی خواهد کرد این مسیر آبی را مین گذاری کند تا مانع از رفت و آمد در آن شود و همچنین احتمال دارد در ماموریت های انتحاری از قایق های تندروی کوچک برای حمله به کشتی های نیروی دریایی آمریکا استفاده کند و خسارت هایی به بار آورد. اما آمریکا در این درگیری تنها نخواهد بود و ایران در فاصله اندکی می بیند که مینی در مسیر آبی نیست و قایق های تندروی کوچکش در قعر تنگه هستند و سکوهای پرتاب موشک ساحلی اش هم نابود شده اند.

جیمز جفری، سفیر پیشین آمریکا در ترکیه گفت که خیلی بعید است ایران در جهت بستن تنگه هرمز اقدام کند، اما تنها تهدید به این مساله سبب افزایش قیمت نفت می شود. جفری افزود: «رئیس جمهوری حسن روحانی با هشدار به ترامپ درباره مادر همه جنگ ها نه تنها به ترامپ، بلکه به همه مشتریان نفت کشورش هشدار داد که اگر همگی در زمان اجرایی شدن تحریم های آمریکا در تاریخ 4 نوامبر دست از خرید از ایران بکشند، قیمت ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.»

جفری در ادامه گفت: «دستکاری در قیمت نفت و استفاده به جا از زیرساخت های گسترده تولید نفت همان اسلحه ای است که ایرانی ها می توانند به سادگی از آن در مقابله با تحریم های آمریکا استفاده کنند.» به جای نقض برجام یا همان توافق هسته ای، ایران ترجیح می دهد با اعمال فشار بر کل تولیدات نفتی کشورها را به تجارت با خود به رغم تحریم های آمریکا وادار سازد. سفیر پیشین آمریکا در ترکیه افزود: «اگر آنها برجام را نقض کنند، حمایت اروپای غربی را از دست می دهند. آنها به بستن تنگه هرمز تهدید می کنند تا مشتریان نفتی خود را بترسانند.»

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار